BMoon 1 Postad 20 September , 2007 Funderar på att göra en lite beställning från USA på en GPS och en VHF. GPS:en är inga problem men kanalerna på VHF:en får mig lite att tveka. Har jag fattat rätt så har VHF i USA samma kanaler som i Sverige bortsett från L1, L2, F1, F2 och F3. Kort sagt de internationella kanalerna. Har kanske inte heller någon användning för L- och F-kanalerna då det mesta snacket häromkring huserar på 72 och L1/L2 är lika med stendöda. Men känner ändå att jag vill ha de nordiska kanalerna och undrar om någon vet någon radio som har dessa eller som det på något sätt går att modifiera till sig de extra kanalerna på. Finns gott om apparater som heter samma i USA och Sverige bortsett från någon liten sifra på slutet så bör ju inte vara några jätteskillnader eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 20 September , 2007 Jag köpte på mig en vattentät bärbar ICOM (IC-M34) i USA. Den har tre uppsättningar VHF-kanaler (USA, Canada och Internationella). Kolla: http://www.icomamerica.com/downloads/manuals/marine/IC-M34_manual.pdf (sid 27) Nackdelen är iofs att L1 och L2 inte är med eftersom de är lokalradio i sverige. Priset var i alla fall en fröjd: 800 spänn på mässa i USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 20 September , 2007 Jag undersökte detta lite när jag köpte jaktradio (Icom). Dessa är ju i grunden samma apparater. Med en sladd och rätt program går det att programmera radion själv. Sök i cyberspace. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 21 September , 2007 Flipper hjälp mig, var kan jag köpa en sådan sladd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 21 September , 2007 Kolla med Swedish Radio Supply i Karlstad 054-670500 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 21 September , 2007 Får la ta och forska lite i om det går att ändra kanalprogrammeringen på nått vis. Är ju dock kanske inget måste med L1, L2. Priset är ju rätt avgörande, snudd på korkat att köpa en radio i Sverige... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doppingen 0 Postad 21 September , 2007 I synnerhet med tanke på dalande dollar .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyker 0 Postad 21 September , 2007 Ska du ha en fast monterad eller bärbar???Jag har en president MC-8000 DSC med ALLA kanalerna i..(F1F2F3L1L2L3 bla..)Om du behöver ex interna kanaler i företagettyp bogserbåts företag,fiskeföretag,dyk företag så går det att programmera in dom..1795:- http://www.blocket.se/vi/12757525.htm?ca=15_s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser