Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
MaCro

Nya Mercury Verado - Lägre Bränsleförbrukning!

Rekommendera Poster

Hej

jag har kikat runt på olika motorer ett tag och har faktiskt varit lite instresserad av Veradomotorerna framförallt pga. dess prestanda. Problemet har dock varit bränsleförbrukningen som enligt alla tester varit för hög.

Mercury verkar ha tagit till sig kritiken och kommer nu med en ny serie som enligt Mercury drar otroligt mycket mindre bensin

Intressant läsning:

http://www.mercurymarine.com/engines/outboards/verado/fuel_improvements.php

Någon som har erfarenhet av de nya Veradomotorerna, Stämmer detta? Går de lika bra? hur är kvaliteten?

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag läst test av Verado jämfört med gamla Mercury så har jag också blivit sugen (tystare, reagerar snabbare, snyggare).

Men test jämfört med andra märken har inte varit lika imponerande. Letade lite nu och hittade Båtnytt 8/2006 som jämför fem olika 150 hk på Flipper 605 WA. Enligt detta test är både Evinrude, Suzuki och Yamaha både betydligt snabbare och rejält snålare. Det är bara på acceleration 0-30 knop som Verado är bäst.

Förbrukning på toppvarv är enligt Båtnytt 1,80 liter/sjömil för Verado mot bara 1,26 liter/sjömil för Suzuki och Yamaha. Däremot om man drar av 2000 varv, så drar alla motorer ungefär lika, Honda ligger lägst och Verado tvåa.

Om uppgifterna om nya Verado stämmer, så betyder det att förbrukningen på toppvarv (-22%) forfarande är aningen högre än de snålaste japanerna, men att förbrukningen vid marschfart (-18%) är klart lägst.

Men jag skulle nog vänta tills jag sett ett oberoende test, vilket lär komma i båttidningarna framöver.

Senast ändrad av Jonas478 | 24 september 2007 | 14:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog rätt ett oberoende test kommer nog visa en annan bild. Det lutar nog åt en yamaha ändå om inte Honda kommer med något vassare.

Tyckte ändå att det är intressant med kompressortekniken med tanke på att i stort sätt hela bilindustrin går mot motorer med någon form av överladdning. Det gör att motorerna teoretiskt borde bli snålare i snitt då cylindervolymen kan göras mindre. Snart så kanske det kommer dieselutombordare med turbo vem vet?

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäktar om jag går lite OT.
Men du MaCro, har du tänkt att byta ut din 115 Mercury yamaha på 568:an eller handlar det här om en annan båt? Vilken effekt täntke du köpa isf?

/Audi 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nonono!

Skulle aldrig byta ut 115 EFI:n på 568:an,kanonmotor dom går mycket snålt, snabbt och tyst.

Funderar på en större båt. Kikat lite på finnmaster f68 (ful färg dock) , nordkapp 650 och Silver Condor 730

//Mac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...