Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
ZilSwe

bensinpump och Solex

Rekommendera Poster

Jag har en B20 Aq130 med dubbla Solexförgasare. När jag pumpar med handpumpen under bränslepumpen kommer det inte någon soppa till förgasarna. Det enda jag hör är ett litet pysande ljud uppe vid förgasarna. Nu till min fråga...
Ska man kunna pumpa upp soppa genom soppapumpen fast den inte är kopplad till några förgasare, dvs ska man kunna pumpa ut soppan till typ en lite skål, genom att lossa rören som går till förgasaren och skicka ner den i en skål. Jag vill kolla ifall problemet ligger i soppapumpen eller förgasarna. Det är inte stopp någonstans för jag kan sugga upp soppa hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kan du blåsa tillbaka i ledningen så är det skit i backventilerna och du får ej rätt soppatryck samt svårstart och tjyvstopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som det är nu kommer det inte upp någon soppa alls till förgasarna. Det jag undrar är om man måste ha ett motstånd på andra sidan soppapumpen, alltså där soppan kommer ut... soppa in -> soppa pump -> soppa ut (kan man leda ut röret till en skål här eller måste det finas något mer?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

membranpump med 2 backventiler

enklast är att öpnna pumpen så ser du hur den fungerar.

Förr upplyste man väl damer (när det var kort kort)  som fått skit i förgasaren att ett fjun på fel ställe räcker för att den ej ska funka så håll ihop benen när ni tankar.

post-15930-1394235229,2483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog isär en pump en gång och upptäckte då att den ena ventilens kula saknades. Den hade funkat ändå men troligen med mycket begränsat flöde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som det är nu kommer det inte upp någon soppa alls till förgasarna. Det jag undrar är om man måste ha ett motstånd på andra sidan soppapumpen, alltså där soppan kommer ut... soppa in - soppa pump - soppa ut (kan man leda ut röret till en skål här eller måste det finas något mer?)

Du behöver inget motstånd för att det ska gå pumpa ut soppan.

(Du kan leda ut röret till en skål, och fylla upp skålen genom att pumpa)

Plocka isär pumpen och kolla omdet är någe skräp i tätningarna, annars byt pump.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...