FredrikW 0 Postad 23 September , 2007 Är det någon som vet om man behöver spruta in konserveringsmedel i cylindrarna på en modern fyrtaktare med insprutning (och som ska förvaras utomhus)? Eller gäller detta bara för motorer med förgasare? Edit: Kanske ska lägga till att enligt återförsäljaren så räcker det med att tömma motorn på bensin (och byta oljor etc). Senast ändrad av FredrikW | 23 september 2007 | 18:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75 Postad 23 September , 2007 Måste och måste.... Antagligen måste du inte göra det, men det är heller aldrig fel att göra det. Har väl varit en gammal sanning det där med att man måste skruva loss stiften på en utombordare och spruta in olja i cylindrarna inför vinterförvaringen, ty annars kommer det börja rosta utav bara h_lvete... Däremot tycks det gå väldigt bra att förvara motorn utan denna insmörjning hängande på akterspegeln 50 cm ovanför vattenytan från maj-okt utan att det rostar....Märkligt inte sant? Hur många håller på så här med sina motorgräsklippare eller en entusiastbilar? Man byter olja och sen är det klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
30360395 0 Postad 23 September , 2007 Enligt mig skall man spruta olja i cylindrarna på en fyrtaktare mest för att det känns bra för en själv. besinna att du har olja på cylinderväggarna ändå i en fyrtaktare, dock har du förstås inte det ovanför oljeringarna, åtminstone inga mänger att tala om. Dilemmat är ju att du har svårt att sprida olja i cylindern utan att dra runt motorn, och då kommer ju åter de där nedrans oljeringarna och skrapar bort det mesta av olja, och placerar den högst upp i cylindern. I slutändan är det väl sannolikt att mer olja minskar risken för korrosion, fast å andra sidan kommer ingen någonsin att märka det; motorn kommer att lägga av pga. andra orsaker långt innan denna diff kan märkas. Det finns dock särskilt klibbig motorlja som du kan köra motorn med om du vill vara riktigt proffsig, jag har dock aldrig hört talas om någon som gör det på marinsidan. Då får du helt enkelt tappa av din vanliga olja, hälla på konserveringsoljan, köra en stund, och sedan, då användandets tid återvänder, tappa av konserveringsoljan och hälla på den ordinarie. Overkill kallas det visst också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 23 September , 2007 Bra svar. Dessutom är det en del jobb att ta ur tändstiften på en modern motor. De sitter inte lättillgängliga som på en Volvo Amazon direkt. Och hur få runt kolvarna sedan? På min motor är svänghjulet placerat underst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser