Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Northernstar

Panik - Motorn ligger i vattnet! - All hjälp Önskas!

Rekommendera Poster

 

Klockan nu 06 när man ser ett sms på telefonen.

Din båt har sjunkit igen!!!

(Fick precis tillbaka den från ett klantvarv efter att de har bytat motor...Misstänker starkt att det är bultarna/bulthålen som de monterat som har läckt.

Varvet knäckte även skeddan vid påmonteringen & snodde en låda tändstift från mig, dessutom fick jag tillbaka varvräknaren, trimvisaren & hastighetsmätaren i en låda & de var totalt dränkta i vatten pga. de hade haft översvämning.

Nog om det & över till nuvarande problemet :

Vattnet går upp till halva motorkupan.

Vad  skall jag göra med motorn när vi börjar bärga båten idag.

Motorn är en 120hp Evinrude 1994.

Jag är själv värdelös på motorer - Behöver alla råd & tips om vad jag skall göra för att få motorn fungerande snarast igen...

 

Vid 10.00 tiden hade jag tänkt att åka ner till båten & börja bärga den.

Jag tar med mig den bärbara datorn ner till båten så jag kommer grundligt läsa om Era tips;)

Snälla - Hur går jag tillväga, snabba svar önskas.

 

 

 

 

 

Senast ändrad av Northernstar | 22 september 2007 | 06:36

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spola allt med sötvatten som varit under vatten, aven under motorkåpan. har du tillgång till tryckluft/värmepistol så torka upp den så gott det går. tappa ur förgasarna och pumpa in nytt bränsle med öppna avtappningar (på förgasarna). stäng avtappningarna och skruva ur tändstiften (sätt stiften i hattarna och jorda dom, endel tändsystem hatar att vara utan tändstift) montera ett frächt batteri och kör på startmotorn med full gas, så du får ut så mycket vatten som möjligt ur vevhus och cylindrar. skruva tillbaka stiften och försök starta motorn, lite startgas kan kanske behövas/ stifturskruvningar pga vatten på stiften, om du får igång så låten den gå en rejäl stund så du får spola ur vevhuset och cylindrarna från allt salt, medan den står och går så kan du roa dig med en burk 5-56, WD40 etc och spraya alla elkopplingar och omålade ytor på motorn, spraya även upp under svänghjulet och på/i startmotorn. om ni inte får igång den så måste ni rostskydda insidan på något sätt, t.ex fylla motorn med diesel genom stifthålen, snåla inte. detta med diseln kan göra den trögstartad nästa gång, men hellre det än rostiga lager, vevaxel, cylindrar. nåja vi ska väl utgå ifrån att ni får igång den, det är det bästa för en motor som varit under vatten. lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu hittar jag inte den tråden jag letade efter som var riktigt ut-tömmande på din fråga, men dock en likvärdig:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=166194&highlight=5-56

 

Men kontentan var i alla fall att så länge motorn ligger i vattnet så händer det inget mera så att säga, det är när den kommer upp i luften som förstörelsen sätter i gång, så det var bättre att förbereda sig med alla grejer, ett par burkar 5-56 och ha allt klart när du lyfter upp den ur vattnet.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Halva motorkåpan spelar nog ingen större roll värre är om svänghjul och tänddelar varit dränkta, så åk till båten hämta ankaret sen ner till varvet slå ankaret i kassadisken ryck tag i personen bakom , krossa kassaregistret, berätta snällt och lungt att du är missnöjd med deras tjänster men att du nog tror ni ska komma överens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta fallet låter det faktiskt som en riktigt bra idé... men jag är inte riktigt övertygad om att man får göra så utan att få påhälsning från lagens långa arm... men nog är det en bra idé alltid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det har sagts här tidigare så är det ingen fara med motorn så länge den ligger kvar i vattnet eftersom det är först när den kommer upp ur vattnet som förstörelseprocessen sätter igång på allvar. Det är ju i luften som den stora mängden syre finns.

 

Vad som inte framgår (tror jag?) är i vilket slags vatten motorn ligger i? Söt, bräckt eller salt? Det är en mycket stor skillnad i det här fallet!

 

Om den ligger salt eller bräckt vatten så ska du helst ta upp motorn och sedan så fort som möjligt (under samma dag) stoppa ner motor i en tunna med kranvatten. Sedan låter du motorn ligga där något dygn. När du sedan tar upp den från tunnan (eller vad du nu har) efter ett dygn så spolar du av motorn med trädgårdsslangen och det ska göras väldigt rikligt och ordentligt. Genom att göra så här så får du bort det mesta eller allt av saltavlagringarna som annars torkar in, inte minst i elektriska delar, och som då kommer att ställa till med problem.

 

Om motorn ligger i sötvatten så behöver du ingen tunna eller liknande, för då räcker det med att du bara spolar av den med kranvatten. Men det ska alltså göra mycket noga!

 

Nästa steg är att torka hela motorn och då är det bra om torkningen går så snabbt som möjligt. Ställ en kupèvärmare eller annat framför motorn som torkar upp den snabbt. Men naturligtvis inte så att den blir tokvarm.

 

När motorn är helt torr så måste du smörja in allt med rätt slags fetter. Rörliga delar, elektriska delar som t.ex. kablar osv. ska smörjas in.

Tänk bara på att du ska välja rätt smörjmedel till respektive del. (Till elektronikkablar och el--delar är det viktigt att man använder medel som är avsedda för just el.)

 

Men som sagt: Du ska förbereda allting hemma INNAN du tar upp motor så att du kan sätta igång med tvättningen OMEDELBART då du kommer hem med den!

Dessvärre så har du troligen redan tagit upp motorn när du läser de föesta av våra svar här, men det är bara hoppas på att du gör så som man bör göra.

 

Och självklart ska du på ett skarpt men korrekt och smidigt sätt tala om för varvet att du är missnöjd! Hoppas att allt går bra nu och jag önskar dig lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vanlig elutrustning samt kameror lägger man i sprit eftersom detta driver ut vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag vidhåller fortfarnade att den skall startas bums om den legat i salt/bräckt vatten, det tänker jag göra tills någon överbevisar mig hur saltet skulle försvinna ur vevhus och cylindrar av att man dränker motorn i sötvatten, visst späda ut, men det försvinner inte om man inte har genomströmmning, med lite otur så får man dessutom en luftbåsa högst upp i vevhuset fast motorn är helt under sötvatten, och vad sitter där då? ett ramlager som kommer att rosta...nej starta den så det blir genomströmmning med bensin/olja/luft eller skruva isär in i minsta detalj och tvätta olja in. ok shoot mesmiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Supertack för all hjälp!

Ni är bäst.

 

Resume :

SSRS Falkenberg ringde & berättade att de precis bärgat båten & att jag borde kolla till motorn;)

(SSRS i Fbg med Jojje, Rolf & Co är oslagbara - Folk man litar på i alla väder)

Nu slapp man själv dyka ner under båten för att dra buntband etc för att få den över vattenytan.

-Kan det bli bättre med en sådan glad överraskning när man vaknar ?

Sedan följde jag Era råd tillsammans med en granne på telefon & en kompis.

Båten låg i bräckt vatten fast med väldigt lite salt (en bit upp utanför Ätrans utmynning)

Vi tog bort tändstiften, oljade med en tesked 2-taktsolja i varje hål.

Därefter dränerade vi förgasarna samt oljade in dem & drog runt motorn med startmotorn ett stort antal ggn tills vattnet verkade vara helt borta.

Sedan i med tändstiften igen & Voila!

Motorn går nästan bättre än innan;)

 

-Nu är det bara det tråkiga kvar att åtgärda, dvs :

Bråka med varvet, fixa inredningen, tvätta & skölja.

-Givetvis var det som jag misstänkte, båten läcker genom bultarna när vågorna slår emot aktern.

Än en gång!

Tack för all hjälp.

 

 

Senast ändrad av Northernstar | 22 september 2007 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte gjort något alls.

 

Jag skulle gått in till ansvarig på firman som gjort jobbet och gjort en deal om att de skulle montera en helt ny motor och i gengälld sluppit bli uthängda här på MarinGuiden.

 

De har säkert försäkringar som täcker sådant här.

 

Har du kontaktat dem ännu eller har du kontaktat dit försäkringsbolag?

 

Troligen har även din båt skador samt måste åtgärdas så att sådant här inte händer igen.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm... fast det känns som om det kan bli en jobbig diskussion. Vattnet skall ha trängt in genom otäta bulthål genom att det skvätt upp för att sjön kommit bakifrån. Varvet kommer säkert att ifrågasätta det och mena att båten sjunkit pga. av att det skvätt över relingen akterifrån. Bulthålen måste ju vara brutalt otäta om båten skall sjunka pga skvätt...

Om bulthålen kontinuerligt legat under vatten, vid normalt belastad båt, är det ju dock en annan femma. lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har en exelent affärside där, för med det du säger borde du ha rätt att stämma crc som tillverkar/saluför 5-56. har ingen burk här just nu, men det står något liknande som driver ut fukt/förhindrar korrosion på burken, vidare så hjälper det föga att låta torka, då salt inte följer med när vattnet avdunstar. så tvätta med sötvatten torka olja är melodin, återkomm gärna med resultat när du stämt crc för falsk marknadsföring, dela gärna med mig efter som du fick iden av mig21.gif\ ett litet utklipp från crc:s hemsida
Allround servicespray.


En universalprodukt som penetrerar, smörjer, skyddar mot rost och korrosion. Tränger undan vatten och löser avlagringar och smuts. CRC 5-56 är baserad på paraffinolja och mångverkande organiskt hämmande system som förhindrar rost och korrosion genom att bilda en kontinuerligt skyddande barriär mot vatten och syre. så att dömma av deras produktbeskrivning så går det utmärkt att spraya på våta ytor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att lägga en motor i sötvatten innebär att man får bort salt även ur hålrum där vatten kan sippra in/ut. Det kan jämföras med blötläggning av t.ex salt sill för att få ur saltet.
 
Salt och sött vatten vill jämna ut balansen. Om man har sött och salt vatten i två skilda kärl med någon liten förbindning mellan kärlen kommer så småningom båda kärlen att ha fått samm salthalt. Trots att ingen strömning sker i vanlig bemärkelse. Har man en halvgenomsläpplig hinna mellan vätskorna kommer vattnet att tryckas genom hinnan tills utjämning av salthalten skett.


 
Har man fått in salt vatten i t.ex tändspolen eller elektronik kommer den troligen att förstöras när vattnet dunstar och saltet blir kvar. Även om saltet torkar och inte något fräts sönder pga skyddslackning så kommer saltet att dra åt sig fukten och man får dålig funktion i fuktigt väder. I torrt väder kan det gå bra.
 
Då är det bättre att laka ur saltet först och torka ur efter det. Helst med så saltfritt vatten som möjligt, t.ex regnvatten. Byta vatten några gånger så att allt salt försvinner.  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5-56 är fantastiskt och gör precis allt den ska göra. Jag hade ingen åsikt om själva förfarandet med sköljning i sötvatten osv. Det är säkert rätt, tvätta sött, torka, olja. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var mest att påpeka att man skulle låta saker och ting torka och inte tro att man räddar allt genom att bada det i olika sorters olja med en gång. Sen är det som vanligt, var och en har sin tro...

 

Jagar man använder man givetvis....www.flodman.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...