Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
hink

Funderingar på fabrikat på motor och drev

Rekommendera Poster

Jag står och väljer lite mellan två båtar som jag är intresserad av. Det är samma fabrikat, typ och årsmodell på båtarna men i den ena sitter det en Mercruiser 3.0 med Alfa One drev och i den andra sitter det en Penta 3.0 med SX-drev. Nån som har synpunkter på om det ena är bättre än det andra??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är samma i grunden, dvs Chevrolet. En mycket slitstark och lättservad/mekad motor.. Block och topplock är exakt lika, sen monterar Mercruiser och Volvo egna kringdetaljer.. Vad gäller dreven så är båda bra, men du kommer troligen få lika många åsikter som du får svarsmiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fick inte så många svar på din fråga så jag lägger till lite.. Volvos SX drev är mycket bra, men delarna är dyra. Mercruiser`s Alpha drev är en enkel och bra konstruktion som är avsedd för motorer uppåt 300hk, så det är rejält överdimensionerat för den motor du har i åtanke... Dessutom finns det billiga eftermarknadsdelar Klicka här eller Klicka här Och även helt nya drev till otroliga priser om olyckan skulle vara framme... Motorn är som sagt ingen skillnad på, så som jag ser det är det dreven du väljer mellan. Lycka till med köpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SX-drevet har s k konkoppling så det växlar mjukare än Alpha-one drevet. Jag har haft båda dreven i mina båtar och jag föredrar VP-drevet. Vet inte om nyare Alpa-one (mitt var ett -98) har konkoppling men jag tror det endast är mercruisers bravo-drev som har det. Egentligen tror jag inte det spelar så stor roll vad du väljer. Jag skulle såklart välja den båten med minst timmar på och man får också väga in hur de har skött servicen. Är det helt nya saker du köper skulle jag satsa på VP

 

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/drives/SX single prop/

 

/Jimmy

 

Senast ändrad av Kapten_Jim | 20 september 2007 | 16:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...