Minego 13 Postad 20 September , 2007 Skall med en kompis o titta på en båt med denna motor. Vi skall givetvis prova i sjön innan köp men vad bör jag speciellt titta på när motorn står på trailern? Verkar som om den har stått på land några år eller vart fall inte många timmar körda per säsong. Motorns ev svagheter? Båten är en HT på 6,10 vikt 900 kg. 100 hk vad kan den dra i säg 22-26 knop dvs i snitt 0,8-1,0 rimligt? Kolla oljan i drevet? ev vattenläckage i oljan Inga synliga oljeläckage? Har den sep. oljesmörjning? Ge mig litet kött på benen om motorn och vad vi bör ägna tid åt. En ordentlig provkörning ger annars bra besked om tillståndet eller? Mokarn o jag tackar på förhand!!!!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 20 September , 2007 Hej, Om du vill kolla lite i användarhandboken till 100 hk Yamaha 2-takt 1998 så har du den här i PDF: http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=64C-28199-34.pdf Några saker att se upp med: * Impellern (ta reda på när den senast byttes - om man inte vet så byt i förebyggande syfte innan nästa säsong). Man byter impeller ca var 2-3 år (kan hålla nåt år mer men dumt att vänta för länge då denna sak är en mycket viktig sak för att motorn skall kylas). Kolla att du har skvallerstråle som distinkt skall gå ner i vattnet. * Tätningar i växelhuset som t ex packboxen som tätar runt propelleraxeln måste hålla tätt. Får du läckage här borde det visa sig som oljefilm på vattnet där du åker. Se att packningen är tät på oljeavtappningsskruven (som är tillika oljepåfyllning). Kolla växelhusoljan efter provkörning hur den ser ut, om den är mjölkvit kan det vara vatten i den, inget bra. * Sen får man se upp så propelleraxeln är rak och propellern hel och balanserad. Mer el mindre tydliga vibrationer blir följden om det är nåt fel här. * Kolla att trim och tilt går upp/ner utan problem. * Kolla att motorn startar lätt när startproceduren följs för kall resp varm motor (se instruktionsboken). Motorn skall gå att köra på tomgång efter uppvärmning utan att den stannar. Dra på och se att den ej tvekar el bluddrar vid gaspådrag. På fullas med 1-2 pers ombord skall motorn varva nära max rekommenderat varvtal enligt handboken. Då har du nog ganska optimal propeller med rimlig diameter och stigning. * Kolla att instrumenten fungerar. * Kolla att nödstoppet funkar genom att dra ut snöret från fästet under motorgång. * Kolla under motorkåpan allt ser snyggt och prydligt ut samt att ingen färg är mörk/bubblat sig som kan tyda på att motorn varit överhettad nån gång. * Det är s k precision blend system på Yamaha 100 hk 2-taktare dvs det som andra kallar oil injektion system. En behållare under motorkåpan fylls på med marin 2-taktsolja och oljan blandas sen automatiskt av detta system i rätt mängd till bensinen. De här systemen brukar vara ganska tillförlitlig. Tips: det finns biologiskt nedbrytbar marin 2-taktsolja (t ex OKQ8 Marin Bio). /Bo Senast ändrad av bossee | 20 september 2007 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minego 13 Postad 20 September , 2007 Tackar för ditt snabba o utförliga svar!!! Kollar dina punkter o kör ut PDF: en. Kan det bli bättre?? Senast ändrad av Minego | 20 september 2007 | 22:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser