Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
SnipaRico

Bockar, stöttor o sån\'t???

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva konsultera forumets samlade erfarenhet nu när vinterförvaringen närmar sig med stormsteg.

Frågan är helt enkelt hur en förstabåtsägare skall lösa denna fråga. Skall man skaffa bockar eller är vagn att föredra. När jag hyrde vagn för att köra ned båten (som förresten är en snipa - Saga 20) från Sundsvall så hade jag problem med att vagnens stöttor var alldeles för korta. Finns det vagnar med ställbara el förlängningsbara stöttor??? Eller är bockar att föredra, var köper man sådana och till vilket pris?

Hur hanterar man presenningsfrågan, finns det ngn konstruktion för att hålla uppe presenningen (som jag redan har)? I så fall kostnad? Eller slöjdar man en sådan själv och i så fall hur?

Jag är tacksam för all hjälp och tips från er med kunskap och erfarenhet!!!

MVH

Senast ändrad av SnipaRico | 23 september 2007 | 12:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lösning på problemet finns med lite olika kostnader.

Bockar:

T ex Tyresöbocken.

http://www.tyresovaggan.se/page8.html

Båtupptagningsvagn:

T ex Bålstasläpet LGF 1000 el 1250 (beroende på vad din Saga 20 väger).

http://www.balstaslapet.se/batvagnar/lgf1000.html

Som du kan se på bilden där kan man ha en snipa som har en köl som sticker ner lite på en sån vagn (den har självjusterande vagga).

Fogelsta har också båtupptagningsvagnar med speciella stöd för snipor.

En båtupptagningsvagn är ju helt klart mest flexibelt att ha:

*  Du kan ta upp/lägga i båten själv vid asfalt/betongramp med en vanlig personbil.

* Enkelt att dra iväg till service eller i övrigt om man behöver hjälp av nån marinverkstad osv.

* Kan besöka andra ställen (fast då är en registrerad 80 km/h trailer nog att föredra)

* Du kan ha båten hemma på tomten om du bor så och har plats. Idealiskt för att i lugn och ro fixa vinterförvaringen och sen vårrustningen med tillgång till ev verktyg osv man har hemma. Slipper restider till/från vinterförvaringsplatsen. Mindre stöldrisk.

Täckning:

Gissar att en s k A-ställning kan passa. Finns att köpa färdiga eller så kan du bygga själv av virke.

Färdiga: T ex Exel och NOA.

Exel:

http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=7506

NOA:

http://www.byggplast-batprylar.se/SectionList.aspx?CatID=7502

http://www.noa.se/

Tips:

Bind inte fast repen/snörena från presenningen i ställningen för då riskerar du dels att presenningens fästen går sönder när vinden rycker i dessa dels kan hela ställningen blåsa iväg tillsammans med presenningen. Fäst dessa istället i t ex plastdunkar fyllda med sandfel liknande och med gymmistroppar i änden för felxibilitet så det inte blir stumt. Ett annat tips är att de billigaste presenningarna inte har så lång hållbarhet, kanske 1-2 säsonger beroende på hur hårt väder det är där du har båten. De lite dyrare med armering t ex Monarflex håller lite bättre.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 23 september 2007 | 15:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset Bo, men när jag tittar på Tyresöbockarna som du länkade till så verkar tvärslån hamna där kölen på min båt är, dvs tvärslån är i vägen.
Likadant är det med bilderna på Bålstasläpet, deras stöttor (om de ens har ngra) kommer inte att nå upp till skrovet och därmed inte stabilisera båten i sidled. Bålstasläpet verkar helt enkelt vara byggt för flatskrovade båtar?!?

Jösses vad dyrt det där presenningssystemet var, det blir nog till att köpa lite reglar och bygga själv!!!

Är det ngn snipaägare el annan kölbåtsägare som har ngra idéer? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen,

Hittade lite bilder på internet hur Saga 20 skrovet ser ut:

http://www.annonsborsen.se/baatar-3/saga-20-355318.html

Där har du även lösningen på en båtupptagningsvagn för den båten.

Saga 20 har ju ganska hög köl så kanske inte Bålstasläpets vagn passar, men som sagt deras vagn har självjusterande stöttor med hjul (inom rimliga gränser).

Fogelsta har i alla fall speciella stöttor för snipor så de har garanterat en lösning för din båt.

Det är ganska dyrt att köpa färdiga ställningar som du ser.

Själv byggde jag en A-ställning i trä när jag hade en HT-båt förr. Några hundringar. Har man tid och ork så är ju det billigast.

Tyresöbocken: Båtens köl skall vila på bockarna. Stöttorna justeras så de stöttar skrovet. Se bilden ungefär hur det är tänkt.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 23 september 2007 | 13:22

post-1495-1394235228,1994_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men en båtupptagningwsvagn är väl ändå ett hyfsat alternativ? Om man nu har en, vill säga!

/Joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja en båtupptagningsvagn känns som ett vettigt alternativ, de jag har sett verkar dock inte funka med en så hög köl som Sagan har. Stötorna når helt enkelt inte upp?!?

Om någon känner till vad det är för vagn på länken som Bo skickade två meddelande upp så vore jag tacksam (jag får inte ngt svar hos annonsören) och om ngn har en sådan eller annan fungerande vagn att sälja så är jag helt klart spekulant!!!

MVH 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar du är på jakt efter begagnad båtupptagningsvagn i så fall, men om du inte får tag i nån beg så finns det som sagt nytt att köpa.

Fogelsta BUV 1102 eller 1252 alt 1502 är väl vad du kan behöva i så fall.

http://www.fogelsta.com/content/pdf/fogelsta-bat.pdf

Snipastöden som man kan köpa till, se bilden. Om jag inte ser fel så är det just en Saga 20 som ligger på en BUV 1252 el 1502 på bilden.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 23 september 2007 | 15:28

post-1495-1394235228,2528_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses vad dyrt alla färdiga lösningar blir!!! Jag har förstått att många bygger sina egna lösningar, är det ngn som skulle vara intresserad av att, mot en  skälig och hederlig ersättning, hjälpa mig bygga stöttor och presenningsstälning???
MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En presenningsställning bygger du själv på 30 minuter av 5 reglar.

Bygg 2 stycken A som du lägger en regel över i toppen och vipps har du en fullt fungerande och perfekt passande ställning till just din båt. Kostnad max 300 kr presenning. En Noaställning går väl på 5-6000 kr?

Skulle tippa på att det går fortare att bygga den egna ställningen än att montera ihop Noaställningen.

Oftast så är det så att om man inte fixar det själv så får man betala, men har man råd så funkar ju det.

Senast ändrad av Bella440R | 25 september 2007 | 07:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo presseningsställningen har aldrig varit det som oroat mig. Nu har jag i alla fall hittat en kille som skal svetsa ihop bockar av tyresötypen så det verkar som om allt har löst sig. Det blir kanske en begagnad vagn nästa säsong när det inte är så bråttom.

Tack allihop som har brytt er och försökt hjälpa mig - communities är superbra!

MVH

Senast ändrad av SnipaRico | 25 september 2007 | 23:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...