Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst Kjell Jakobsson

Knobben

Rekommendera Poster

Gäst Kjell Jakobsson

Har köpt en dubbelruffad snipa av märket knobben. Den är 7,60(?)x3,20. Men sedan vet jag inte mer.. vart den är tillverkad, mått och vikt, hur många som är tillverkade osv,osv Glad för svar /Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Sjöblom

Hej! Kul att du också har en knobb. Har själv fiskeversion (1975) med akterplacerad styrhytt och akterruff. Förutom att båten rullar störande mycket är det en härlig båt, som jag haft mycket glädje av. Jag har två (tyvärr odaterade) beskrivningar av Knobben tagna ur båttidningar från 1980-talet. 1. KNOBBEN 25: Längd 7,60 m, bredd 3,20 m, djup 0,85 m. Kontruktör Brandt Yacht Helsingborg. Motor Yanmar 3HM35 /Bukh 36 hk. --- Mycket rymlig, stabil och sjövärdig familjebåt. Finns i alla stadier från plastfärdigt skrov däck och styrhytt för 53.000:- till fullt färdig båt med omfattande utrustning för ca 230.000:- Finns även som motorseglare. Knobben Fiske finns i storlek 25 resp. 30 fot med hytt för- eller aktuerut; motor Bukh 48 hk. Tillverkare INTERYACHT AB Ljungbygatan 7, 26070 Ljungbyhed. 0436-40901 2. KNOBBEN FRÅN BLEKINGE: Knobben heter en rejäl båt från Wintenby Marin i Bergkvara. (Knobb kallas av hävd de blekinska fiskebåtarna). På mässan fastnade vi för henne tack vare det robusta utseendet. Det visade sig att det är en mycket genomtänkt och rymlig båt byggd med fiskesnipan som förebild. Detta inte minst med tanke på sjövärdigt skrov, breda gångbord och negativa styrhyttsrutor. Tjockleken i kölen är 12 mm och i friborden 8 mm. --- Deplacement 1800 kg. Min skuta är försedd med Yanmar 3QM30 och hydrauldrift. Jag har plastat ny durk i sittbrunn, inrett hytt och akterruff med teak, flyttat motorn från hytten till under sittbrunnen plus en hel del annat. Lycka till med din knobb!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer en bild på min knobb hälsningar Anders Sjöblom

post-2422-1394234264,8481_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kjell Jakobsson

Tack så mycket för knobbenfakta. hade inte en aning vart den var tilverkad,varför den heter som den gjör osv. mycket glad för informationen. Mvh Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2004-04-14 vid 17:40 skrev Gäst Anders Sjöblom:

Hej! Kul att du också har en knobb. Har själv fiskeversion (1975) med akterplacerad styrhytt och akterruff. Förutom att båten rullar störande mycket är det en härlig båt, som jag haft mycket glädje av. Jag har två (tyvärr odaterade) beskrivningar av Knobben tagna ur båttidningar från 1980-talet. 1. KNOBBEN 25: Längd 7,60 m, bredd 3,20 m, djup 0,85 m. Kontruktör Brandt Yacht Helsingborg. Motor Yanmar 3HM35 /Bukh 36 hk. --- Mycket rymlig, stabil och sjövärdig familjebåt. Finns i alla stadier från plastfärdigt skrov däck och styrhytt för 53.000:- till fullt färdig båt med omfattande utrustning för ca 230.000:- Finns även som motorseglare. Knobben Fiske finns i storlek 25 resp. 30 fot med hytt för- eller aktuerut; motor Bukh 48 hk. Tillverkare INTERYACHT AB Ljungbygatan 7, 26070 Ljungbyhed. 0436-40901 2. KNOBBEN FRÅN BLEKINGE: Knobben heter en rejäl båt från Wintenby Marin i Bergkvara. (Knobb kallas av hävd de blekinska fiskebåtarna). På mässan fastnade vi för henne tack vare det robusta utseendet. Det visade sig att det är en mycket genomtänkt och rymlig båt byggd med fiskesnipan som förebild. Detta inte minst med tanke på sjövärdigt skrov, breda gångbord och negativa styrhyttsrutor. Tjockleken i kölen är 12 mm och i friborden 8 mm. --- Deplacement 1800 kg. Min skuta är försedd med Yanmar 3QM30 och hydrauldrift. Jag har plastat ny durk i sittbrunn, inrett hytt och akterruff med teak, flyttat motorn från hytten till under sittbrunnen plus en hel del annat. Lycka till med din knobb!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har nyligen köpt en Knobben. Den är tillverkad i plast och förlängd till 8,95.

Skulle vilja ha inrednings tips

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2004-04-14 vid 17:40 skrev Gäst Anders Sjöblom:

Hej

Vill gärna ha intriör tips.20210712_121434715_iOS.heic

Jag köpte min Knobben i somras, Mörbylånga.

Den är förlängd till 8,95 och plastad ej träplastad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Vika:

Hej

Jag har nyligen köpt en Knobben. Den är tillverkad i plast och förlängd till 8,95.

Skulle vilja ha inrednings tips

Men du har ju redan startat en egen tråd om just detta.

Tror du får bättre svar om du koncentrerar din aktivitet till din egna tråd än att ruska liv i en 17 år gammal tråd. Dessutom följer det god forumsed att inte sprida ut samma sak i flera parallella trådar 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...