Robing 0 Postad 25 September , 2007 Tjena. Skulle ut med båten häromdagen, vrider om nyckeln i tändningslåset. Ingenting händer överhuvudtaget. Kollar så inget har hänt med batteri o.sv. Batteriet är fulladat. Testar bara för säkerhets skull att starta båten igen. DET FUNGERAR. Men den glädjen var inte långvarig. Stänger av och ska testa igen, TVÄRDÖD. Skruvar loss tändingslåset och kollar på kablarna som går från tändningslåset, det var ingen vacker syn. Vissa kablar har ingen isolering kvar och de som har sitter väldigt taskigt till. I vilket fall som helst, jag åkte ut till båten igår för att titta till den, vrider då om nyckeln, den startat perfekt. Då passar jag på att köra en sväng. Kommer in i hamnen, lägger till och stänger av. Testar återigen att starta den, men nu händer det igen. Helt dött! Vad kan felet vara? Glapp i någon kabel eller vad? Som sagt kablarna ser riktigt taskiga ut så dem får man nog byta ut så fort som möjligt. Men batteriet är fulladat, och tändningslåset verkar det ju inte vara något fel på. Kan vara värt att nämna också att strömmen inte verkar gå från tändningslåset till startmotorn. Så startmotorn kan det inte vara heller. Vad ska jag kolla? Vad kan det vara för fel? Senast ändrad av Robing | 25 september 2007 | 16:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Robing 0 Postad 26 September , 2007 Ingen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nutshell 1 Postad 26 September , 2007 Kasst tändningslås eller kass solenoid på startmotorn. Stiftena i tändningslåset kan ge sig då kan de bli som du beskriver sporadisk funktion. Eller så kärvar solenoiden på startmotorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 26 September , 2007 Jag kanske missförstår frågan eftersom jag tycker att det verkar ganska sjåälvklart vad som är felet. Men som sagt....jag kanske har missat något här... Eftersom du tydligen har rejält avskalade (avnötta?)kablar så är det väl inte så osannolikt att det är i just dessa som det är glapp i. För glapp någonstans verkar du ju uppenbarligen ha. Om kablarna är så dåliga på ett ställe (vid avskalningen/nötningen) så är det ju inte särskilt långsökt att misstänka att det kanske finns ett kabelbrott någonstans. Byt kablarna och se om felet kvarstår, för eftersom skicket på dessa tydligen inte alls är bra så bör de ju bytas i alla fall. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 26 September , 2007 Eller om det helt enkelt blir kortis vid nötning/avskalning? Prova att isolera de avskavda partierna på kablarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser