Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst Anders75

Dollarras bäddar för båtimport!

Rekommendera Poster

Gäst Anders75

Någon fler än jag som reflekterat över hur attraktivt det börjar bli med båtimport från USA i takt med att dollarn bara faller och faller?

 

Funderar seriöst att ta kontakt med någon firma som kan vara behjälpliga vid importprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå här är en till som dreglar över amerikanska båtar:)Håller som bäst på att forska i hur man billigast och bäst får båten ce-märkt(bor i Finland, här är det krav på att båten är certifierad annars går det inte att registrera den)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tackar!!

Har snart slitit ut en dator, mus och förhållandet med att bevaka och titta på båtar..

Dom som finns hemma i sverige och tillsalu sjunker oxå i pris.(dessvärre många rishögar vad jag har sett)

CE-märkning kan vara ett hinder(eller) ,enl en båttidning i Juni i år importerades det 5945 st motorbåtar med inombordare till ett värde av 1,1 miljarder. Hur många % av dessa båtar är inte är CE-märkta, Kanske 20% och ingen bryr sig av myndigheter, försäkringsbolag eller? Jag mailade en auktoriserad besiktningsman rekommenderad av ett stort försäkringsbolag och frågade om han över huvud taget besiktigar båtar som ej är CE-märkta, han kommenterade inte något om den frågan utan visade stort intresse i att hjälpa till.

1 av 10 idag CE-märker sina importerade båtar enligt källor i importvärlden..(talat med många) Jag ser ingen fara med det som väger för och emot.. I så fall tycker jag att en auktoriserad besiktning väger tyngre i en båtaffär där (CE) saknas enbart för att hålla andrahandsvärdet bättre.. eller? man kan ju ha feeel... är förresten ute efter en Sea Ray 250 SD för runt 260 280 tusen...

// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry siffrorna är från SweBoats statistik från 2006.. se ovan ..// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry siffrorna är från SweBoats statistik från 2006.. se ovan ..// P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Har hittat de här hemsidorna för nya och beggade båtar från USA.

 

http://www.boattraderonline.com/

 

http://www.usedboats.com/

 

Någon som känner till någon fler bra sidà? En dollarkurs på cirka 6,50 känns helt klart angenämnt!

 

Vad sägs exempelvis om en sprillans ny Bayliner 652 för 160 tkr? Motsvarande båt kostar minst det dubbla hemma i Sverige. Kostar en slant med frakt och tull visserligen, men det torde ändå vara väldigt lönsamt med import idag.

 

http://adcache.boattraderonline.com/6/3/2/90119632.htm

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att byta till en modernare motor verkar ju vara rena lottovinsten..

 

Fick ett bud på en komplett 3,0 L mercruisermotor komplett med söt´ vattenkylning inkl frakt för 32, 000 kr..

 

I sverige kostar samma motor 95,000 kr....snacka om påslag smiley-money-mouth.gif\

 

http://www.michiganmotorz.com/Marine Engines/Complete Turn-Key Engines/Turn-Key Carbureted Engines/3.0L Mercruiser Complete engine package

 

Skall nog byta ut min gamla B20 till våren....här kostar ju en renoverad B20 nästan lika mycket som en 3,0 L från staterna.. http://hugesmarina.auderis.se/visa_motor.aspx?MotorID=302&Varumarke=Mercruiser

Affe

 

Senast ändrad av Affe44 | 23 september 2007 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Ja, måste helt klart vara bättre med import då!

 

Priset som du fick var det inkl eller exkl moms?

 

Kostar verkligen en Mercruiser 3,0L 95.000 hemma i Sverige? Låter helt klart som rena ockret!

 

Du får en fabriksny Bayliner 175 med Mercrusier 3,0L inkl trailer för 11.000 USD. Frakt, tull och moms tillkommer men i alla fall. 11.000 USD motsvarar ju bara drygt 70 tkr! För hela paketet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Verkligen jättedyrt, och inte ens drevet ingår?

 

Då är det bättre att privatimportera en Bayliner 175 och slakta den på motor och drev (CE-märkt eller inte). Det blir billigare. Sjukt egentligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet en firma som jag själv anlitat. De är på att hjälpa till vid båtimport, Tror adressen är www.mitrans.se



Senast ändrad av knasen6 | 22 april 2008 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...