Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Carlos_Latino

Ryds hajen Suzuki Df50.

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är nybliven Ryds hajen ägare. Köpte endast skrov och tanken var/är att köpa en ny fyrtaktare.

Tidigare ägare hade en Archimedes penta 600 ( 69 Kg ) Har läst om flera motorer även sådana som väger mindre, men har fastnat för Suzuki Df50( Vikt 110 Kg ) och känner mig lite osäker om det blir anningen för tung.

Vad säger ni ?

Gissar att Ryds 49 Ht och 500 Ht måste vara liknade/samma skrov, vad har ni för fyrtaktare?

//Carlos

Senast ändrad av Carlos_Latino | 24 september 2007 | 22:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket köpte du båten för, går i funderingar att köpa en Hajen intressant att höra lite prisuppgifter!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner en som hade en 70 hk evinrude (2t). Den vägde 113 kg, så det går säkert att hänga på en Df 50. Detta under förutsättning att akterspegeln är i bra skick, dvs. att den blivit kraftigt fuktskadad eller att det  finns sprickor etc. Om du känner dig osäker kan du alltid förstärka akterspegeln. Sök på forumet så hittar du säkert allt från enkla sätt att förstärka till mer omfattande förstärkningar.

/Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4-taktarnas dilemma är just den höga vikten. Äldre båtar är inte anpassade till 4-taktare då dessa inte ens fanns i tillverkning på båtar på t.ex. 70-talet. Därför kanske det inte vore helt fel om du tittade lite på de nya och moderna direktinsprutade 2-taktarna. De väger i regel mindre än 4-taktaren och har så gott som samma egenskaper för övrigt som 4-taktaren. Det finns några få skillnader mellan dessa 2 och 4-taktare, men skillnaden är så väldigt små att det bara är ganska marginellt. 

Tips på riktigt bra direktinsprutade 2-taktare är t.ex. Tohatsu TLDI och Evinrude E-Tec. Det finns naturligtvis fler fabrikat också, men dessa tycker jag personligen är väldigt bra och intressanta. I ditt fall borde det här vara ett väldigt bra alternativ tycker jag. Om inte bättre.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. jag hade en ryds 500 ht istortsett samma båt på den hade jag mariners 75hk 2takt den är fyrcylindrig så den var ganska tung vet inte exakt vad det vägde men det funkade fin fint

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...