Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Gesse

Huggkrok

Rekommendera Poster

Det talas en del om att levande betesfisk inte är tillåtet samt Gäddsaxar inte är tillåtna i vissa vatten. Men hur är det då med huggkroken? Borde inte den förbjudas? Finns det något värre än att använda en huggkrok? Jag fick själv upp en Lax en gång (men håv) som hade fått en ordentlig omgång med en huggkrok och som sen slitit sig. Såren var visserligen läkta men det var ingen rolig syn. Och denna hade säkert tur som överlevde.

Vidare så såg jag en gång ett fiskeprogram från utlandet någonstans där de hade Catch & Relese och tog ändå fisken med huggkrok och släppte sedan tillbaka fisken.

Vad tycker ni om huggkroken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej , Håller med dig vad det gäller fånga fisk med huggkrok själv håvar jag all fisk. fast jag tror dom flesta använder håv nu för tiden alla jag känner använder håv. och ska man släppa tillbaka fisken så ska man inte använda håv heller håll i linan och ta en tång på kroken o ta loss. en fisk klarar sig bara ca 30 sekunder på land sen får dom problem att överleva. givetvis så påverkas vatten tempen på överlevnad kallare vatten bättre syre i vattnet

MVH Laxen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ursäkta, varför fiskar man om man inte ha hem fångsten?

Vet att jag måste sätta tillbaks fisk som inte håller måttet, men catch and release känns som att skjuta t.ex. ett rådjur och sedan säga jag skojade bara!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med.. slutar fiska om jag har fått upp tillräckligt för mina behov eller om jag har fått någon beställning från kompisar..

Trots att jag enligt många vänner är en fiskegalning tycker jag inte det finns någon anledning att fiska mer än till behov..

Att hålla på att kroka fisk bara för att slänga i dem igen för nöjes skull är enligt min syn ett djurplågeri även om man använder sig av C&R-krokar utan hullingar.. alltså man plågar djuren för sitt eget själviska nöjes skull. Nu trampar jag nog på många tår men det är min åsikt!

Givetvis släpper även jag tillbaka fisk om den är för liten, med det är enligt de regler som gäller.

Glömde anledningen till varför det finns Catch & Release.. annars skulle sjöarna vara utfiskade, då så många fiskare och tar upp fisk de inte behöver..

Senast ändrad av Daniel_B | 24 september 2007 | 22:45

Senast ändrad av Daniel_B | 24 september 2007 | 22:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

det är inget djurplågeri så länge fisken inte håller måttet och man släpper tillbaka fisken igen då ??? lika bra att sluta med allt fiske då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt fiske är väl mer eller mindre plågeri, men skillnaden mellan att ta sig några fiskar för att äta och fiska BARA för sitt eget nöjes skull utan att ta tillvara på fisken anser jag är enorm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

ja och sköt dig själv och skit i andra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Huggkroken är ett utmärkt redskapsmiley-wink.gif\, särskilt vid havsfiske när man skall lyfta in en 25 kilostorsk över relingen. Alltså vid allt fiske där man ämnar att äta fisken är det väl OK enligt mig. Håv är ju för den delen inget vidare heller förutom de knutlösa, då de skadar fiskens slemskikt. De bästa alternativet vid catch and realese är att kroka av fisken i vattnet utan att lyfta upp den. Sen att försöka undvidka ta på den alltför mycket. 

Sen till Stigh du måste ju verkligen vara en renlevnadsmänniska. Fiskar för fiskandets skull och kör ofta catch and realese, det är ju bevisat att de överlever. Tycker de är värre att äta kött som bara föds upp för att sedan ätas!? Kan du tänka dig sådant djurplågeri? Visst är det helt sjukt!2.gif\ Ett annat exempel är att använda GRÖN el från vattenkraft som ödelägger många fiskars liv.  Ge oss kärnkraft mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo just det glömde nämna att vattenkraften förstör ju för det första biotoperna i älvarna sen så är ju så att de drivs av turbiner. När exempelvis en lax har vandrat upp i en älv för att leka om den nu mot förmodan har lyckats dvs. Så kommer dess avkomma efterhand vilja att vandra ut till havet, men då kommer den stora fiskstrimlaren (turbin) och pulveriserar det lilla laxsmoltet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag är ingen renlevnadsmänniska.

Jag äter kött och fisk som odlats för konsumtion.

Jag äter kött som jagats i skogen.

Jag fiskar med krok och jag tycker det är roligt, men tar bara upp det som jag vill äta för stunden.

Skulle aldrig ge mig ut med inställningen att fiska för att omedelbart sätta tillbaka fisken efter att vägt den o fotat den som många gör.

Jag köper inte inställningen att det jag gör har ingen betydelse för det finns alltid något som gör något som är värre.

Det är min inställning och jag hoppas jag tillåts ha den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst laxoring

många jag känner som tänker som du brukar vara ren snålhet att släppa tillbaka fisk . jag fiskat sen barnsben jag äter fisk för husbehov och ger bort lite fisk ibland. men hur kul tror du att det är när jag åker till norrland för att fiska och så får jag en 2 kilos öring på första kastet tycker du jag ska åka hem sen då. 110 mil enkel resa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu använder jag väldigt sällan varken håv eller huggkrok så jag fiskar mest gädda och då landar fisken för hand. Men om man hanterar huggkroken vettigt så skadar man inte en gädda alls och kan smidigt lyfta den i underkäken, lossa krokarna och sätta tillbaks den om den inte är en matfisk..

Kanske är mycket svårare med en lax såklart..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog klarar du väl av att ta hand om mer än en 2-kilos öring?

Om du inte gör det, kan du väl ägna dig åt andra aktiviteter efter du fått den där öringen?

Ingenting som skrivits här har övertygat mig om riktigheten att fiska och sätta tillbaka fisk som håller måttet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det så att på vissa håll så är det begränsningar på hur många fiskar man får ta upp.. då blir det ockå C&R som gäller för de som inte vill ge sig efter en eller två fiskar..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

märkligt att se hur en fullt berättigad fråga alltid spårar ur efter ett par inlägg, Djurplågeri? jag köper det argumentet vilken dag i veckan som helst från någon som har så stark övertygelse att dom fulkomligt tar avstånd från kött från samtliga arter. samtliga boskapsdjur sköts ju på ett förfärligt sätt i jämförelse, även frigående och ekologiska gårdar, tror ni att en skjuten älg tjur alltid trillar ner död samma sekund som den blir skjuten? Har ni sett hur det går för skaldjur när dom kommer till fabriken? för att inte tala om kyckling som många veganer av någon anledning tycker är ok att äta, har personligen sett vad som händer med kycklingarna som inte är det absoluta standard måttet, skalperade och en plågsam död till mötes...skulle nog vilja påstå att fisken som hamnar i en fritidsfiskares båt är bland dom bäst behaldlade av samtliga djur. Skulle tro att fiske far lika illa under krokningen som en hund som går lydnadskurs eller blir tillrättavisad i hemmet för att inte tala om hur jävla surtdet är för djuren som hålls som sällskapsdjur... som sagt en fisk som blir krokad tre gånger i sitt liv ska nog vara nöjd med sitt möte med mäniskan...

själv äter jag allt som hamnar på talriken framför mig, och fiskar ofta och gärna.

alla har givetvis rätt till sin åsikt men kallar ni mig för djurplågare så är jag bara tvungen att peka på dubbelmoralen.

påhoppet på Catch & relese behöver jag inte ens komentera, ni som är emot det. googla upp info om hur det ska gå till samt hur fiskar läker och återhämtar sig så ska nog det vara löst.

/Henrik

Senast ändrad av Henrik_st | 09 november 2007 | 17:07

Senast ändrad av Henrik_st | 10 november 2007 | 08:41

Senast ändrad av Henrik_st | 10 november 2007 | 08:42

Senast ändrad av Henrik_st | 10 november 2007 | 08:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

-Daniel B...Hur kan du då kroka de första fiskarna och plåga dem? \Innocent\

Dom Lider väl lika mycket oavsett vart i ordningen de åker över relingen?

Onödigt att fiska mer än man behöver? nja... isåfall onödigt att fiska överhuvudtaget, Behöver man den fisken man fångar eller behåller man den för att det är kul?

Det finns ju annat att äta så vi behöver nog inte äta spöfångad fisk alls isåfall.! 

Själv fiskar jag, och slutar sällan så länge det hugger, oavsett om jag vill ha mer fisk eller inte. Jag tror inte det orsakar lidande, varken krok el huggkrok, om de hanteras rätt.

Senast ändrad av ahaa | 19 november 2007 | 08:42

post-18624-1394235271,3523_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med det till viss del.. att om det hanteras rätt så orsakar det lite eller inget lidande i den bemärkelsen då fisken läker. MEN jag har sett alltför mycket skit när jag varit ute och fiskat med andra.. De har kastat tillbaka fiskar som käkarna har varit totalt sönderslitna, gälarna sönderslitna osv, då de inte fått loss krokarna från fisken. Hur plågsamt är inte det för en fisk? Överlever den överhuvud taget? Nu låter jag som en djurrättsaktivist men det är jag inte.. men jag tycker ändå att man inte ska plåga djur.

Angående hur jag kan kroka mina fiskar överhuvud taget så finns det inte så många andra sett att fiska... Jag tycker bara att det är skillnad på att fiska för mat och nöje om man säger så. Att det finns annat att äta är ju självklart, men då jag inte äter kött (ofrivilligt, då jag inte tål det..) så äter jag en hel del fisk och vegetarisk kost. Jag äter fisk för att få protein i mig. Så att det skulle vara onödigt att fiska håller jag inte med om.. i alla fall inte för mig. Hushållsbudgeten blir ju  också något bättre då man slipper köpa fisken i affären.

Sen om du vill fiska fast du inte behöver det är ju upp till dig och ditt samvete, det lägger inte jag mig i.. jag har bara sagt var min ståndpunkt är. \Wink\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag använder huggkrok, jag är sportfiskare och släpper tillbaka fisken för att inte skada gäddan så använder jag huggkrok och lyfter upp den under gälarna det är både enklare och smidigare än med tex håv det som kan skada slemhinnan och tar kängre tid att få ur kroken pga att fisk krok kan fastna i håven, det är min mening och det står jag för.

huggkrok är det bästa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fiskar bara gädda... varje tur genererar i ett antal fångade. Detta skulle innebära att jag fick lov att äta ca 5-10 kg gädda om dagen om dessa skulle ätas upp. Bara för att detta inte är rimligt ska då jag inte få utöva min hobby? Självklart tar jag hem en och annan fisk för att äta men det bästa är väll ändå att kunna få upp dom nästa tur.. och framförallt se till att vi har fisk kvar till våra barn.

Självklart handlar allt om respekt när det gäller C & R, får man en fisk ta bort krokarna så snabbt som möjligt på ett försiktigt sätt och återutsätt fisken. Gärna krok utan hulling och inte för många krokar/bete. Anvder man detta så är det oftast inte något problem.. många gånger sitter fisken i mungipan då tar man inte enns upp fisken utan vänder kroken och fisken simmar iväg.

För att återgå till trådskaparen så tror jag att huggkrok i stort sett inte används idag.. en håv används nog av de flesta och för oss som fiskar jättemycket framförallt större fiskarter tar nog även en hel del med händerna (hjälgreppet). Det absolut mest skonsamma du kan göra för då förtör inte enns håven fiskens slemlaget.

Senast ändrad av McDz | 27 maj 2009 | 12:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att om man ska ha firren= kan man använda huggkrok. Ska man inte ha firren= strunta i hugg kroken då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...