Guda 0 Postad 23 September , 2007 Hej dags att byta olja inför vintern. I manualen (iaf på drevia.se) står att min Volvo B30 ska ha 15W/50. Har åkt runt på olika mackar och de har bara 15W/40. Funkar det som alternativ? Eller är 50 (kylningsegenskaper eller vad det står för) viktigare än viskositeten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 23 September , 2007 jag citerar mig själv och poängterar att 40 alt. 50 också avser viskositet (varm motor). 15W50 bör inte vara så svår att få tag på, dock torde det gå lika gott med 15W40, fast skicka inte räkningen till mig... Citat från annan fråga: Oljor indelas med en hel hoper olika klassningssystem. Det viktigaste avseende kvaliteten finner du dock i bokstavskombinationerna som följer på API: CG-4/CF/SJ kan det till exempel stå. Ju högre bokstaven som föjer på C eller S är desto högre kvalitet håller oljan i allmänhet. C står för Commercial och S för service. Exempelvis brukar VP:s äldre överladdade motorer vara utrustade med texten USE CD-oil. Viskositeten (15W40 etc)avgör i huvudsak hur stor belastning ytfilmen i din motor kan klara av innan den brister. Syntetiska motoroljor karakteriseras bl.a. av att de består av stora molekyler vilka binder starkt till varandra; det medför en stark oljefilm. Följ din tillverkares anvisnnigar på detta område, en olja med för hög viskositet för din motor medför inte så mycket mer än ökade pumpförluster, en med för låg kan medföra förluster av mer pekuniärt slag... Avseende den första viskositetssiffran så avser den kallegenskaper. Exvis är det vettigt att använda en 20W50 från ca -10 grade o uppå. 15W från -15 och 10W från -20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 24 September , 2007 Siffran efter / anger hur tjock oljan är, för slitna motorer brukar det rekommenderas ett högre tal där, normala motorer klarar sig dock med 40. Biltema vet jag har en olja som ligger på 5/50 men det är inte alla som gillar deras produkter så, men där har du en olja med bra egenskaper. Som jag tolkat det så skall inte förta siffran ha någon större betydelse om du endast kommer att köra med din båt sommartid, men det kan ju vara så att jag fått det hela fel. /Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 24 September , 2007 Jo jag kör bara sommartid, båten ska upp om ett par dagar. Förvirrande nog står det i en annan manual att jag ska ha 10W/40 medan SeaSea säger 20W/50. Nu köpte jag Volvos 15 W/50 så allt blir nog frid och fröjd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser