Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
jaww

Startmotor

Rekommendera Poster

Jaha så skulle man då ut på säsongens kanske sista tur, vrider på nyckeln, starmotorn går några varv svårstartad, provar igen, klick säger det i startmotorn, det var den turen.

Tips på vad det kan vara, är det bara att byta startmotor eller kan det vara någonting enklare.

Jag har en Sea Ray 220 med en 7.4 i och jag menar det är inte mycket plats att jobba på, får man bort den utan att ta ur motorn.

Tipps och råd mottages med tacksamhet.

//Jörgen

Senast ändrad av jaww | 23 september 2007 | 14:46

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nehej, det var ingen som råkat ut för detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter som att solenoiden kärvar. Prova att knacka på den med en skruvmejsel el dyligt medan någon annan provstartar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns många tidigare trådar ang. startmotor problem. Sök i forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sökt och det fanns många intresanta tips men det jag inte hittade var om någon bytt startmotor i en liknande båt för det är något trångt att komma åt.

Mvh/Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tjena..

Jag har inte samma båt som du, men jag har Bayliners minsta båt med dubbelmontage = Trångt...jä-ligt trångt.

Jag renoverade starten på min babordmotor förra vintern, och den är placerad på styrbordsida av motorn...e du me?

mellan maskinerna får man ner armen till armbågen ungefär...

LÅNG förlängare som är påbyggd behövde jag, och sedan la jag mig över motorerna och skruvade från framkan på motorn och in. När starten började lossa tog jag ett rep och träde om starten och band upp det på styrbordsmotor.. insåg att om jag tappat starten hade jag aldrig fått upp den igen... omvänt vid montering.... OBS det tar tid, och svordommar!!!

/RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om startmotorn först drar runt helt OK och sedan efter ett nytt försök vägrar göra det hela tiden är batterierna det första att misstänka.

Med fulladdat batteri kan man mena ett batteri som är fulladdat men är gammalt och trött och orkar bara en kort stund.

Med fulladdat batteri kanske man menar 12V uppmätt med voltmeter i vila. 

Gör ett nytt startförsök och kolla med voltmeter eller observera ljuset på en lampa ansluten till startbatteriet. Är batteriet OK så ska det lysa ganska bra även vid startförsök (8-12V).

Säger det klick i solenoiden så har den kanske slutit strömmen men batteriet orkar inte dra startmotorn som är en stor belastning. Byt batteri om spänningen är under 8-10V vid startförsök.

Ett klick i solenoiden med fräscht batteri kan vara att kontakterna inte sluter då de blivit kortare av alla starter. Då brukar de göra kontakt ibland.

Vanligaste felet är kasst batteri och det billigaste och enklaste felkällan att utesluta.

Voltmeter - mät vid startförsök! Börja inte byta grejer innan du sett att startmotorn får 8-12V på  startmotorns anslutningar. Men som sagt först, mät på batteriernas polskor där det väl är enklast att mäta. Är det OK där när du gör startförsök mät på startmotorns anslutningar så har du fått bort solenoiden som felkälla. Är det 8-12 V på startmotorn och den inte drar runt så knacka på den så kanske kolen kommer lite närmare kommutatorn så snurrar den kanske runt. Gör den det så byt kol.
 Går den inte så ta isär startmotorn och kolla kolen eller köp en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst PV-Johnson

Har du kollat alla anslutningar och jordningar så att du har god kontakt.

Även anslutningarna på batteriet är värda att kollas.

Det behöver inte vara så mycket oxid för att det blir stort motstånd vid den strömstyrkan som startmotorn tar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...och kolla för all del också att du inte bara en vanligaste felkällan:  tjaskig jord någonstans, det genererar också blott ett klick

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte haft problem tidigare så skulle jag misstänka en dålig kabel eller kabelskarv någonstans.

Som någon sa, försök koppla in en lampa så nära startmotorn du kan. Den ska tändas och lysa ordentligt när du försöker starta. Är det stort spänningsfall p g a dålig kabelskarv så lyser den ganska svagt.

Ta en stund och gå igenom kablarna mellan batteriet och startmotorn. Ta isär skarvar, stålborsta rent och dra ihop ordentligt. Just vid batteripolerna kan man smeta på tunt med vanligt smörjfett så inte luften kommer åt att korrodera.

Glöm inte även minuskablarna. Jordningen i motorn etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag pratade med en kunnig som trodde att det kunde vara tändninglåset som var slitet, är det ett möjligt fel, eller?

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Definitivt - jag skulle börja med att kolla tändningslåset (om inte annat för att det är lättast att komma åt)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...