Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Melion

Cresent 434

Rekommendera Poster

Har hitta en Cresent 434 med en 25 hk motor, styrpulpet. Undrar om det finns något att tänka på innan man köper en sådan båt? Fördelar, nackdelar? Har tidigare haft aluminiumbåt och har inte så stor koll på plastbåtar. Båten är av äldre modell. Både båt och motor har gått i saltvatten. Motorn är regelbunden servad

 

Tack på förhand,

Mohammed

 

 

 

Senast ändrad av Melion | 22 september 2007 | 06:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Båten är det inte så mycket att tänka på: Leta efter skador och lagningar på båten. Framförallt på bottenskrovet och under vattenlinjen.

* Titta om du kan hitta sprickor i skarvarna på steglistern. Och som sagt lagningar. Om den är lagad någonstans: På vilket sätt är det gjort och med vad ska du fråga.

* Om båten redan ligger vinterförvarad på land så ska du titta om dyvikan sitter monterad eller om den är bortplockad. Inför vinterörvaring ska den tas bort. Fråga ägaren hur han/hoin brukar göra med detta! 

* Om dyvikan sitter fastmonterad så rekommenderar jag att ni skruvar bort den. Då kan du se om det finns mängder med vatten i skrovet eller om det bara finns någon liter eller nästan ingenting. Om det forsar ut vatten så tyder det på att dyvikan inte brukar tas bort alternativt att det kan vara fel på antingen dyvikan eller på skrovet. Men det behöver inte vara så, men det är i alla fall en orsak till att i så fall vara lite uppmärksam. Det kan också bara vara kondensvatten som har samlats under en massa år om man aldrig tar bort dyvikan för att tömma ut och torka upp.

* Kolla att alla knapar och räcken sitter fast som de ska. Ryck och slit ordentligt i dem.

* Titta så att det inte är sprickor på plasten vid knaparnas och räckenas infästningar.

 

När det gäller motorn så är det mycket viktigt att du faktiskt provkör båten ordentligt och att du inte litar på säljarens ord helt och fullt!

* Du ska varmköra den och köra i alla farten.

* Lyssna på hur den låter.

* Titta på om motorn ryker och hur röken i så fall ser ut.

* Titta på om kvallerstrålen är stark eller svag.

* Känn med handen om kyllvattnet från skvallerstrålen är varm eller sval. Den får inte vara så varm att du bränner dig!

* Töm ut lite växelhusolja och titta vilken färg oljan har. Den får inte vara vit eller ljust grå. Då finns det risk för att det finns vatten i växelhuset och det får det absolut inte göra!

* Titta på hur tändstiften ser ut. De ska vara torra och inte allför sotade. Du ser om de är riktigt gamla om de är nedslitna och rundade.

* Fråga säljaren på vilket sätt motor är servad på, av vem och hur ofta. (Den ska bl.a. vinterkonserveras, byta växelhusolja varje år. Impeller ska man byta minst vart annat år liksom tändstiften.)

* Om säljaren har kvitto att visa upp på att den verkligen är servad så är det mycket bra. I annat fall är det bara hoppas på att han/hon talar sanning! Det är alltså lite mer chansartat om det inte finns någon slags dokumentation om motorservicen och det ska i sådana fall dra ner priset lite.

* Tänk också på att en motor slits mer om den är körd i saltvatten än i sötvatten.

 

Det är två saker som är mycket viktigt att du kollar upp:

* Kolla upp att säljaren verkligen är ägaren till både båt och motor.

* Kolla upp att säljaren inte har några skulder på båt/motor för i annat fall finns det risk att du får överta dessa skulder och då betalar du dyra pengar i onödan!

 

Om det blir affär av:

* Skriv kontrakt! Här finns ett kontakt som både säljare och köpare ska skriva under: http://www.centica.com/Portals/12/kontrakt.pdf

Kontraktet finns att ladda hem från tidningen Praktiskt Båtägande.

 

Jag kanske har glöm någon eller några punkter men tror att jag fick med det mesta i alla fall. Lycka till!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

Senast ändrad av Roddarn | 22 september 2007 | 16:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kontrollera att säljaren verkligen äger båten/motorn kan du kontakta både Larmtjänst och Polisen. Larmtjänst kan du ringa till på telefonnummer 08 - 522 784 00.

 

Fråga om säljaren har något lån på båten. Om han/hon nu har det så ska du se lånehandlingarna där det framgår vilken summa som finns kvar på lånet. Om säljaren säger sig inte ha något lån så borde banken kunna hjälpa till med att kontrollera detta åt dig. Det finns ett register där man kan hitta, men jag minns inte vad den heter. Dessutom vet jag inte om den är tillgänglig för privatpersoner....det kan vara så att du måste gå via t.ex. banken för att komma åt detta register. Har själv inte behövt att kolla detta för egen del någon gång för jag har bara köpt nya båtar.

 

Vattenstrålen från motorns skvallerstråle ska rinna och inte bara droppa. Styrkan på rinningen ska vara ungefär som när du slår en drill! Alltså inte något enromt supertryck men heller inte löst rinnande. Ett pink-aktigt tryck på strålen är nog en rätt bra beskrivning tror jag!

 

Kom ihåg att det mesta av båtens pris beror mest på motorns ålder och skick. Om det är lite skönhetsfel någonstans på båt eller motor så gör det ingenting, inte heller om ett t.ex. lås till båtens förvaringsutrymmen är trasig....sådan går lätt att byta ut eller vara utan, men det är alltså mycket värre om det är fel på motorn. Titta därför också på propellern. Den får inte vara det minsta skadad annat än i färgen. Men den får inte vara det minsta deformerad. Då finns det nämligen risk för att det skapas obalans i propellern som i sin tur kan skada propelleraxeln. Om propelleraxeln är skadad så brukar man känna det på så sätt att båten skakar onormalt mycket pga. vibrationerna. Lite vibrationer är det alltid, så det kan ibland vara svårt att avgöra vad som är normalt och onormalt.

 

Det allra bästa vore om du kunde ta med dig någon kunnig kompis på båtar och båtmotorer. Känner du ingen sådan så kanske du känner någon motorkunnig person? I så fall är det bättre än ingen alls.

 

En viktig sak är att du också är lyhörd på hur säljaren är som person. Känns han/hon pålitlig? Känns det som att det mest är en snackare som bara vill bli av med båten för att precis ALLT är så bra så, eller talar han/hon om vilka brister och kanske även skador båten har? Om allting bara är superbra med båten/motorn så finns det nog anledning att se upp lite, för de flesta båtar ha en eller flera små eller större skador. Som säljare är man skyldig att upplysa dig om det.

 

Se till att avtala en tid med säljaren där ni båda verkligen får tid med båten tillsammans. Du måste ha åtminståne ett par timmar till förfogande för att både gå igenom hela båten både in och utvendigt, kolla motorn och att ta en rejäl båttur på minst 20-30 minuter.

 

När du tar provturen så är det smart att låta säljaren köra båten först. Då kan du förmodligen se vilken tendens det är på hans/hennes körsätt. Det kan säga lite grand om han/hon är en sådan som är rädd om grejerna eller om det är av det mer vårdslösa slaget. Det kan avslöjas på detaljer som när man kliver i båten eller om man hoppar in i båten....hur man knuffar ut båten från t.ex. en strand. Är man rädd om skrovet eller hanterar man båten som om den vore av stål? Osv. osv. Du får alltså var lite lyhörd på säljarens beteende i stort både på land och i båten och försöka våga lita på din egen magkänsla! Magkänslan är alltid viktig och den ska man många gånger våga lita på. Bifogar bilden på dyvikan som du önskade.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

post-6404-1394235227,8083_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en närbild på hur en dyvika kan se ut.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

post-6404-1394235227,8661_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Cresent 434 har ingen dyvika, inte de äldre modellerna iallafall.

Jag har haft en från -83 med 15hk Yamaha. Helt ok båt, gjorde 19 knop med 15hk så med 25hk lär det gå ganska bra.

Då styrpulpeten inte är standard utan troligtvis monterats i efterhand bör du kanske kolla så skruvhål och liknande är ok.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...