Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Gesse

Bowrider Tråden 2

Rekommendera Poster

I nya numret av Praktiskt Båtägande som kom idag finns ett test av bowriders.

Det finns på nätet sedan tidigare men bara på finska då det är gjort av tidningen Venemestari. http://www.amt-veneet.fi/files/bowrider_suurvertailu_6_07.pdf

Nu är artikeln översatt och publicerad.

Man testade bowiders 17-18 fot (5,2-5,5 meter).

Helhetsbetyget var:

9,0 poäng: AMT 185 BR 

8,7 poäng: Yamarin 53 BR 

7,9 poäng: Bella 530 Excel 

7,7 poäng: Bayliner 175 BR 

7,7 poäng: Castello Amazon 533RR 

7,7 poäng: Finnmaster 5300 BR 

7,6 poäng: Scout 175 Dorado 

7,5 poäng: Glastron MX 175 

7,3 poäng: Galia 515 BR

Delmomenten i testet var:

- Köregenskaper

- Hanterlighet

- Buller

- Cockpit

- Utrymmen

- Däck & röra sig ombord

- Teknik och utförande

- Prestanda

- Utrustning

16 sidor skön bowrider-läsning i vinterrusket \Smile\

//Ulf

Senast ändrad av ulfa | 09 januari 2008 | 19:23

Senast ändrad av ulfa | 09 januari 2008 | 19:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ovanstående länk har visst slutat att fungera så här kommer en ny till Bowrider Tråden. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=129053

(Den gamla måste ha slutat fungera efter en av MG:s uppdateringar.)

Passar nu samtidigt på att be någon i klubben ta över som kontaktperson i Bowrider Klubben. Har försökt tidigare genom att maila medlemmar utan resultat. Jag har idag ingen Bowrider och tycker därför att det är lämpligare med en kontaktperson som har en Bowrider. Lyckas vi inte få tag på en ny kontaktperson läggs förmodligen denna klubb ner snart. Så känner någon för att ta över så maila mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gesse,

Ett tips är att BoatBruce är tillbaka, åtminstone skrev han ett inlägg 14 maj enligt listan i hans sjöbod. Så kanske kan du påminna honom?

(jag har själv ingen bowrider, men är intresserad. Fast jag har samma problem som PatricS, att min fru hellre vill ha en annan typ av båt, i hennes fall HT eller C)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det klart att BoatBruce återigen tar över som kontaktperson i Bowrider Klubben.

Trevlig sommar. wassat.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är denna tråd fortfarande levande eller finns det en nr 3 nu?

Senaste inlägget här verkar ju vara från juni 2008 så jag vet inte om jag ska fortsätta på denna.

Jag är i alla fall en nybliven MG-medlem och spekulant på köpa en bowrider så letar just nu så mycket information jag kan för att göra ett bra köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är några bilder av min Bayliner 185, får den nästa vecka..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur skickar man mer än en bild per inlägg?? Keel Guard jag lät dom montera..

post-10004957-1394236367,5732_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ingen 3:a så det är bara att skriva på här. 13.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man tittar på Bowriders så verkar det som att majoriteten är relativt små båtar (17-19 fot).

Själv tycker jag att 21-23 fotare är en intressantare storlek. Lite synd att det inte finns större urval där.  Om det är någon som har erfarenheter från de lite större modellerna av Bowrider så vore det intressant att höra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag äntligen en riktig BowRider-medlem. Köpte en Bella 512 Excel med Yamaha 70hk 2-takt igår.

Får väl se till att skapa ett album och ladda upp lite bilder framöver.

Har bara provkört den än så länge och den verkar gå bra - dock kan man undra vad den har för toppfart egentligen. Gick väldigt fint med 2 personer i och då visade knopmätaren 35 knop men enligt ekolod/loggen gick den bara 27,5 knop - rätt stor skillnad...

Båten är från 2000 och instrumenten lite si och så men det visste jag när jag köpte den och priset blev därmed lite lägre. Yamaha's Tach-mätare verkade inte fungera alls - den visade alltid max trim/tilt och varvtalet måste varit helt fel för den tyckte det var 2600 varv vid maxfart och motorn lät jättebra - kan omöjligt varit endast 2600 varv. Är sådant här värt att fixa? Lätt/svårt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...