maol62 0 Postad 24 September , 2007 Nu har vi, två vuxna och två barn, bestämt oss för att skaffa båt. Eftersom vi aldrig har ägt en båt förut och därför inte vet om det är lika roligt som vi tror, har vi satt en rätt låg budget, 30.000 kronor. Vi har kollat på en uppsjö av hardtopbåtar men för den summan så blir det en rätt liten hardtop, men vi vill kunna ta med oss ett par kompisar ut på sjön om man känner för det och då blir det rätt trångt. Det jag nu har tittat på är en Polar 17 Daycruiser -71, med en Volvo Penta 55hk från nådens år 1979 för 18.000 kronor. Den tar ju sex passagerare förare och skulle då uppfylla ovanstående krav. Det jag undrar är om denna Polar 17 är en bra förstabåt? Den har ju fantastiskt snygga linjer! Passar den att ha både i insjö och hav?Måste (bör) man ha en båt med mahognydäck i varmgarage eller räcker det med kallgarage eller presenning?Många frågor men eftersom man är nybörjare så frågar jag er rutinerade båtägare om råd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 September , 2007 Hej!!! Kan du mecka själv??? Om inte så avråder jag ifrån köp av gammal Vp snurra. En bra nybörjar båt är en styrpulpet på sisådär 4-5meter med runt 30-50hk snurra på akterspegeln av nyare modell iaf nyare än 90.. Finns rätt många på blocket för runt 30.. Ju nyare snurra desto bättre, Servicebok etc brukar inte finnas men fråga går ju alltid.. Har du någon båtkunnig polare så ta med han när ett intressant objekt dyker upp. Som sagt så tror jag att en styris lämpar sig bäst för ert behov, Lätkörd, oftast lättmeckad maskin, lättskött, rymmer runt 6 pers gör runt 20 knop med fullast osv en perfekt nybörjar båt för rimliga pengar.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 24 September , 2007 Håller med.. en styrpulpet är det enklaste och mest lättskötta för en nybörjare. Den är också en mer allround-båt om ni vill fiska, bada eller bara vara ute och åka. Lätt att göra ren och städa.. och inte så mycket som kan gå sönder. Om den går att ha på havet är nog inte jag den rätta att svara på, men en lite större styrpulpet borde klara av det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maol62 0 Postad 25 September , 2007 ok! tack för snabba och bra svar. Får nog lägga den snygga Polar 17 åt sidan och sikta in mig på en plastbåt verkar det som. Har kollat på både styrpulpeter och hardtops och hittat några båtar som verkar intressanta. Vad tror ni om en Örnvik 510HT? Förutom att man tydligen sitter lågt i den (men man kan ju stå och köra) så verkar den ju vara en rätt trevlig båt. Jag har ju så små barn fortfarande att nån vattenskidåkning lär det ju inte bli tal om än på några år, utan den ska ju mest användas till att ta sig ut till nån ö där man eventuellt stannar någon natt. Då blir det väl tält som gäller för halva besättningen medans den andra hälften kan sova i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 25 September , 2007 En Runnö 19 är en perfekt 1:a båt, inte alltför dyr finns sovplatser för ca 4-5 pers.Finns med både träöverbyggnad och helt i plast, personligen tycker jag att trä överbyggnaden ger mest utrymme. En styrpulpetare i all ära men vill man knoppa över så är det inget att ha. likaså om man blir överraskad av ett regnväder så blir allt blött. http://www.blocket.se/vi/13548478.htm?ca=14_s Lite hur dom kan se ut på insidan http://web.telia.com/~u11209174/sida4.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 25 September , 2007 Håller helt med Gelis att Runnön är en fin första båt. Men den måste ha nyare snurra om man inte har siktet inställt på att skruva merparten av sommaren.. Med nyare snurra så rymms den inte i budgeten på 30 000, d gör den knappt med äldre utombordare.. En Snurra från 70 talet är och förblir opålitlig d kommer man inte ifrån, men visst kan man och vill man skruva så är d inget fel i att renovera upp den gammla snurran över vintern så den blir som ny.. Om d är en Murcla tex så finns ju delar i mängder lika så evinrude och johnson.. Har för många dåliga erfarenheter själv av både egna och bekantas äldre snurror där d ena efter d andra ger upp.. Således kan jag inte rekomendera nått sådant till en nybörjare.. hur man än vänder och vrider på d hela så är en nyare snurra att föredra då den både kommer att vara driftsäkrare samt dra mindre bränsle. D e inte skoj att skruva en hel sommar när resten av polarna e ute fräser med sina båtar vet av egen erfarenhet... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 25 September , 2007 Hej Håller med Rexco Gamla motorer är mycket problem, risken är att ni ledsnar på båtlivet om motorn krånglar, det vore ju tråkigt om ni ej får uppleva det underbara med båtlivet, utan bara får meka. Även jag föreslår en styrpulpetare, eller båt med nyare motor, ju mer slantar ni lägger ju mer båt får ni, jag tror att 30.000:- räcker för en bra båt. Om ni efter säsongen nästa år tycker att det vore roligt med större båt så köp en hösten efter. Pengarna ni nu lägger på båt får ni förmodligen tillbaka när ni säljer den, då andrahandsvärdet på båtar är stabilt. Lycka till Lennart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hoaa 0 Postad 25 September , 2007 jag skulle rekomendera en styrpulpet med en motor på 25-35hk som första båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Oliven 0 Postad 26 September , 2007 Titta gärna på Cresents 53 båtar. De har bra sjöegenskaper. Blir det dåligt väder eller att barnen är trötta så kan de lägga sig och sova / vila i förpiken. http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/495-s1.htm http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/53-s1.htm http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/535-s1.htm http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/53cabin-s1.htm http://www.cremo.se/kataloger/modeller/pages/635-s1.htm Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 26 September , 2007 En örnvik 510 är ganska okej, men den har ganska flatbottnat skrov bak, vilket gör färden relativt stötig i grov sjö. Skulle då hellre satsa på Örnvik 530/535 (fanns också på 70/80-talet). Mycket bättre skrov på dem, med kraftigare v-botten. En Runnö som någon här ovan föreslog skulle jag definitivt avråda ifrån. En riktig skitbåt i alla bemärkelser. Vridstyvheten är bland det värsta jag har sett. Många av de här båtarna såldes som halvfabrikat, där glada amatörer har skruvat ihop inredningen med mer eller mindre lyckat resultat. Mest för pengarna tycker jag onekligen en amerikansk båt ger. Dessutom är de ofta betydligt snyggare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 26 September , 2007 Att Runnön är en riktig skitbåt är väl lite fel ordalag, stämmer med halvfabrikat men pratar vi om 30-40 papp så får man faktiskt ganska mycket båt i Runnön för dom pengarna, och det var väl i det spannet trådskaparen tänkte sig. Går naturligtvis inte att jämföra med Örnvik och andra kända fabrikat men då pratar vi andra stålar. Det är heller ingen racerbåt (går bäst runt 18-20 kn)så det här med vridsyvhet är bara skitsnack i den klassen Runnön tillhör. Vill man prova på båtlivet och kunna vara ute några dagar nägorlunda bekvämt till en billig penning så är faktiskt båten ett alternaiv, ägde nämligen en själv till för några år sedan, så jag vet mycket väl hur båttypen uppför sig. Däremot så håller jag med om att går man upp en hel del i pris så är helt klart en Searay eller liknande mycket båt för pengarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 26 September , 2007 Jag vidhåller att Runnö är en riktig skitbåt. Min far hade en, fast den större 22-fotaren. Den var riktigt riktig dålig. Skrovet var mycket mjukt, det knakade och brakade friskt och man kände nästan hur båten vred sig. Dessutom får man nog lov att säga att den hade en felaktig utformning av stäven. Båten ville liksom suga fast i vågorna - väldigt obehagligt. Vet inte riktigt vad det heter på båtspråk, men jag tror att vinkeln mellan fören och kölen var för stor, eller att detta parti var för kort i förhållande till resten av båten. Man skulle nästan kunna likna båten vid en pråm. Häng en utombordare på en 22-fotspråm och dra ivåg i 30 knop. När fören slår ner i en våg tar det tvärstopp. Precis samma känsla som med en Runnö 22. Möjligen är en Runnö 19 bättre, men jag tycker den verkar ha ungefär samma utformning, bara en halv storlek mindre. Vill man ha en billig HT båt för 30 tkr, är Örnvik, Ryds, Uttern m.m. betydligt bättre alternativ anser jag. Det som påverkar prisbilden mest är förstås motorn. Den utgör ofta merparten av värdet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 September , 2007 Hej Maol62! Vår första båt var en Örnvik 550 HT, se lite bilder här: Klicka här ... Båten var relativt gammal (1978) men motorn (Mercury 2-takt 40hk) var från 1995 och 5 år när jag köpte den. Motorn var alltid servad och vinterförvarad på varv (dokumenterat). Därav kändes det tryggt som nybörjare. Fick även med en båtvagn. Jag gav 47.000 och fick 55.000 när jag sålde, 3 år senare. Båtstorleken var perfekt att börja testa båtlivet med, enkel att hantera, greppbar, lagom stor, använde den som badbåt på dagarna och fiskade på kvällarna Med detta menar jag att, kolla motorn först och främst. Trä och plast kan man alltid fixa till sedan om det finns behov.... Samt provåk! Senast ändrad av ulfa | 26 september 2007 | 19:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 26 September , 2007 På den här bilden syns rätt tydligt vad jag menar om man tittar efter. Ser nästan ut som monterat på fören från en liten HT-båt i femmetersklassen tillsammans med aktern på en betydligt större båt. http://www.blocket.se/vi/12940747.htm?ca=11_s Här är en som monterat på en 200 hästare. http://www.blocket.se/vi/10630838.htm?ca=11_s Vill minnas att båten var typad för 85 hästar, vilket inte kan anses särskilt mycket för en 22 fotare, men å andra sidan är det inte tillrådigt att åka fort med den. Men man vill väl ändå gärna att den planar, åtminstone tills första större vågen kommer..... Båten lämpar sig nog bäst för att tuffa omkring med på tomgång, men då vill man väl hellre köpa en snipa som går lättare genom vattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maol62 0 Postad 26 September , 2007 Runnön ser ju fin ut men den är nog lite för stor för vårt nuvarande behov. När ni säger nyare motor menar ni en från mitten av 90-talet och framåt då eller? Många av de billigare båtarna har ju som sagt motorer från sent 70-tal eller tidigt 80-tal. Så om jag hittar en båt med en rätt ny motor, typ från -97, för ett rimligt pris, så kanske man ska slå till. Sedan kan man ju spara motorn (om den är tillräckligt antal hästar på) om man ska byta upp sig till en större båt om ett par år eller så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 26 September , 2007 Hej Jag har haft en runnö 19 och den är mycket stabil båt och gott om utrymmen i båten. men som du säger att den suger sig fast i sjön stämmer mycket bra och den skjuver vatten framförsig åker man då i sidsjö så får man regäla vatten stänk in i båten från sidan . jag själv finns på vänern med båt och en runnö 19 passar nog bra i mindre sjöar . MVH laxen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 September , 2007 97 är tillräckligt ny tycker jag. Sedan finns det säkert flera här på MG som vet vad man bör kolla i en utombordare, förutom att den startar direkt, inte låter konstigt, inga skador på propeller etc efter bottenkänningar, etc etc. Är det en 2-taktare så är den kanske servad på hemmaplan, annars finns det kanske dokument från service (fakturor, kvitton). //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
f9f9 0 Postad 27 September , 2007 Varför inte en äldre buster båt? lätta att köra, lätta att sköta, dom väger inte så mycket och å är det aluminium. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 September , 2007 Titta efter något med isbrytande funktion om du ska vänta längre med att bestämma dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 678 Postad 27 September , 2007 Ett råd köp inte en för liten första båt, om man är några stycken så blir man ganska besviken när det inte finns plats. Runt 17-19 fot är nog ganska lagom för en familj med 2 vuxna o 2 barn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maol62 0 Postad 7 Oktober , 2007 Så var det gjort! Köpte en With Vital 15 och som uppfyller en del av de krav och en del av era förslag på kriterier på förstabåten. Det är en båt för sex personer (i o f s ingen sovplats), den är av plast, den kostar under 30000 samt den har en motor från 1999. Det ingick även en 30km/h trailer vilket var precis vad jag hade önskat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser