Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
erikeriksson

Tappat plaströr i cylindern på en tvåtaktare

Rekommendera Poster

Hej, har gjort bort mig, när jag skulle spraya konserveringsolja in i cylindern genom tändstiftshålet lossnade plaströret från sprayburken och hamnade i cylindern. Plaströret är samma typ som sitter på 5:56.

 

Motorn är en yamaha 200 hk, 6 cylidrig, på 2,4 liter 1988. Cylindern som är i sitt bottenläge är ca 90x90 mm. Försökte pilla upp det med ståltråd men det gick ju inte.

 

Hur ligger insugs och avgasportar.

Vad händer om man startar motorn med plaströret i, händer inget eller skär motorn?

 

Hur i tusan kan man få ut röret, demontera cylinderlocket, eller fylla utrymmet mer olja eller suga upp det eller vad, kom med förslag???????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fett brukar man änvända för o ta bort metallspån,

plaströret borde fastna i de kladdet oxå,värt att prova,

då de är ofarligt för maskin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för svar, du menar att man ska sätta en klick fett på någon sorts pinne och fiska upp den på det sättet, kan vara värt ett försök, fler förslag!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

om du har svårt att se plastbiten prova då dammsugaren tändstifthålet kolven i lagom läge för öppet avgas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blås in tryckluft i cylindern med en slangbit så du kommer in till kolven, då borde den komma ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Du kan lugnt starta motorn. Kolven tätar mot cylindern med flera kolvringar.En bit plast kan inte komma emellan där.Plastbiten kommer att tuggas sönder och försvinna ut med avgaserna. Hälsningar Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, tack för alla svar. Thomas hoppas du har rätt, annars skickar jag en faktura till dig. Nej, det där sista var bara på skoj.

 

Kan verkligen inte plaströret hamna i kläm mellan kolv och cylinder?

 

Ska man köra runt motorn först med startmotorn utan tändstift i, då kanske plaströret blåser ut genom tändstifthålet, eller ska man starta som vanligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till, kan inte plaströret hamna i insugskanalen och senare i vevhuset om man tex använder tryckluft eller på annat sätt vispar runt där inne med olika tillhyggen eller om man startar motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det är ju definitivt så att plaströret kan hamna i kläm mellan insugskanal/avgas. Det skadar NOG inte någonting. Om det händer vid startförsöket orkar väl helt enkelt inte startmotorn, om det händer då du varvat upp lite blir det väl mos av röret. Klibbig sticka, som någon föreslog, tycker jag verkar bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde samma sak med en 90hk mercury.

Blev bra spak när jag såg hur röret flög in.

Den kom ut direkt när jag startade, dock i flera delar.

Röret är så pass mjukt att det inte skadar något.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa lösningen är egentligen att du köper min 225 Yamma istället (-97);)

Skall byta till optimax...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kul att läsa att jag inte är ensam om att tappa ned plaströret. Jag hittade ett tips på nätet som funkade. Ta en liten Treble krok, fäst en lina i den och trä linan genom ett tunt plaströr, sugrör kan funka. Jag hade en lite styvare plastslang. Vispa omkring nere i cylindern tills du får napp. Sen är det bara att hala in fångsten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, känns som sagt skönt att inte vara ensam i plaströrstraumat.

 

Om man ska starta motorn är det kanske bäst att göra som vanligt dvs att inte blåsa ut motorn utan tändstift för då kanske risken är större att plaströret hamnar i vevhuset.

 

Vad är en Treble krok?

 

Tack för erbjudandet att köpa 225 hk, kommer dock att köra min 200 hk yamaha tills den dör, en fantastisk maskin, den bästa jag någonsin haft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick kroken av grannen som är sportfiskare. Jag vet inte vad den heter, han kallade den för treble krok.(trekrok kanske) En krok med tre hullingar. Plaströret gör att du kan vispa runt med kroken nere i cylindern, med lite tur fäster någon av hullingarna. Linan gör att du har lite kraft när du ska dra upp den.

post-15009-1394235229,2335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...