Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
AudiRS6

Sitter motorn rätt?

Rekommendera Poster

 

 

Idag åkte båten upp för vintervilan och eftersom det är första säsongen med den här båten har jag några frågor. Båten är en Ryds 550GT -93 med en Evinrude 115hk från 93.

 

Först två bilder på upptagningen som gick mycket bra!

 

http://img517.imageshack.us/img517/7014/59835097ch9.jpg

http://img526.imageshack.us/img526/5273/34438974yd9.jpg

1. Idag när jag tog upp båten toppade den 30knop samtidigt som den varvade 4900. När jag la i den gick den i 35 knop men kommer inte ihåg varvtalet, har för mig att det låg på 5300. Vad ska en sådan här motor varva egentligen? (Evinrude 115hk II-takt - 93).

En bild på hur beväxtningen hade äkt rum akteröver.. Inte så faligt tycker jag. Mest runt badstege och knop givaren.

http://imageshack.us/?x=my6&myref=http://load.imageshack.us/

 

2. Ägaren innan mig installerade Hydrualstyrning på den här båten vilket gjorde att man var tvungen att hissa motorn. Vet inte hur mycket man brukar hissa men ska inte det här partiet motorn (se röd pil) ligga mot själva båten?

http://img368.imageshack.us/img368/7599/26482651vj7.jpg

En annan bild på hur motorn är hissad:

http://img230.imageshack.us/my.php?image=81772579mc7.jpg

 

Avslutar med en bild på hur den ligger nu, akteröver:

http://img526.imageshack.us/img526/7884/94831832ux3.jpg

 

MVH

Audi

 

Måste bara visa några bilder på vad jag såg på vägen hem från båtupptagningen, ett hus på en lastbil som hade fastnat i en bro!

http://img517.imageshack.us/img517/4289/72454513ao9.jpg

http://img526.imageshack.us/img526/771/27562541oj5.jpg

http://img368.imageshack.us/img368/4825/90488214iv3.jpg

 

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 23 september 2007 | 18:42

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 23 september 2007 | 18:45

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 23 september 2007 | 18:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

115 EL,SL o SX har fullgasområde 4500-5500 rpm

115 GL 5000-6000 rpm

Hissningen ser väl vettig ut, om du tycker att den släpper lätt då du svänger och att du måste trimma in mycket kan du ju sänka den igen, men det ser definivt inte ut att behövas.

 

Senast ändrad av GalenTunna | 23 september 2007 | 18:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många varv just din motor ska varva på topp vet jag inte, men det är vanligt att toppvarvet ligger runt 5700-6000 varv. Fick du inte med någon instruktionsbok för motorn av den förra ägaren? Det brukar stå där, annars kanske du kan hitta svaret på Evinrudes hemisda om du inte får svar här.

 

Motorn sitter alldeles för långt ner! Kavitationsplattan är den vinge som sitter allra närmast och ovanför propellern. Motorn ska vara hissad så att kavitationsplattan är i exakt nivå längs med bottenskrovets lägsta del alternativt 1 till max 2 cm. övanför bottenskrovet. Men aldrig under/lägre än bottenskrovet och så är de just nu. Så som motorn är hissad nu (för lågt) så får du ett onödigt stort vattenmotstånd när du kör. Det hela fungerar då som en broms, så här finns det några knop till att ta plus att du då även sparar lite bränsle. Höj alltså upp motorn så att kavitationsplattan hamnar i nivå med bottenskrovet. Då får du den bästa fart/ork-förhållandet. Om du hissar upp motorn 1-2 cm ovanför bottenskrovet så finns det en viss risk att motorn suger luft istället för vatten vid kraftiga girar. Då får du antingen tilta ner motorn innan du svänger eller också får du hissa ner motorn så att den går jäms med bottenskrovet. Jäms med är den mest säkra metoden, och du kommer att få en väsentlig skillnad mot hur motorn är hissad idag!

 

När det gäller huset och bron så är detta ett riktigt skolexempel på att det är bron som är för låg och inte huset som är för högt! Ser dessutom ut som att det kan vara någonstans runt Waxholms-hållet eller Resarö till, men det kanske är helt fel? Även din sjö/upptagningsramp ser ut att vara därifrån.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm... kan hända att roddarn har rätt, men jag rekommenderar att du följer kölens linje, och inte det lilla steg 550 har i aktern. Har just kollat på en annan 550 som liger här utanför, med fabriksmonterad maskin, och den är hissad lika mycket som din motor. RFprop höjning ett hål kanske kan gå dock, prova o se, jag behöver ju inte skruva;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för snabba svar!
Ska försöka ge svar på de frågor som kommit upp.
GalenTunna: Just nu är båten ganska framtung (möjligtvis är 550Gt problemet) och den släpper väl lite grann vid tvära girar. Ska ta reda på vilken motor jag har!
Roddarn: Fick tyvärr inte med någon instruktionbok men jag ska nog kunna ta reda på motorns fullständiga namn iaf (lär ju stå på motorn ngnstans?) och därefter gå in på Evinrudes hemsida för att hitta det perfekta toppvarvet.
Hmm, menar du att jag ska höjja motorn till steget då?
Gjorde ytteliggare en bild i paint. Du kanske missade bottenskrovet förut? Möjligtvis kollade du på stegen istället? Bilden är lite klurig men nu har jag ringat in bottenskrovet. Är det nr 1 eler 2 som är kavitationsplattan?

 

http://img520.imageshack.us/img520/5614/97866520bz6.jpg
Huset hade fastnat nära Saltsjöbadens Centrum och båtrampen är från en ö vid namn Älgö som är belägen mitt emot Ingarö. 
MVH
/Audi 
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Du har rätt i att jag missade bottenskrovet och trodde att stegen var bottenskrovet! Men det är kanske inte så konstikt, för bottenskrovet ser väldigt märkligt ut. Men det beror säkert på vinkeln och kanske annat. Ser mer ut som en träkloss eller någonting annat som ett slags skydd på trailern...

 

Men okay, eftersom jag nu ser det hela på ett helt annat sätt så har du i så fall en helt omvänd situation...att motorn är för mycket hissad! Du skulle i och för sig kunna ha kvar hissningen, men det är alltså därför som du tydligen får lite släpp i girarna. Det är helt okay om du kan leva med att behöva kompensera det genoma att trimma ner innan du svänger. Om du vill slippa det så kan du sänka ner motorn någon cm. Du har marginaler för det.

 

Du kan lätt mäta hur högt motorn är hissad om du vill. Så här gör du:

Ta en lång ocn rak käpp. Ett långt borstskafft, en planka eller liknande.

Lägg käppen/plankan mot bottenskrovet och dra sedan ut käppen mot kavitationsplattan så att käppen fungerar som en förlängning på bottenskrovet. Nu kommer du att kunna se hur många cm du har upp till kavitationsplattan. Normal hissning är 0 cm. Alltså att kavitationsplattan ligger exakt jäms med bottenskrovet. Vill man ha lite mer fart höjer man 1 till max 2 cm men inte mer. Du kanske skulle ligga någonstans mellan 0 och vad du har nu, men det får du avgöra hur båten går idag. Inte minst i svängarna.

 

Nr. 1 på bilden är kavitationsplattan.

Nr. 2 känner jag inte igen. Ser ut som en styrfema av något slag, men har inte sett en sådan med denna placering. Går den att justera i sidled? I så fall är det antagligen en form av styrfena, men jag vet faktiskt inte. Ser lite märkligt ut på bilden. Kanske ser det annorlunda ut från andra sidan?

 

Att båten är lite framtung är ingen direkt nackdel. Ofta är problemet omvänt istället....att fören är för lätt. Jag föredrar att den är något för tung istället för då har man större kraft i fören när det går lite vågor och när man måste trimma ner helt. Vill man att det ska gå lite lättare i lättare sjö så är det bara att trimma ut. Jag tror att du ska lägga tiden på att ha rätt hissning istället. Mät och kolla hur den är idag och berätta hur hög hissningen är.

 

 

Var nästan helt säker på att det var Waxholm. Undrar hur de löste den situationen förresten!!!? Höjde dem upp bron medan lastbilchaffisen väntade!?14.gif\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för ytteliggare ett bra svar Roddarn!

Klart det beror på vinklingen av bildensmiley-smile.gif\ Jag lovar att ta nya så fort jag har möjlighet. Det som är problemet just nu är att båten gräver ner sig mer och mer i fören desto fortare man åker. Dessutom är det väldigt svårt att trimma ut eftersom den släpper väldigt fort. Men jag ska återkomma med fler bilder!
Hade visst två kassa filmer på datan med möjligtvis lite av gångläget.
http://www.youtube.com/watch?v=kCXNwvvHU38 


Haha, det där med huset är ju en katastrof. Finns nämligen bara en väg som går från våran ö och den går under den bronsmiley-smile.gif\
 

/audi

 

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 24 september 2007 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpper det tidigt och du ser det som ett problem är det väl bara att sänka eller prova med en rfprop. Tycker 550 är ett av Ryds bättre skrov annars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet är bland de bästa jag har åkt. Det går otroligt mjukt i all typ av sjö. Det enda jag saknar är lite lättare gång i högre farter så att det kan gagna bränsleförbrukningen och toppfarten men detta tror jag beror på motorplaceringen (eller hoppas).
 /Audi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fören ska ju gå lättare i högre farter och inte tyngre, men jag tror att det blir bättre om du får rätt hissning på motorn. Börja med att mäta hissningen så ser du om den är inom marginalerna eller om den är för högt hissad och i så fall med hur mycket. Efter att ha ändrat hissningen (om det nu behövs vilket jag i och för sig tror) så är det en provtur som gäller innan du kan gå vidare med andra åtgärder.

 

Den första länken visade ingenting om båten, men den andra var ju från din båt.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BIGFISH: Rampen ligger i en vik som heter Alfredsro och du måste vara medlem i en förening (minns inte vad den heter) och därigenom får du en nyckel så att du kan låsa upp rampen.
Roddarn: Jag ber om ursäkt för det med filmen. Här komemr den andra då:

Ska som sagt kolla hisningen mha en käpp eller dylikt och lovar att det kommer mer bilder då.
 
mvh/Audi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, i den filmen var det lite härlig båtporr minsann!! Man kan ju se lite...eller i varje fall ana, att hon ligger ganska platt mot vattnet. Alltså att fören är lite nertryckt. Men det är ju bara så att man kan ana, för det syns aldrig helt tydlig om man filmar från den egna båten. Bäst vore att filma från sidan från en annan båt, men det kan ju kanske vara lite svårt. Men strunt samma, det är ju du som vet bäst hur båten uppför sig. Det är trots allt du som kan just din båt. Ser fram mot att få höra resultate av din mätning. Om du kunde ta några bra bilder på mätningen så vore det ännu mer intressant. I så fall så skulle det vara spännande att se avståndet mellan käppen och kavitationsplattan. Försök då att ha kameralinsens centrum i exakt samma höjd som kavitationsplattan. Då blir det mer rättvist återgivet på fotot. En lagom närbild men utan att överdriva. Så som du har tagit hittills ungefär blir nog jättebra.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack!
Jag ska ta massa bilder!smiley-smile.gif\
Men det blir nog inte förän nästa helg tyvärr.
Ska se om jag inte kan fiffla fram en film med båten tagen från en annan båt.


Ha det riktigt bra så länge Roddarn och tack för hjälpensmiley-wink.gif\
 
/Audi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack Audi, och se till att sköta om dig du också och ha det så bra du bara kan!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

 

Intressant ämne det här.

Jag lägger upp en bild på min hissning. Båten är en Flipper 575 HT och motorn är en Mariner 90HK -99a.

 

Mvh. Fredrik

post-3037-1394235229,3151_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag kan och törs bedömma den monteringen så är hissningen mycket bra även om den kanske är på den övre gränsen till vad båten klarar av i kraftiga girar. Högre än så ser den inte ut att den ska vara. Tror att den ligger bra där även om det finns lite marginal nedåt. Men knappast uppåt. Jobbar du som du hissmontör?  14.gif\

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej.

 

He he nej det gör jag inte.

Men det är kul att få båten att gå så bra som möjligt.

Proppellern är en Ballistic 13-3/8 x19. Och snurran sjunger ur fint ca. 5800-5900v då gör den 37 knop (Max varv ska vara 5500) Så det bör finnas utrymme för en Ballistic 21a.

Det är tur det är jul snart för jag tror fortfarande på tomten....

 

Mvh. Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen!

Bilderna på hur motorn är hissad kommer tyvärr inte förän nästa helg.

Jag har däremot lyckats få fram två halvkassa filmer på gångläget.

Den första filmen är för övrigt filmad från en Buster Xl med en 100hk Yamaha 4takt. Vi hade ett litet dragrace, undrar vem som vann?smiley-smile.gif\

Sen har vi en film som egentligen inte visar så mycket:

 

Kan förstå att det blir svårt att kommentera något utifrån de här två filmerna men nu har jag iaf lagt ut allt film material jag harsmiley-smile.gif\

/audi

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 07 oktober 2007 | 23:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj !!

 

Det mesta verkar vara sagt men lägger till lite av egen erfarenhet.

 

Hade en flipper 535 Ht med 90hk där jag monterade på motorn själv.

Det gick bra men när man körde så vara tungstyrd och drog år höger!!!

( är det därför båtägaren innan dej satte på hydralstyrning ?).

Efter att ha lekt med den lilla skädan bak så höjde jag motorn 5-6 cm.

Båten gick kanon sen, drog inte åt något håll, och var inte tungstyrd.

Vid första montering såg det bra ut skäda/båt.

Vid super giren så drog den lite luft. Det satt på en vanlig alu prop.

Men hellre det än tungstyrd, jag sänkte aldrig motorn till det perfekta läget ( 1cm ner) utan var nöjd där!.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


När jag tittar på den första filmen så tycker jag att det ser rätt bra ut. Inte idealiskt men bra. Idealiskt är när vattensprutet längs med skrovets sidor hamnar i höjd med sittplatserna ungefär. Nu ligger sprutet lite framför istället för i höjd med eller tom. bakom sittplatserna. Men...det behöver inte vara så att du inte har det optimala för den sakens skull. Det kan ha med rådande vattenförhållanden och trimning att göra också. Du kanske hade mer att ge med trimmen. Men det gäller ju att hitta ett bra balansförhållande mellan potimal trimning och åkkomfort och det var kanske det du gjorde här. Och det här är viktigt eftersom det trots allt är fritidsbåtar vi talar om här och inte racerbåtar som har helt andra byggförhållanden. Första filmen såg som sagt bra ut i mina ögon men den andra var lite för kort för att hinna få någon större uppfattning.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej igen!

Nu har jag varit ute på landet och tagit några bilder på hissningen vlket jag mätte upp till tre centimeter med tumstock. Är det för mycket?

http://img181.imageshack.us/img181/2960/resa001uq4.jpg

Har några andra frågor som jag tänkte att jag kunde ta i tråden också:

1. Den här botten pluggen, måste man ta loss den på vintern?

http://img135.imageshack.us/img135/9479/resa003hw6.jpg

2. Hur gör man med teak som har spruckit på det här sättet?

http://img135.imageshack.us/my.php?image=resa004yn4.jpg

 

/audi

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 14 oktober 2007 | 13:54

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 14 oktober 2007 | 13:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Mycket bra bilder, för nu ser man tydligt och klart hur det hela ser ut. 3 cm är lite för högt hissat. Jag skulle ha sänkt motorn med 2 cm så att den ligger bara 1 cm högre än bottenskrovets lägsta nivå. Motorn är nu hissad 2 cm för mycket enligt min mening eller 3 cm om man talara om normal-hissning.

 

Bottenpluggen som heter dyvikan ska man skruva bort varje höst så att vattnet i skrovet ska rinna ut ordentligt. Snabbaste sättet att tömma skrovet på vatten är att ta upp båten på en trailer, ta bort dyvikan, ställa bilen/båten i en uppförsbacke 5-10 minuter så att 99 % av vattnet rinner ut. Resten försvinner under vintern/våren om du låter dyvikan vara borttagen under torrsättningen.

 

Vet inte hur du ska laga teaken, men du har ju lite tur att det åtminståne är en rätt snygg spricka om jag får uttrycka mig så! Spikrak och fin! Framför allt så bör du förebygga sprickbildning genom att olja in teaken varje år så att den inte torkar ur. Är den torr så kommer sprickorna på köpet. Jag skulle nog rekommendera dig att du först tvättar rent teaken med lämpligt medel för just detta och sedan olja in den med teakolja. Obs! Rengör aldrig teak med högtryckstvätt!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Roddarn!
Först vill jag tacka för ett som alltid mycket seriöst och givande svar!
Jo, det verkar som den är lite högt hissad. Det jag känner idag är somsagt att den släpper lite i girar och samtidigt som den kan vara lite känslig på trimmet. 
Tror du även att jag skulle kunna tjäna något på att sänka motorn? Möjligtvis bränsle, gångläge eller toppfart? Toppfarten just nu är 35 knop enligt gps vilket känns lite lite med den här bestyckningen?
Bottenpluggen kommer dras ut vid nästa besök hos båten, det lovar jag. Angående teaken så har du ju helt rätt, sprickan är ju trots allt inte så hemsk. Men jag får väl helt enkelt göra så att jag oljar in teaken i vår.
  
En till fråga som dök upp i mitt huvud just nu är hur jag ska gå till väga med växelhusoljan efter mitt lilla felsteg igår. Till en början gick allt bra och jag tappade ur oljan som inte visade något tecken på att innehålla vatten.
Sedan skulle jag börja fylla på växelhuset genom att trycka i oljan nerifrån. Jag använde mig av tre st 296ml tuber men växelhuset blev inte fullt. Ska självklart åka iväg och köpa fler tuber nu så jag kan fylla på hela eländet. Men nu till frågorna:
1. Är det farligt för växelhuset att stå utan att det är hel fullt med olja?
2. Om det inte är farligt hur länge kan det klara sig? Hela vintern eller bör jag fylla på tidigare?
3. Finns det ingen växelhus pump som man kan köpa någonstans? Känns lite bökigt att stoppa i en tub sedan nästa osv. Måste finnas något bättre sätt?
 
MVH
Audi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inte svara på hur farten kommer att bli av att du sänker ner motorn till rätt nivå. Men du hade ju en enorm beväxtlighet på både drev och bottenskrov och det hindrar ganska mycket. Sådant kan resultera i flera knop sänkning. 4-5 knop mindre är inget ovanligt! En annan sak som påverkar otroligt mycket är om man har rätt propeller eller ej. För att veta om den är rätt så är en varvräknare ett viktigt instrument för att kunna veta vilken propeller som är den rätta. Motorn har ju ett visst max rekommenderat varvtal på full gas. Låt oss säga att det är max 6000 varv. Med rätt propeller så ska båtens varvräknare då visa just 6000 varv (rpm) när du kör på full gas och 2 personer ombord. Om den gör det så har du ett mycket bra balansförhållande mellan fart och styrka upp i planing. Alltså: Det först man gör när man börjar fundera i dessa propeller-funderingar är att kontrollera det faktiskta varvtalet innan man går vidare. Om man nu behöver det för det är ju inte så säkert att det behövs. Det här är en grej för dig att börja kolla till våren, för det kan bara kontrolleras på sjön eftersom motorn behöver ha en belastning när man gör varvkontrollen. Den går inte att kontrollera på land på ett rättvist sätt.

 

När det gäller teaken är jag osäker på att du kan vänta med det till våren eller om du bör olja in den redan nu. Kolla upp det med någon som kan teakens egenskaper eller hoppas på att någon annan vet och vill svara på det. Min spekulation är dock att du bör olja in den så fort som möjligt, men den måste ju helst även rengöras först innan du oljar in den. Men som sagt....det kanske inte är någon fara att vänta till våren, men jag vet ju inte.

 

Växeloljan: Inget problem alls egentligen för det du nu bör göra är att köpa mer olja och sedan fortsätter du bara att fylla på tills det är fullt. Så långt är okay. Men du bör absolut göra det innan köldgraderna kommer....dvs. snarast! Luft innehåller vatten och vatten fryser! Inte alls bra i ett växelhus med andra ord. Nej...fyll på mer olja ända upp så fort du bara kan så är du skyddad.

 

Ett tips: Försök att ha med dig en kompis när du fyller på oljan för då kan ni göra så här: Du öppnar den nedersta pluggen och fort som attan sätter du dit oljetuben. Då trycker du den hårt in i påfyllningshålet så att ingenting rinner ut den vägen. Men du nu trycker så öppnar din kompis den översta pluggen. På det här sättet slipper du tappa ut så mycket olja eftersom det inte blir någon cirkulation i växelhuset för än den översta pluggen öppnas.

Glöm också inte att byta tätningsbrickorna till pluggarna (varje år) när du ändå ska ha loss pluggarna! Det är din försäkring till att vatten inte tränger in i växelhuset just den vägen.

 

Växelhuspump finns, men jag vet inte var du kan få tag på någon sådan till just din motor. Många motorfabrikat har sådant som tillbehör men kan inte svara på om det finns just till din. Jag har en till min motor och det blir betydligt enklare att byta med en sådan pump. Enklare, snabbare och framför allt mindre grisigt! Växelhusolje-pumpen (hm...vilket märkligt ord) ser ut som en vattenflaska för cyklister med en liten genomskinlig slang och där det sitter en gängad anslutning som skruvas fast i växelhusets nedesrta plugghål. Hör dig för hos någon välsorterad handlare. Om de inte har någon hemma så kan de säkert beställa en.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Intressant det här med gångläge, hissning och proppar..

 

 

Jag är ganska säker på att anledningen till ditt platta gångläge står att finna i de lådor du har på var sida motorn. Lådorna ger lyft och bärighet till akterskeppet. Bra då det får båten att plana fort med liten planingströskel, gör den lasttålig och att den klarar sig med en ganska liten motor. Dåligt då akterlyftet i högre farter får båten att gå på näsan med stor våt yta och högre motstånd till följd.

 

 

Kollade lite i gamla broschyrer på Ryds hemsida och i fartexemplet står det att den gör 33 knop med 90 hk. Till 1997 års modell förändras den lite men vikten är fortfarnde samma, nu är fartexemplet 37 knop med 130 hk. Den lilla fartökningen som den ganska stora effektökningen gör tycker jag oxå talar för att skrovet gör stort motstånd vid hög fart.

 

 

Angående hissningen är jag böjd att hålla med tidigare svar att du nog är på gränsen till för högt, speciellt eftersom du inte kan trimma ut så mycket. Det kan vara så att en lägre motormontering ger proppen bättre grepp. Då kan du trimma ut mer, få upp näsan lite till och få lite bättre fart, trevligare gångläge och lägre förbrukning. Annars bör motorn sitta så högt som greppet tillåter då det ger minst motstånd. Så sänk bara ett hål i taget - Du vill ju inte missa det optimala. Vänta dej dock inga storverk, troligen pratar vi inte ens hela knop. Om rekommenderade maxvarvet visar sig vara 6000 på din motor har du för stor stigning och bör byta propp. Är det 5500 ligger du bra till med dina 5300.

 

 

En roligare lösning är annars att investera i en stålpropp och kanske hissa motorn ännu mer. Proppen bör troligen vara av stävlyftande typ för att kompensera för överplaningstendenserna. Evinrude gör en som heter Raker som har mycket stävlyft och tillåter rejäl hissning utan att det ventilerar. Den kan vara värd att prova, för prova är det enda som gäller. Några säkra svar på rätt propp och hissning är omöjligt att ge.

 

 

Har för övrigt en samtida konkurrent till din båt, en Yamarin 5400BR med en Yamaha 90 hästare. Vikt och mått är i stort sett lika. Har lekt lite med olika hissning och proppar på den. Från början gjorde den 34 knop med alupropp och ingen hissning. Nu gör den 37 knop med stålpropp och 6 cm hissning. Bättre köregenskaper har kommit på köpet. Har dock inte hittat den optimala proppen än då den jag har nu inte riktigt pallar höjden och dessutom varvar lite för mycket. Kanske får jag nån knop till med nästa propp jag provar, kanske inte. Det är inte lätt med hydrodynamik, men kul..

 

 

575fredrik, hoppas tomten kommer med en 21 tummare till dej i Jul för jag tror du får mer fart med en 21:a. Om du inte har några grepproblem idag tycker jag även du ska prova att hissa lite till. För mej gjorde varje hål upp ca 100 rpm och drygt en halv knop. Du är ju farligt nära 40 knop..

 

 

Hälsningar!

JARB

 

 

 

 

Senast ändrad av jarb | 15 oktober 2007 | 05:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!

Tack för två mycket bra svar!

Ska försöka ge så bra repliaktion som möjligt.

Börjar med Roddarn:

Angående farten på 35 knop så var det i början på sommaren när den nyligen var sjösatt ny med botten målning. Ska försöka få tag på vad motorn heter och på så sätt få reda på motorns maxvarv, återkommer! Teaken ska oljas in och oljan fylls på nu i helgen och som tur ska det vara ganska varmt hela veckan så jag kommer nog klara mig!

Ska kolla om jag inte kan hitta en växelhuspump också!

 

jarb: Angående skrovets utformning har du helt rätt. Planingströsken är nästan obefintlig och bärigheten är närmast enorm. Vi åkte 8 personer i den i somras med det kändes som 3 om vi tänker på hur båten låg i vattnet.

 

Angående dina spekulationer runt hissning och propp. Man kan inte läman in båten till tex proppellertrim i Sthlm så kan de höja och sänka samtidigt som de byter till en bra propp?

Kul att få lite världen från en liknande båt också! Hur mycket har du spenderat på leken att hitta den ultimata lösningen då än så länge?
 

MVH

Audi

 

 

 

 

Senast ändrad av AudiRS6 | 15 oktober 2007 | 17:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 


Propellertrim kan säkert hjälpa dej att hitta en bättre propp än nu. Fördelen med att handla av dem är att du inom vissa gränser får bytesrätt så du kan byta tills du hittat en propp du är nöjd med. Om du även ska låta dem sköta utprovandet av proppen tror jag det blir väldigt dyrt men förmodligen oxå väldigt bra. Det kan oxå vara så att de redan har proppat en likadan båt som din tidigare och vet vad du bör ha. Har jag rätt i att det börjar luta åt en bättre propp istället? Ditt nick antyder att du är en person som inte nöjer sej med standardlösningar..


Några stora pengar har jag inte lagt på det här. Jag har bara handlat begagnade proppar och deras värde är ganska stabilt så man kan köpa/sälja utan större förluster. Handlar man på vintern och säljer på sommaren kan det t o m löna sej. På köpet har jag lärt mej traktorlass om min båt och motor, tämligen värdelöst vetande men ganska kul. Har en propp på väg hem nu. Den är säkert inte den optimala men kanske en bra kompromiss.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jarb!
Byta propp kan man ju göra själv precis som du säger men jag kan tänka mig att det blir några svängar till propplertrim i såfall. Om jag lämnar in den så lär de ju kunna hitta den ultimata hissninegn och proppen vilket vore underbart. Jag sparar ju även tid på det även om det lär kosta en del. Om jag hade en RS6:a skulle jag nog inte köra en Ryds 550GT, men ett häftigt nick är det ju alltid\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ />
 
Angående dina proppelerbyten så verkar det ju väldigt klokt att inhandla en proppeller för att sedan sälja den om den inte passar och därigenom i princip gå /- noll pengamässigt. Grejjen är bara att jag måste hitta den optimala hissningen först och de tror jag att proppellertrim kan fixa åt mig samtidigt som de byter propp vilket vore oerhört kul!
 
P.S. Om jag hade en RS6:a skulle jag nog inte köra en Ryds 550GT (Har iof en Aquador 22:a också, men men), men ett fint nick är det juh iaf\<ahttp://www.maringuiden.se/js/tiny_mce_209/plugins/emotions/images/smiley-smile.gif\ border=\0\ alt=\Smile\ title=\Smile\ /> D.S. 
 
MVH
Audi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hissningen är den lätta biten tycker jag. Med en bra rostfri propp avsedd att gå högt ska man normalt kunna montera motorn så högt det går. I våra fall rör det sej om runt 6 cm upp om hålen i akterspegeln är borrade på rätt ställen. Så vitt jag kan se har du ett eller två bulthål kvar och med så pass bra grepp du ändå har nu med aluproppen kan jag inte tänka mej att hela vägen upp ska va nåt problem med en rostfri propp avsedd för det. För min del har fartökningen hittills mest kommit av hissningen. Luftmotståndet är en bråkdel av vattenmotståndet så ju mindre båt och motor man har i vattnet ju fortare och bränslesnålare går det. Men det kan ju va så att Propellertrim rekommenderar dej en propp som inte är avsedd att gå högt och då hamnar man ju i ett annat läge. Hur som helst har du ju en stund att fundera till våren.. trist det där att det redan är höst..

 

 

Senast ändrad av jarb | 16 oktober 2007 | 01:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...