Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Flipper_510_HT

Vinterbåt?

Rekommendera Poster


Funderar på att köpa en liten båt att ha under höst och vinter.

Tänkte i så fall låta den ligga i hela vintern.

 

Vad är att rekommendera, plast eller aluminium?

 

Ska motorn vara uppfälld eller nere, när det fryser till?

 

 

 

Fan vad sugen man blir, bara några timmar efter upptagning.. 14.gif\

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var är min signatur?

Jasså, den syns inte i första inlägget!

Fixa det, Stävhammar.. smiley-tongue-out.gif\

 

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 20 september 2007 | 21:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under rubriken Förslag, idéer och förändringar har du nu nöjligheten att framföra dina åsikter om hur man kan förbättra forumet. Passa på att utnyttja den tråden tycker jag och tala om vad och hur du vill förändra och förbättra!

 

Aluminiumbåtar är ju klart mer lämpliga som vinterbåtar än vad plastbåtar är. Med en alubåt kan du ju klyva en vass isskorpa utan att riskera skador på båten. När det gäller motorn så är det nog bäst att ha den nerfälld under vattenytan, men allra bäst är nog att ha en strömbildare som håller isfritt. Vill dock poängtera att jag inte är någon superexpert på just vinterhantering.

 

Man ska dock passa sig extra noga när det gäller galvaniska strömmar när man har en aluminiumbåt. Men det finns ju lösningar för sådant också.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars finns ju Frågor Om BryggSnack som jag själv är pappa till. smiley-wink.gif\ 

Har rapporterat det där.

 

 

Ja, aluminiumbåt kanske är bättre att köra i is med, men hur är det när den ligger infrusen i 30 cm is?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En alubåt är bättre även i infusen is. Men det här med infrusen is är ett kapitel för sig och som är väldigt omattande och komplicerat.

 

Isen i sig är nog inget större problem. Problemet är isens karaktär och hur den rör på sig och hur den förändrar sig av t.ex. vind och annat. Om den nu gör det vill säga. Helt stillastående is är nog ingen större fara, men is som sätts i rörelse på olika sätt kan i vissa fall medföra oerhörda krafter om det vill sig riktigt illa! Stället och omgivningarna runt omkring där du ska ha båten har när antagligen en väldigt stor betydelse för hur isen uppför sig och hur den byggs upp.

 

Som du redan nu kanske anar så är det här ett milt sagt ganska omfattande kapitel som inte är det mest enklaste ämne att ha tillräckliga kunskaper om.  Det här är nog mer fråga för folk som verkligen kan det här och har lite forskninserfarenheter runt det hela. För proffs på ämnet alltså och ingenting för sådana amatörer som jag i varje fall! Det här är alldeles på tok för långt över mitt och de flesta andras huvud, så därför är det nog säkrast att verkligen kolla upp det här ytterst noga innan du gör verklighet av dina eventuella planer. Det är i varje fall så jag skulle ha gjort om jag vore i dina kläder för det är bäst att inte chansa om en sådan sak tycker jag.

 

Så mycket tror jag mig veta att is byggs upp av en kärna (minst) och i lager. En is som är 10 cm tjock kan vara hållbar att gå på medan en annan is som är 30 cm kan vara direkt livsfarlig att gå på beroende på hur isen ser ut i sin uppbyggnad. Man ser redan här hur omfattande det hela är samtidigt som det hela är ganska intressant. Erfarna långfärdsskridskoåkare vet ofta en del om grunderna av isens uppbyggnad, men det är förmodligen bara en bråkdel om vad man behöver veta om hur det är med båt i is. Här kommer fler aspekter med in i bilden. Kanske Sjöfartsverket vet eller kan hänvisa dig till en kunnig person. Testa.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken aluminium eller plast är särskilt lämpligt att köra i is med,

Jag fick märken i gelcoaten efter bara några minuters körning i is med förra båten jag hade. Alu är ju inte särskilt hårt det heller.

Däremot, att ligga still i stillaliggande is är ingen som helst fara för skrovet.

Det vilar som i en vagga. Hundratals båtar övervintrar på det viset årligen utan att ta skada.

Man måste naturligtvis se till att inga genomföringar fryser sönder.

 

Har ingen erfarenhet av utombordare så där kan jag inte uttala mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur stor båt hade du tänkt dig? en mindre snurra kan man ju ta med hem efter användandet och ställa i garaget, typ.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aluminium är ju föstås ett starkare material än plast. Dock tål plasten förvånansvärt mycket is. Nu förmodar jag att du skall använda din båt på ostkusten, där isen är ordentligt mycket hårdare än här på västkusten. vi kör emellertid dagligen året runt i varierande omständigheter, och jag har aldrig varit med om några skador på plastbåtar, av lättare slag, för att man kört i is. En annan femma är om du kör med deplacementsbåt in i stora isflak vid exempelvis islossningen (De kan vara svåra att se i mörkret).

Plast är också bättre än alu då det kommer till själva komforten, som ju kan vara värd att bry sig om ibland. Aluminum blir förfärligt kallt då kvicksilvret drar sig nedåt (högre värmekonduktivitet kallas det visst)

Fälla upp motorn? Tja, generellt skall man ju göra det, dock skall man vara medveten om att man klarar av att bryta en hel del is, även med en ganska lätt båt, om man har någorlunda stark motor. jag har någon gång befunnit mig i situationer där jag pga isen tjocklek haft svårt att fälla ner motorn, då jag väl lyckats med det har det dock bara varit att tuta och köra (roligt värre f.ö.)

Då du fäller upp din motor skall ju vattnet rinna ur den, det gör det dock sällan helt. Tänk på att om du fällt upp motorn, och sedan skall använda den igen då det fortfarande är minusgrader, kan impellern ha frusit fast. Vid start försämras då impellerns status tämligen kraftigt...

Sedan finns det också dem som hävadr att växelhusen kan frysa om du fäller upp motorn då det är kallt. Aldrig varit med om, men visst, det är ytterligare en orsak till att låta motorn vara nedfälld, då frostenm nyper till.

Nackdelarna är de vanliga, beväxning och korrosion, det är ju dock hanterbara problem om man vill. Anoderna sitter ju där, och beväxningen är tämligen blygsam vintertid.

Rostfri prop. sägs det att man skall ha också, fast det har jag aldrig begagnat mig av, kanske är viktigare i stenkrossarisen på ostkusten. Sedan får man vara beredd på et nytt lager grundfärg, och ny bottenfärg till våren. Att köra i is är i princip att blästra sitt skrov.

se också till att din grundsmyg fungerar. Det är lätt hänt att man drar på lite i rännorna, det är ju kul, men dilemmat är att isflak , som tryckts in under den befintliga isen vid brytning, ibland åker ut tillbaka i rännan. Då tar det stopp!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...