Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
snok

byta lager i struten på en volvo penta

Rekommendera Poster

har en fråga måste man ta ur motorn för att byta lagret i struten.har en vp 250 [vp 151] med sp-a1 drev. stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag mins rätt så räcker det att du har gott om plats framför motorn så du kan lossa tassarna och dra den framåt, du måste lossa struten från motorn först, sedan dra motorn framåt, därefter lossa struten i drevet. Kanske tänker jag fel, men då får någon rätta mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 280 så lossar du drevet, lossar segersäkringen som sitter åtkomlig från utsidan, tillverkar en urdragare som kläms runt splinesdelen, typ slaghammare och drar ur axeln bakåt. Lagret dras ur med en liten invändig urdragare om inte lagret kommer ut med axeln. Kom ihåg var packboxar och lager satt.

Fetta in lagret ordentligt och kleta in ordentligt med fett när inre packbox är på plats, sedan lagret, mer fett, sen i med yttre packboxen och segersäkringen.

Nackdel, det lilla stödlagret i vevaxeln kan vara helt slut om yttre lagret var totalkass, då är det bara att lyfta ur motorn för ryckutjämnaren stoppar inte länge med ett glappande lager samt att det vibrerar.

Såg att laxoring hade tillverkat en suverän avdragare. avdragare

Senast ändrad av rickardp | 25 september 2007 | 21:48

Senast ändrad av rickardp | 25 september 2007 | 21:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

Hej det  siter 2 st låsringar som måste tas bort för att få ut primäraxel.

låsring-packbox-låsring sen kan du dra ut primäraxel. så var det på mitt AQ 140 280 drev . som så många gånger för här på MG så kolla http://ockelbo.plars.org/ 

MVH Laxen

Senast ändrad av laxoring | 25 september 2007 | 22:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DE gånger jag engagerat mig har jag gett tappt efter en stund och lyft ur motorn istället. Sitter motorn normalt åtkomlig vill jag påstå att det är enklaste vägen, då får du samtidigt tillfälle att se över saker och ting i övrigt, samtidigt som du kanske kan bespara dig några svordomar; så mitt råd är definitivt att plocka ur maskin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det lutar åt att försöka med motorn kvar.får fixa en avdragare.tack för tipsen  stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...