Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Dykarn

Alpha kontra Bravo drev samt tips om skador-oljeläck mm

Rekommendera Poster

Hallå.

 

Är just nu spekulant på en US båt med Bravo 3 drev.

 

Tänkte höra lite om fördelar kontra nackdelar mellan alpha/bravo, att bravo är mer effektivt med sin duopropp fattar jag samt att det tydligen är kraftigare för att palla mer effekt osv.

 

Men hur är bravo 3 dreven att serva jämf. med alpha, antar att delar är dyrare samt att det är mer svårmekat (har tänkt fixa själv), stämmer det ?

 

Har så gott jag kan kollat glappet mellan gimbalring o styrtapp på det aktuella drevet (som jag fått tips om ang bravo drev), och lite glapp finns men inget stort.

Känns inget när man kör båten iaf.

 

Men drevet har små skador på skeddan (en liten bit har gått av längst ned och det är lite skrapmärken-hackigt på framkanten av den) så det måste ju ha gått på någon sten el likn.

 

Dessutom har säljaren haft drevet inlämnat för något år sedan pga problem med urläggning av växlarna, vilket har fixats av verkstad.

 

I samband med provkörning/uppstart av båt o motor har jag sett små oljefält i vattnet bakom båten vid drevet, så jag får lite onda aningar.

Men har kollat botten på båten samt lossat urtappningspluggen på botten av drevet och synat oljan (endast en liten skvätt) som såg helt ok ut: brun-genomskinlig, ej svart o ej grå-vit.

 

Propellrarna ser fina ut och jag hittade ej något glapp/spel på axlarna heller och båten gick bra vid provkörning utan några missljud från drevet vad jag kunde höra.

 

Jag undrar nu vad ni tror, om det brukar kunna läcka ut lite oljespill från motorn via avgaserna/kylvattnet (sjövattenkyld), från trimplanskolvarna, från powertrimkolvarna eller om det kan läcka en liten liten mängd olja från drevet och då vatten in utan att det syns vid koll av oljan i detsamma  ??

 

Är det normalt med ett litet läckage någonstans så det syns i vattnet på en båt med trimplan, powertrim och v8 med bravodrev ??

 

Min gamla båt läcker inget vad jag vet, men den har varken trimplan, powertrim eller oljekylare.

 

Båten i övrigt är fin i skicket och har ett bra pris så jag är intresserad av ett köp, men om drevet rasar/måste renoveras är jag rädd att priset inte längre blev så bra.

 

[ PS. Jag ska se till att få se rep-handlingarna från verkstaden samt ev kontakta dem för att fråga hur drevet såg ut och vad som fixades om de vill hjälpa mig med det. ]

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Om du vill ha en köpåsikt så köp Bravo3. Jag bytte till en båt med det drevet för några veckor sedan och gången är underbar. Den styr dit du vill både i hög och låg fart. Inget S-ringlade och det backar fint.

Vad gäller mekandet så har jag ingen erfarenhet av nån av dom än. För mig ligger köregenskaperna i tyngsta skålen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det har du nog rätt i, provkörde ju en sväng i båda låg och hög fart och den slingriga gången man är van vid fanns ej - pga duoproppen antar jag.

 

Mest var det väl hur pass bra det håller/gör-det-själv-mekbarhet/reservdelspriser jag undrade över, samt läckaget osv jag skrev om ovan...

 

I min värld sköter man grejerna själv om det går för att kunna hålla priserna på en hyfsad nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men drevet har små skador på skeddan (en liten bit har gått av längst ned och det är lite skrapmärken-hackigt på framkanten av den) så det måste ju ha gått på någon sten el likn.

 

Dessutom har säljaren haft drevet inlämnat för något år sedan pga problem med urläggning av växlarna, vilket har fixats av verkstad.

 

I samband med provkörning/uppstart av båt o motor har jag sett små oljefält i vattnet bakom båten vid drevet, så jag får lite onda aningar.

Men har kollat botten på båten samt lossat urtappningspluggen på botten av drevet och synat oljan (endast en liten skvätt) som såg helt ok ut: brun-genomskinlig, ej svart o ej grå-vit.

 

Propellrarna ser fina ut och jag hittade ej något glapp/spel på axlarna heller och båten gick bra vid provkörning utan några missljud från drevet vad jag kunde höra.

 

Jag undrar nu vad ni tror, om det brukar kunna läcka ut lite oljespill från motorn via avgaserna/kylvattnet (sjövattenkyld), från trimplanskolvarna, från powertrimkolvarna eller om det kan läcka en liten liten mängd olja från drevet och då vatten in utan att det syns vid koll av oljan i detsamma  ??

 

Är det normalt med ett litet läckage någonstans så det syns i vattnet på en båt med trimplan, powertrim och v8 med bravodrev ??

 

 

 

Någon som har några synpunkter på ovan, samt prisbilder/gör-det-själv-mekvänlighet på bravo 3 dreven då de har duopropp osv ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De små oljefälten bakom båten kan vara oförbränd bensin. Om det inte glappar, har synbara skador, inte låter illa vid växling eller gång och har fin olja så tror jag inte att du behöver vara orolig. Om du ändå misstänker att drevet är otätt så går det att provtrycka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt, men det ser ut att vara olja (ej regnbågsfärgat, endast blåaktigt).

 

Drevet glappar lite i sidled, samt glappar styrtappen lite lite granna när man ruckar på drevet.

Tror ni det kan vara någon fara med det ?

 

Drevet låter bra, växlarna går i fint och tyst samt den lilla skvätt av oljan jag kunde kolla ur drevet såg fin ut.

 

Orsaken till att jag blir lite orolig är just därför att man har lämnat in det för renov pga att växeln ej gick att få ur, samt att drevet är emotstött undertill och att det just ser ut att komma små oljeläck någonstans ifrån drev/motor.

 

Är ny på dessa drev o motorer så vill ju ej börja med renovering inom kort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att säga - det som du säger med glapp i sidled låter i o f sig inget vidare. Den olja som du tappade ur drevet - såg den helt ny ut? I så fall finns ju risken att en förslagen säljare bytt oljan inför försäljningen för att dölja ev vatteninträngning...

På Alpha-dreven sitter en magnetplugg för oljeavtappningen, en ledtråd är att titta på mängden spån på den. Återigen så kan den ju vara nyligen rengjord om det är en förslagen säljare...

Alternativet är att uttrycka din oro till säljaren och se om han är beredd att skriva en reservation för drevoljeläckage som är tidsbegränsad en bit in på nästa säsong. Även om han inte går med på det så kan det ju ge en reaktion som kan vara intressant att studera... Vet han att det läcker (och har nyligen bytt olja för att dölja ev vatteninträngning) så lär ju svaret vara ett rakt nej, vet han att det inte läcker så kanske han i alla fall funderar på det.

 

Hur ser drevet ut i övrigt (ärgat, omlackat etc)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var iaf till en marina och jämförde lite andra bravo drev med detta, och de var lite glapp de med så det kanske inte är så farligt.

 

Oljan jag tappade ur såg fräsch ut, och jag tror inte ägaren har bytt oljan nyligen pga att båten ligger i havet och jag har varit o kollat på den några ggr innan vi lyfte den för inspektion (då borde det redan ha läckt in vatten tycker jag).

 

Att föreslå en viss garanti eller reservation vid ägarbytet kan ju vara en god ide om nu ägaren går med på det.

Åtminstone denna säsong ut borde ju vara ok, så får man passa på att köra den lite mer innan upptagningen för att sedan kolla oljan igen osv.

 

Har för mig att drevet såg ganska ok ut förutom emotkörningen i botten samt att en liten flisa hade gått av längst ned (på skeddan), men svårt att se när det inte är rent efter säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj

 

Det blev köp av denna båt iaf. o jag är hittills helt nöjd !

 

Glappet i drevet verkar vara ganska ok, men kände att hela styrkolven i motorrummet inta satt helt fast så där glappar det ju en hel del, men det borde gå att fästa den ordentligt (har ej hunnit kolla exakt hur den sitter).

Kanske går att spänna upp vajer vid ratten med ?

 

Beträffande oljeläckaget i vattnet så hittade jag orsaken = läckande powertrimsslang till ena powertrimkolven, ganska lätt fixat alltså !

 

Hast.mät. funkade ej heller, men det var loggslangen vid drevet som kommit i kläm o gått sönder = borde vara ganska enkelt fixat.

 

I övrigt har jag ej hittat några större fel, någon glödlampa som är paj bara, men fler saker kan ju uppenbara sig vartefter....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...