mastrom1 0 Postad 22 September , 2007 Skall masta av min HR 352 första gången. Kan någon tippsa om var det är lämligt att fästa repet på denna mast? Är det lämligt att ta under spridarna? Det är ett spridar par på denna mast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stspanhe 0 Postad 24 September , 2007 Hej, En tumregel brukar vara att om det är genomgående mast så brukar det vara lagom med ca 1 till 1,5 meter under spridarna annars tar man pricis under spridarna. Lyckat till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cctop 0 Postad 24 September , 2007 Under spridarna blir bra. Om masten står på däck så var beredd på att den kana vara obalanserad. Sätt en gast till att hålla mastfoten så att masten inte tippar. Min mast är dessvärre sådan så jag brukar fästa slinget under spridarparet men sätter ett halvslag 1-15m ovanför spridarna, strax innan lyftöglan. På så sätt så står masten nästintill lodrätt i slinget. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 24 September , 2007 om mastkranen är tillräckligt hög kan det vara en idé att fästa stroppen ända uppe toppen. Då lyfter man lodrätt utan tendenser att masten tippar över. Jag brukade göra så när jag mastade av o på min Allegro helt utan assistans av någon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 18 Oktober , 2012 Det är dags att masta av även för mig... fösta gången för vår 352:a.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 18 Oktober , 2012 Hej, Jag mastade av min HR 352 (låga riggen med enkelspridare) första gången i höst också. Om jag mätt rätt sitter spridarna något under mittpunkten på masten. Så tyngdpunkten ligger nog något högre än spridarna. Fast jag är inte säker. Man borde fråga Seldén. Masten är riktigt tung så lyfter man under tyngdpunkten är risken stor att något går åt fanders. Jag skulle alla gånger se till att lyftpunkten ligger åtminstone en bit över vantspridarna. Se till att vara minst 3 för det här jobbet! Ha gärna någon till i beredskap när det är dags att lyfta in masten i eventuellt mastskjul på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Oktober , 2012 Ett tips när man ska hantera tunga grejer. Låt gärna ena änden av masten ligga på en vagn. Då har man ersatt den stackarn som skulle ha lyft där. Då klarar två man lätt den andra änden och en kan styra vagnen. Kan man placera vagnen mitt under vagnen kan en man rulla masten och resten titta på. Vi har valt denna metod när vi flyttar masten och från att tidigare fått ryggskott när vi varit 4-5 man pga att större delen av vikten ibland hamnar på en man flyttar frugan och jag den tunga masten utan det stora uppbådet som krävdes tidigare. Väl inne mastskjulet lyfter vi med flerskuren talja och hasar in masten till konsolerna på ett par kraftiga brädor. Mastskjulet rymmer inte mastkärran så vi har en sån där trehjulig rullbräda upphöjd med en förstärkt bryggarback som vi lägger ena maständen på. Placerar man den en bit från tyngdpunkten på masten kan jag lyfta den ena änden ganska lätt och frugan styr kärran. Funkar kanon på masten som väger 150 kg. Hemligheten med att flytta en sån tung mast utan att vara tyngdlyftare eller flera man är att låta vagn eller bockar ta upp tyngden. När masten ska över från ena vagnen till den andra ska man placera bock så nära tyngdpunkten som möjligt. Då blir tungänden lyftbar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser