LarsBecs 0 Postad 20 September , 2007 Hej! Jag undrar hur man gör när man konverterar en Tohatsu 9,9 hk till 15 hk ? Har hört att det ska sitta en strypning vid förgasaren/cylindern, stämmer det ? Och sedan måste väl man byta till en större propeller ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 20 September , 2007 Konvertera och konvertera.....nej, så himla avancerat är det inte alls. Så här gör du: Under motorhuven ser du gasreglagets stålarm som rör på sig när du gasar. (Rör lite på gasen så hittar du den tunna och blanka stålarm som jag menar.) Längst in på armen så sitter det en liten stoppkloss som jag vill minnas är rund. Denna lilla stoppkloss är alltså hela hemlighetn och skillnaden mellan 9,9 hk och 15 hk! Den här stoppklossen skruvar du bara bort för när du gör det så kan du öppna gasspjället lite till och får då hela motorns kapacitet....dvs. 15 hk. Stoppklossen förhindrar alltså att du kan ge full gas, så det här är ett mycket enkelt sätt att strypa motorn. När det gäller propellern: Det är inte alls säkert att du måste byta propeller. Troligen så går det bra ändå med din nuvarande propeller om det är original som satt på från fabrik. Om du vill vara helt säker på om den nuvarande är rätt så gör du så här: 1: Titta i motorns instruktionsbok hur mycket max rekommenderade varvtal är för 15 hk. 2: Gå till närmaste båtmotor-verkstad och be och få låna eller hyra en portabel/handburen varvräknare för 2-3 timmar. 3: Ta nu en liten snabb båttur. Se till att det är så många personer ombord i båten som det oftast brukar vara i din båt. (Är du oftast ensam så ska du alltså inte ha någon mer i båten.) 4: Kör båten i högsta hastighet och samtidigt så håller du den handhållna varvräknaren ovanpå motorkåpan. Nu läser du av varvtalet. 5: Motorns uppmätta varvtal ska nu helst vara exakt densamma som det varvtal som rekommenderas i motorns instruktionsbok. Alltså: Om instruktionerna säger att max varvtal är t.ex. 5700 rpm så ska din mätning helst visa just 5700 rpm. OBS! Det är mycket viktigt att din motor inte har ett högre varvtal än vad instruktionerna rekommenderar! Om mätningen under körning visar säg max 200 varv under det rekommenderade varvtalet (alltså 5500 rpm) så är det okay. Visar den mer än 200 varv under den rekommenderade så kan du överväga att byta propeller. Samma sak om ditt varvtal överstiger det rekommenderade varvtalet med säg 50-75 varv. Alltså så att ditt varvtal hamnar på säg 5750 rpm. Det verkliga varvtalet ska som sagt inte överstiga max rekommenderade varvtalet alls! Det förkortar livslängden på motorn. Märk väl att mitt exempel på just 5700 varv bara är just ett exempel. Kolla i din instruktionsbok exakt vad som gäller! Lycka till... Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
04robmag 0 Postad 21 Mars , 2008 Hej! Jag måste först fråga om Roddarn har trimmat en 9,9 till 15 hk på det sättet han säger? Isåfall kan jag informare om att du är ute och cyklar. Så här är det!, när du tar av kåpan, och kollar längst fram på motorn ovanför förgasarn. Där sitter en gasklack, aluminium bit som ser ut som en trappa kan man säga. Så när du gasar så rullar en arm fram över trappan och ju mer du gasar desstå högra trappsteg gå armen, och den gasar då mer! Och nu är det så, att i 9,9 orginal så har trappan lita mindre trappsteg vilket gör att inte motorn gasar för fullt, så du ska gå in till båthandlaren och köpa gasklacken för 15 hk,(kostar ca 500 kr) där är sista trappsteget mycket högre, vilkket gör att du får ut max av motor, dvs 15 hk! Nu har du 15 hk! /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 4 Februari , 2014 Gammal tråd, men min fundering gäller i princip samma motor. Däremot borde man ju kunna få ut 18 hk efter som 9.9/15/18 är samma motor, eller hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 4 Februari , 2014 Kolla reservdelar enligt länken nedan:http://www.tohatsuoutboardparts.com/Parts-Books.html då ser du vilka delar som skiljer. Skulle inte förvåna mig om vissa delar kan vara klenare på en mindre motor, men det kostar bara lite tid att kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ConnyMolin 0 Postad 16 April , 2014 Gå in på www.marindemontering.se Sök på artikel nr:3M3-63718-0 är en gaskam som konverterar 9,9 till 15 hk Kostar 116:- Men man måste handla för 200:- Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser