Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
badboll

Tank rengöring

Rekommendera Poster

Hej

Min Runnö 22 har inbyggd tank på ca 80 liter

Tyvärr har det varit strul med den !!= att vi har fått köra på extern  30 l tank

Jag har fått tips på att göra rent den

Men hur gör eller rättare sagt skall man göra detta själv ?

Eller har någon lämnat in sin båt för att göra detta -isåfall vad kostade detta

Om man skulle byta till ny plast tank 80-100 liter har ni tips på firmor som har hyffsat pris

Mv. Tompa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte beskrivit vad du har.

Har du en rostfri ? så ska du inte byta till plasttank.

Har du mannlucka så att du kommer åt att göra rent i tanken ?

Är den fast monterad eller kan du få loss den så att du kan ha den på utsidan för rengörning.

En högtryckstvätt gör underverk och skiten ska ju till återvinningen för det blir en del göra i tanken.

Gjorde ren min på utsidan då jag bara hade ett hål för bränslemätarn och det gick bra.

Mycket skit kom det ur den och sedan så finns det medel mot algbildning som man kan slå i tanken.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Tack för svaret

Här kommer lite mera uppgifter

Den är i rostfritt

Man  kan komma åt den och lyfta ur den med lite bök

Mv Tompa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ingen större lucka som du kan få ner handen i så bör du ta ur den.

Kolla skicket och stick till någon under vintern som skär upp ett hål och gör ett lock så att du men lätthet kan göra ren den när du vill, eller så att du kan inspektera tanken varje år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej båtfolk. Det här är mitt första inlägg här! Jag ska ta upp tre manluckor i min tank men det gäller att vara vörsiktig. Bensinångor är extremt explosivt. Här på yrkesskolan så hade dom en uppvisning av vad som händer om bensinångor i en 70 literstank exploderar. Jag kan säja att tanken blev skrot och rökmolnet steg upp som en svamp. Altså inget svetsande eller andra gnisbildande metoder. Att klippa upp tanken är väl det enda som funkar. Jag tänker borra upp först och sen klippa. Därefter lämnar jag in den till en kille som gör sånt dagligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen.

1) Töm tanken.

2) Skölj tanken med vatten

3) Ha gärna vatten i tanken

Även metoden klippa kan allstra statiskt, beroende på omgivning typ av kläder man har på sig m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Jag har tänkt på vatten i tanken också men en kille här sa att hans tank exploderade trots att den var regjord flera gånger och fylld med vatten. Det räckte med ångorna i ingångsröret där man tankar. Röret ca 20 cm långt och 6-7 cm i diameter exploderade så att han gjorde en riktig kullerbytta. Lite nervöst blir det. Man måste helt klart ha skyddsglas ell liknande. Har ni i övrigt nåt tips på hur man skulle kunna undvika att göra tre luckor. Tanken har tre skvalpskott. Kan man göra hål i skotten eller är det inte att rekomendera? Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta upp en avlång lucka som når alla tre skotten ?

Skalpvskott är väl egentligen bara en plåtbit vertikalt, hål både i botten och når inte hela vägen upp till toppen ?

Sannolikt behöver du bara ett tilräckligt stort hål i mitten, så du kan nå de tre delarna med högtryckstvätten, sen gör tryck, vattenmängd och tid resten (all skit lossar för-eller-senare om den utsätts för mekanisk & eller kemisk (högtryckstvätten med eventullt extra kemtvättmedel) påverkan).

Explosion osv:

inte f*n finns det nån gasblandning dom kan antändas med vattenfylld tank OCH självklart lossade tanklock (nog hade jag fyllt på vattnet till tanken den vägen, och då drivs ju gasblandningen ut helt & hållet)?

Så när vattnet du puttade in i tankanslutningen flödar över ut på däck genom tankens avluftning OCH påfyllnadshål finns det väl ingen gas som kan explodera..väl ??

tips:

Våtdammsugare suger ut flytande skit man inte ens i sin vildaste fantasi skulle vilja doppa fingrarna i OCH fast material OCH gaser av allehanda slag..man kan till-och med suga bort olja flytande ovanpå vattnet i kölsvinet selektivt så att resten av vattnet kan länspumpas överbord utan att man blir *miljöbov/oljeutsläppare/blåskimmervattens-skurk* 21.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 22 september 2007 | 21:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...