Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
kallle

Scantic 575 eller Flipper 570 vilken ska jag köpa?

Rekommendera Poster

bägge kostar runt 50 tusen med 70 hk motor.

kommer ha den i havet. tacksam för svar.

lika bra båtar kanske? kvalitetsbåtar bägge?

ska köpa i helgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken blev det - och varför? Befinner mig i en liknande situation...

[edit: stavfel:)]

Senast ändrad av FredrikLindstrom | 16 april 2009 | 12:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

visserligen är Flippern relativt plattbottnad och lättdriven. Men 60 hk är nog i minsta laget, spec om du tänkt åka wakeboard eller vattenskidor. En granne har en 575 med 90hk och det tycker jag är lagom för båten. Vi har åkt en del wakeboard med den och det har funkat bra. Mindre motor är nog inget att rekommendera. möjligen om ni endast ska åka 2 och inte ha ngn packning med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I mitt fall så skiljer det ca 15.000 - 20.000 kronor och 11 år mellan båtarna.

Flippern är den betydligt fräschare av dem båda - den är bara att lägga i vattnet och börja använda. Tyvärr är den utrustad med en gammal 60hk.

Priset på denna är 70.000:-

Scanticen är den nyare båten. Den behöver rengöras och poleras innan man vågar sjösätta. Hel och ordentlig i övrigt, bara skitig... utrustad med en 140hk, som även den börjar bli till åren.

Priset på denna är 55.000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag hadde en 90 hk fyrtaktare på min flipper 570 och det var lagom, 60 hk blir helt klart i underkant. 70000:- tycker jag låter ganska dyrt om motorn är gammal och sliten...

/Niclas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade yamaha på 60hk från -87 på min flipper 575 och det funkade alldeles utmärkt. Den gjorde 28 knop och gick hyfsat lätt upp i plan (vi var oftast 2 pers). Vattenskidor provade vi aldrig... Vi var dock 4 vuxna och 2 barn och det gick ju trögt att komma upp i plan, men upplevde det inte som ett jätteproblem.

Senast ändrad av bjorn_o | 20 april 2009 | 10:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flipper 570 med på den tiden ny Mariner 55 toppade 28 knop med ren botten, inga problem att åka vattenskidor efter. Visst är 70 hk eller mer roligare men om priset är det rätta så skulle jag slå till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...