elfanomad 8 Postad 25 September , 2007 Hejhopp Är kanske tjatig med ett nytt inlägg om GPSer och plottrar men tänkte höra om det är någon som har något tips om vilken GPS som är prisvärd med en skärmstorlek mellan 8-12? Har möjlighet att ta den från USA så jag kan pressa priset en del. Garmin har sina 2000-3000-4000-5000 serier som verkar ha stora skärmar. Vet inte så mycklet om Lowrance modellerna men är helt klart nyfiken? Skulle flera vara intresserade av att ta hem GPSer eller liknande så har jag möjlighet till avgiftsfri leverans från Amerikat. Typ tullavgifter m.m. Undrar bar om lite erfarenheter om GPSer med större skärmar:-) Mvh Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 25 September , 2007 EDIT: T ex hur är Garmin 3010C? Den verkar ha stor skärm och massa goa saker.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svenke 1 Postad 25 September , 2007 Hej är ute i samma ärende som du. Har kollat en del. Titta på min tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=185913 Där står en del. Men som jag ser det så ska man ha minst 10 skärm annars blir det lite plottrigt. En dator med ett program som tar vektorkartor är klart intressant. Lowrance har dom tydligaste skärmarna, men T.ex. Furuno har repfritt glas på sina så dom står sig nog längst. Garmins kort är kanske mer finesser i m.m. Det finns mycket att fundra på. Men en stor skärm är nog det man ska ha, och framför alt ett sjökort som man trivs med.handhavandet av olika plottrar är ganska lika. Har intervjuat en del i klubben, och dom som har typ 5 skärmar använder båtsportkortet och har plottern som komplement. Svenke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 26 September , 2007 Aha, den tråden måste jag läsa. Har surfat runt nu lite de senaste dagarna och försöker även få fram bra sidor (från USA) som har billiga erbjudanden eller helt enkelt billiga priser. T ex GPS discount har en del men inte så många. De nyare Garmin modellerna finns t ex inte. Nu finns det väldigt mycket modeller ute på marknaden och vissa är det knappt någon skillnad på men i mitt fall så spelar storlek på skärm,att det är en kombinerad gps/ekolod,upplösning på skärm(har oftast med storlek att göra),bra kartor,eventuellt AIS stöd (har annars en AIS mottagare),färgskärm. Är inte så kunnig om alla olika benämningar men har lite koll på vissa i alla fall..:-) Men har vi fler tips om någon som har erfarenhet av de större modellerna av just Garmin vore jättekul att få höra? //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makakaka 0 Postad 26 September , 2007 Spännande. Jag åker till USA nästa vecka. Vegas :-) så där verkar inte finnas några GPS-affärer direkt men jag har samma syfte som du verkar ha. Att handla med mig en GPS därifrån med stor skärm. Blev rekommenderade GPSMAP 525s av säljaren av båten men den har för liten skärm! En kompis har nämnt att Lowrence är bra. Hur fungerar det med www.megagps.com - ser de okay. Ska kika vidare. Det är ju lite synd att många slänger med sjökort på USA men så måste det väl bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makakaka 0 Postad 26 September , 2007 En fråga till. thegpsstore.com verkar ju bra. Hittade t ex den här: http://www.thegpsstore.com/Lowrance-LCX-38C-HD-Color-ChartplotterSounder-P1472C38.aspx Är det några problem att att ta hem en sådan till Sverige eller bara gå in och köpa en Navionics-karta och så är man klar? Mvh ::Mattias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 26 September , 2007 Besökte Seattle i våras. En sak som jag märkte var att priserna i butik INTE var speciellt bra med våra ögon mätt. De priser som verkligen är bra är postorder. Jag tog en rövare och beställde en GPS (Garmin 298) från GPS Discount, betalde med kort och satte mottagaradressen till hotellet. Kontaktade givetvis hotellet och kollade så att detta var ok. När jag så efter en vecka checkade in på hotellet så fick jag min låda, verkligen supersmidigt. På detta sätt kan man även välja billigare fraktalternativ. Dessutom var det kanon att GPS Diskcount skickade med en t-shirt eftersom jag blev av med bagaget på ditresan (hade iofs varit ännu bättre om det även varit kalsonger och strumpor i kartongen ). Förutom t-shirten så är jag kanonnöjd med GPS:en.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elfanomad 8 Postad 26 September , 2007 Vad härligt med nya sidor att kolla på. Måste in och kika:-) Häftigt att det funkade att beställa till sitt hotell och därefter ta hem till sverige. Själv har jag faktiskt inte problem med leveransen (då jag har en kontakt i USA som fixar)...utan det är valet av GPS/plotter...Ja vilka bekymmer jag har..haha Såg en annan sak, ifall man ska vara kinkig då det gällde storlek på skärm. Den här prylen skulle man kanske köra och då med en stationär dator i båten.. http://www.natalie.se/product_info.php?cPath=143&products_id=595 Nackdelen är väl att man inte kan få ekolod i samma apparatur. Hmmm.. Men å andra sidan så får man en stor/billig skärm med bra upplösning 800x600. Kan även koppla in tv till den. Usch, tänker för mycket på GPSer m.m. Luktar snart bränt i skallen..haha //Elfanomad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser