Ombo 0 Postad 19 September , 2007 Undrar vad den egentliga skillnaden är mellan den GPS jag har i bilen och en marin dylik. (Bortsett från kartorna och fukttålighet då...) Kan man i praktiken köpa sjökort till den vanliga GPS:en och använda i båten? Kanske en riktigt korkad fråga men....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 September , 2007 En del GPS-tillverkare har mobila GPS-modeller som är avsedda just för att flyttas mellan bil och båt, så din fråga är inte ett dugg korkad! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ombo 0 Postad 19 September , 2007 OK, då var min tanke inte helt bortom vågorna men går det att göra med alla modeller som har plats för minneskort. Har en budgetmodell till bilen (Navman F20) som förvisso funkar perfekt men det kanske vore en idé att köpa en ny som går att använda för bägge ändamål. Erfarenheter någon eller går det rent utav att stoppa in sjökort i en sån enkel modell som min befintliga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 19 September , 2007 Jag vet inte vilka möjligheter din Navman F20 har när det gäller kartografin, men den är nog alldeles för liten i sin skärmstorlek för att den ska kunna bli läsbar på sjön där allting guppar och har sig. Dessutom kommer inte ett sugproppfäste fungera tillfredställande på en guppig sjö. Tror att du får ut mest av GPS om du har kvar din nuvarande i bilen och en separat men löstagbar i båten och som är anpassad till just båt. Bildskärmen då bör vara minst 5 om man ska kunna se detaljerna hyfsat bra när det går lite sjö. Att den ska vara i ett löstagbart fäst är dels för att du ska ta med dig apparaten hem men också för att en sugpropp inte kommer att fungera särskilt väl på sjön. Om du nu skulle satsa på en kombinerad GPS för både bil och båt bör du fortfarande satsa på en GPS med ett fast och löstagbart fäste. Du måste då ha ett likadant fäste även i bilen. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser