Gå till innehåll
måndag 05 januari 2026
Sardaukar

Långriggad motor på kortriggad båt

Rekommendera Poster

vad kommer hända?? finns ju gott om långriggade motorer men dåligt med kortriggade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jonas

Du kommer att få en lägre toppfart men det handlar bara om några knop om det inte gäller en välldigt snabb båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej det är en Selco ca 4,65m lång. Ska köpa ca 60-70hk till den, men svårt att få tag på kortriggade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Bo

Hej, Det är bara att sätta på en s k jack plate: http://www.thmarine.com/product.cfm?PRID=22 ...solution to mounting a long shaft outboard to a short transom... Om du hänger på en utombordare med lång rigg på en akterspegel med kort rigg kommer växelhuset att sticka ner ca 5 tum för mycket (lång rigg 20 tum/50,8 cm, kort rigg 15 tum/38,1 cm höjd) dvs 12,7 cm i vattnet och skapa onödigt motstånd. Sämre prestanda alltså. Den s k kavitationsplattan skall som regel befinna sig ungefär jäms med båtens botten. Motorn kan dock hissas lite för ännu bättre prestanda (mindre motstånd) men då är risk att propellern släpper i vattnet, speciellt i svängar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Danne

Hejsan. Höj på aktern med ett par centimeter så blir det bäst. Lång rigg är mera praktisk än kort. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Jack plate kan det vara lösningen för mig också med det omvända problemet? Jag har en kortriggad motor och en långriggad akterspegel? Jag vill inte köpa en ny motor då den funkar perfekt, och jag vill inte såga sönder akterspegeln för att kunna sänka motorn de 8 cm som behövs för att antiventilationsplattan skall komma i linje med v-botten. Jag funderar skarpt på att göra en konstruktion med grov U-profil av dural-aluminium som ser ut ungefär som profilerna i Jack plate. Så jag kan hänga upp motorn på i rätt höjd.. Vidare, är det någon som vet var man kan köpa småbitar eller ett stycke kapellväv i Stockholmsområdet? (Dags att lappa kapell.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mailat MarinShopen och frågat... Om jag får svar så skall jag skriva det här! Du kan testa ringa dem! (Och sedan skriva svaret här! :-) )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst frasse

När jag har långriggad motor på min 4-meters styrpulpetare som ska ha kort rigg, läger sej båten för mkt i svängarna förutom att jag förlorar fart. Den långa riggen utgör ju liksom en längre hävstång som gör att man måste burka emot i svängarna. Ingen trevlig egenskap...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, inte direkt... Men jag har nu studerat jack plates eller hi jackers och gjort en egen ritning. Jag har också beställt aluminium till detta. Med andra ord, jag kommer att bygga en själv. Jag lägger upp bilder på anordningen när jag är klar! //TY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En hi jack från marinshopen med powertrim ligger runt 8500:- En standard utan powertrim kostar runt 2500-3500.. Beroende på utförande.. Ok, skall jag se till timkostnader osv. så blir jag nog torsk. Men material och NÖJET att bygga en då räknar jag med ca. 2000:- färdig... Lite tungt var dock att jag behöver ungefär 1 m aluminum profil, men jag fick bara köpa hela längder 5 m... Så materialet skulle ha kostat ca 400 men blev ca 1800:-... Men aluminium profiler är bra att ha hemma! :-) (Tyvärr fanns det inte slatt bitar i rätt dimensioner och profiler, så det blev en hel längd!).. Kör igång med bygget nästa helg om pryttlarna har kommit. Trevlig helg! //TY

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ringde Marinshopen i dag men dem hade bara powerliftmodellen för 9000:- :cry:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...