Lindholm 0 Postad 22 September , 2007 Varför lutar min båt åt babord när jag ligger på fullgas? Testade trimfenor från clasohlson men det hjälpte inte ett skit. Varför och vad kan man göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 22 September , 2007 Trimfenor hjälper väldigt lite eller ingenting alls för båtens sidostabilitet i hög planingsfart. Däremot gör den båten oftast väldigt stabil när den är stillastående eller när man kör långsamt. Naturligtvis ska båten inte kränga åt något håll alls i högsta hastighet, men jag har några frågor till dig: * Vad är max tillåtna/rekommenderade motorstyrkan på Ryds Hajen? * Vad har du för max hastighet på ditt ekipage? * Brukar du ta bort dyvikan på båten vid höstupptagningen? * Går båten i hyfsat rak kurs i de olika hastigheterna eller måste du kompensera och hålla emot väldigt mycket för att den ska hålla kursen? (Med andra ord: Tycker du att båten är kursstabil?) Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lindholm 0 Postad 24 September , 2007 Båten gör väl 30-35 knop vet ej vad max motorstyrka får vara. Båten är kursstabil och drar inte åt något håll. Tömmer båten på eventuellt vatten vaje gång vi har den uppe blir i regel inte specilelt mycket vatten i den. Det enda problemet är att den lutar. Den lutar mindre desto mer man tiltar upp motorn tyvärr så sitter det inte eltilt på den. Sitter jag själv i den går den rakt är vi två får vi sitta på samma sida. I våras monterade vi om motorn för den satt nästan 2 cm åt åt höger och inte i mitten trodde att det berodde på det men det gjorde ingen skillnad. Batteriet sitter i mitten tanken på vänster oljetanken höger så det är ju ganska jämnvikt där. Alla andra tillbehör försöker vi lägga på höger sida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 24 September , 2007 Jaha, det var ju svårt det här! Om man övermotoriserar kraftigt så kan det bli lite märkliga och (o)-lustiga fenomen, så det var därför jag undrade om motorstyrkan och farten. Kolla upp vilken max motorrekommendation båten har. Motorn sitter balanserat säger du och då är det väl knappast den. Men även bara lite obalans inne i båten kan faktiskt betyda en hel del på vissa båtar. På en del andra så är det inte alls lika känsligt. Skulle jag vara i dina kläder så skulle jag ta fram miniräknaren och försöka räkna på hur mycket alla delar väger. Någon form av obalans har du ju. På ett eller annat sätt och av en eller annan orsak. I sämsta fall är det någon isolering inne i skrovet som är fuktig och väger mer än på andra sidan. En annan sak som du kunde kontrollera är att alla steglisterna är som de ska. Att det inte är några sprickor på dem eller vid skarven mellan skrov och list. Inte minst från midskepps till aktern eftersom en stor del av fören går fri när du kör i högsta hastighet. Sprickor av det här slaget är inte alls så ovanligt även om det inte behöver vara så i ditt fall. Men det är helt klart värt att kolla upp det. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser