Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
ZilSwe

oljeplugg på en B20

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vet inte vad jag gör för fel men jag kan inte hitta oljepluggen!! Den finns inte... Kan det vara så att en del båtmotrer inte har någon oljeplugg helt enkelt!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jodå båtmotorer har oljeplugg, men den sitter långt in och långt ner på oljetråget på B20. Om du inte kan lossa den får du suga ut oljan med pump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Oljepluggen på B 20 sitter i botten på oljetrågets lägsta del.Pluggen är väldigt platt så det är svårt att få tag med nyckel.Jag tappar inte ur oljan via pluggen utan suger ur via oljestickshålet. Med några års mellanrum tappar jag ur oljan via pluggen för att få med föroreningar som samlats i botten.Vilket sätt man använder beror på hur mycket plats Du har under motorn.Hittar Du pluggen och tappar ur oljan den vägen så passa på när Du har pluggen lös att svetsa fast en kraftig mutter på pluggen som då blir greppvänligare för verktyg.Alternativt köp ny plugg och svetsa på mutter innan nästa oljebyte.Jag har gjort så och det fungerar utmärkt.

Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man säger så här.... Det finns ingen oljeplugg .... tror jag ... :) Jag har f-n letat överallt... Problemet är det att jag har fått in vatten i oljan. Jag bytte topplockspackning och spolade rent kylkanalerna och då stänkte det in vatten. Hur skulle det vara om jag varmkörde motorn, då oljan är lite mjölkig, för att sedan sugan ut den. Spelar det någon större roll om motorn går i typ 10 minuter med sådan olja?

 

Det ända jag hittar i oljepluggsväg är två utbuktningar på sidan om tråget (alltså undersidan på tråget) men de käns mer som det är ett med tråget och är typ något av fötter. Kan en av dessa vara en tråkigt rund plugg, för det är inte den klasssiska 1 tums pluggen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser ett B20 oljetråg ut innifrån

 

Alternativt till vanlig plugg så kan någon satt dit en med invändigt fyrkantshål

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så här ser de ut från sidan

 

 

(ska inte vara buggliga)

 

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vet hur ett b20 oljetråg ser ut och det är därför som jag är så förvirrad då jag inte kan hitta oljepluggen... jag tänkte mest ifall någon viste att det fans oljetråg som saknade plugg eller så.... det kanske inte är ett orginaltråg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte att bilderna kunde hjälpa till att se platser där pluggen borde sitta.

 

Kolla med en spegel om du ser något som kan vara en plugg.

Alternativt så har tidigare ägare svetsat igen hålet och tänkt sig suga ur olja.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Strunta i det och gör som vi andra B20 ägare. Sug upp oljan med pump ur oljestickans hål. Funkar skitbra! Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det vara om jag varmkörde motorn, då oljan är lite mjölkig, för att sedan sugan ut den. Spelar det någon större roll om motorn går i typ 10 minuter med sådan olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett allmänt tips i lägen som detta när det kan vara svårt att se hur det ser ut, är att sträcka ner en kamera och ta ett foto. Sedan blir det mycket enklare att se hur det ser ut.
Om det endast är lite vatten i oljan borde det väl inte vara så farligt att köra motorn en kort stund, men jag är ingen expert på motorer. Funkar det inte att suga upp oljan när den är kall? Borde gå även om det är lite trögare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näää... det fungerar inte att suga upp den kall, den är seg som bara den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...