Affe44 0 Postad 19 September , 2007 Hej alla kloka, håller på att hjälpa en kompis med att byta förgasare, från Dubbla solex till en enkel weber... efter att ha fått tillbaka båten från varvet där dom ställde in gasvajer mm så går den riktigt dåligt, den bluddrar samt att det kommer ut glykolvatten med avgaserna, det smällde riktigt bra med eldflammor vid starten... kan det blivit så illa att MICAB skickade med fel insug???Motorn är AQ145, sötvattenkyld..... Enligt MICAB så skall den vara rätt inställd från dom redan vid leverans.... Tips på problemlösning.... Affe Senast ändrad av Affe44 | 19 september 2007 | 12:23 Senast ändrad av Affe44 | 19 september 2007 | 12:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 19 September , 2007 låter som någon slang är felansluten, eftersom ni bytt från dubbla förgasre till enkel så måste insuget också ha blivit bytt, kanske solexarna hade nånslags automatchoke som styrdes av kylvattentempratur, dvs kylvatten i förgasarna, om denna teori stämmer så kanske dom slangarna felaktigt anslutits till ett vakuum utag på insug eller förgasare. så börja med att kolla att alla slangar sitter rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Benkan44 0 Postad 19 September , 2007 Hej Affe. angående att det kommer glykolvatten i avgaserna kanske det kan bero på att det runnit in glykolvatten i insugskanalerna i toppen när det gamla insuget togs bort .Har för mig att det finns en vattenkanal i insuget till solexarna.Man kan tappa ur lite kylvatten innan man tar bort insuget för att vara säker.Om min teori stämmer borde vattnet försvinna efter ett tag när motorn är igång för det är ju inte så jättemycket vatten i insuget.Kolla insugspackningen så inte den är trasig .Men jag förmodar att du bytte den när du bytte insug.Insuget du ska ha är precis likadant som volvo 230 k-motorn med vattenkanal fast utan vacumanslutningar. Hälsningar Benkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser