Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
selleman

Behöver hjälp med att identifiera märket på min båt!

Rekommendera Poster

Hejsan! Har nyligen köpt en båt med en kompis. Säljaren trodde att det var en ryds men han var ej säker. Båten skall vara 4.5 meter (ej mätt) och den har en crescent ratt. Skrovet är planande och friborden är rätt höga. Han hade köpt den i göteborg. Jag har sökt en del på nätet och har inte hittat något exemplar som liknar vårt. Det kanske är ett hemmabygge? Bifogar bild.

Nu till ytterligare ett problem... Efter en veckas båtägande började ett hemskt ljud låta från motorn. Vi hade haft lite problem att få motorn i växlel tidigare, men naturligtvis inte när vi provkörde båten. Efter att ha blivit bogserade hem av en kompis kunde vi hemma konstatera att växelhuset hade rasat. Motorn är en archimedes 45 hk som säljaren påstod var från 85 men det har man fått veta nu i efterhand att de inte gjordes då? Iaf motorn verkar gå bra, så nu undrar vi om man skall satsa på att fixa ett nytt växelhus eller sälja motorn? Skall man köpa ny impeller och packningar osv blir det kanske en dyr historia att laga? Mvh Fredrik - som lärt sig båtköp den hårda vägen-

post-29349-1394235228,7681_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr många som luras beträffande årsmodell, kolla alltid upp motornumret innan köp så att du inte blir lurad.
Den oranga köpan tyder på 70-tal, gissar jag. Senare blev väl kåpan blå och motorn gick under VolvoPenta beteckningen(?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Tisdagen 4dec 1979 körde Karl-Erik Thalen den sista utombordaren i provkörningsrummet i Uppsala efter ett beslut av nerläggning i april 1978. Således kan din motor ej vara från -85, möjligen en som blivit stående på något lager i 5-6 år innan försäljning. Tror inte det var någon större skillnad på Volvo Penta och Archimedes mer än färgen. (Fanns även  Crescent). Såldes under 70-talet parallelt vad jag vet. Kan du skruva själv så leta efter en reservdelsmotor för billig penning, bör finnas en uppsjö av dessa samt att du har att ta av om mer går sönder. Allt är ju en penningfråga. Har man otur kan ju även en 5år gammal motor rasa. Kör själv en Suzuki 65hk från 78, som funkar kanonbra. 

hälsn. Kent         

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena,
Du hade frågat mig ifall jag kunde tänka mig sälja växelhuset från min trasiga archimedes 600.

Jag vänder på frågan, ifall växelhuset passar har du lust att sälja din motor med trasig växelhus till mig ?

//Carlos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...