Seawing 10 Postad 20 September , 2007 Jag helrenoverade min Volvo Penta Aq 170 B 30 i våras och har kört cirka 500 distans. Motoroljan är fortfarande som ny guldgul och fin, så min fråga blir. Måste jag byta den innan upptagning eller kan jag använda samma olja ett år till. Är inte rädd för kostnaden eller jobbet, men det verkar onödigt att byta ren och fin olja. Obs. Jag har inte fyllt på någon olja under säsongen, den har inte dragit någon olja. Tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 20 September , 2007 Tja, vad ska man svara. Hade det varit så att du inte nyrenoverat motorn så skuller jag sagt byt bara filtret men eftersom det är 1:a säsongen med nyrenoverat så ger jag rådet byt både olja & filter. Jag själv byter varje år i motorn, men då är det en diesel. I drevet kollar jag bara, som du, hur oljan ser ut. Ser den ut som när jag hällde i den så justerar jag bara nivån och kör vidare. Hur ofta byter man i en bil?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 20 September , 2007 Olja är ju inga dyrbarare saker i båtsammanhang. Bättre byta någon gång för mycket än för lite! Det där med att byta bara filter tycker jag känns lite snålt men är la bara jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 20 September , 2007 500 distans säger inte något om driftstid, hur många timmar har du kört motorn ? Oavsett vilket, efter en renovering så skulle jag åtminstonde tappat ur och fyllt i ny olja (ligger säkert nån skit/metallspån i botten på tråget som *kanske* följer med när du tömmer ut oljan). Den gamla oljan hade jag sen luktat/kännt på, och verkar den då fortfarande färsk så hade jag hällt den i bilen i stället, för i vart fall min bils motor har som regel betydligt svartare/sämre olja än båtens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 21 September , 2007 Tack för er råd. Jag byter filter och olja, det känns bäst så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser