ljungan 0 Postad 19 September , 2007 Någon som vet vad det skiljer i förbrukning med en V8 förgasare kontra V8 insprutning. Ska byta motorer och står i valet och kvalet om att välja det ena eller andra. Är det värt prisskillnaden med insprutningen? Är det samma driftsäkerhet med insprutning som förgasare? Har idag dubbla V8 förgasare som ligger på en förukning i marshfart på ca 4-4,5l/distans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundancer290 0 Postad 19 September , 2007 Räkna inte med någon mindre förbrukning (ej märtbar skillnad) Dock kan det vara så att insprutningsmotorerna är lite mer lättstartade när dom är kalla, och eventuella bensinångor är mindre på en insprutare, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
doggydoggen 1 Postad 19 September , 2007 Jag vill nog påstå att med insprutning så får du en betydligt bättre bränsle ekonomi..samt att underhållet blir i stort sett obefintlig.. en förgasare åldras i kvadrat i jämförelse.. Kärvande flotörer,nålar,membran och annat som nöts medför att du får en gradvis ökad förbrukning av bränsle medans en insprutning ligger i det närmaste konstant.. du undrar om driftsäkerheten?.. i stort sett alla bilar idag har insprutning,har man skruvat i bilar med förgasare kontra insprutning så tror jag ingen säger imot mig när jag påstår att insprutning är väldigt driftsäkra system? jag vågar inte ge dig en siffra på skillnaden i bränsleförbrukningen,men skulle jag gissa så säg runt 20-25% Andra saker som insprutningen ger är att du får en motor som startar lätt,du slipper grejja med chok ,handgas och motor som stannar när man minst anar/vill det..=)(samt att bara det spar bränsle) samt att det går att chippa motorn utan att behöva sjustera förgasare och annat. förgasare tillhör stenåldern helt enkelt..=) så fick jag ge dig ett råd så.. insprutning givetvis..=) /Dogge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 19 September , 2007 Å när det gäller effekt kan man anta att en förgasarmotor ger ungefär samma effekt som en insprutad av närmaste mindre storlek. T.ex. 7,4 l förgasare =~ 5,7 l insprutad. Om du nöjer dig med 220 hk så har du V6 4,3 l insprutad som alternativ till V8 5,0 l förgasare. Borde väl ge någon skillnad i vikt i alla fall (och därmed förstås förbrukning). Gissar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 19 September , 2007 Hej! Vad jag förstått tidigare så vill du byta ut dina Merc. smallblock till antingen inspr. eller ej. Det jag hört av många då det gäller bränsleförbrukningen emellan dessa är att den skiljer endast vid lågfart ca: 5 knop, däröver så är det ej mätbar skillnad. När det gäller driftsäkerheten så även där råder delade meningar, de som jag vet har inspr. och haft problem skulle gärna gå tillbka till förgasare igen då det är svårmeckat och kan bli dyrt väldigt fort när något krånglar och det måste kopplas en dator till motorn för att mäta värden osv. Vad gäller hästkrafter emellan modellerna så får du inte samma vrid enbart genom att räkna kusarna. Den marina miljön tar lika hårt på elektroniken som den tar på förgasaren...sägs det... Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sundancer290 0 Postad 19 September , 2007 Jag står fortfarande fast vid att det inte är någon mätbar skillnad. Jag och min polare har indentiska båtar fast han har insprutning.vi har inte märkt någon skillnad alls. ej heller i styrka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 19 September , 2007 Persk är klok !!! Kan och vill man kunna meka själv ,så är förgasare att föredra helt klart !!!! Tänker man lämna in båten på service m,m ..så kanske mpi är lite driftsäkrare till en början , MEN om MPI börjar att spöka för dig så är du fast hos märkesverkstaden ! -Klart att det är lite bättre med MPI ....frågan är bara ,hur mycke ?? ( jag hade tankat för den merkostnaden istället ) //Jocke Chris Craft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 20 September , 2007 Två moderna Dieslar ska du byta till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 20 September , 2007 Jocke, tack! FYI, jag med! Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 20 September , 2007 Hej Körde VP5,0Gi och det funkade pefekt utan en massa jucka med gas mm för att starta. Drog också vettigt med soppa.(-0.2 DL) Har idag en annan båt och skall köpa ny motor men kommer inte att köpa med elektronik. Dator boxen kostar 15-20.000 och det får man många liter bensin för. Pratade med en Gi ägare som hade lustig tomgång mm och det kostade en datorbox och när den var beställd så var det bara att betala och se glad ut. Det finns ingen marina som tar tillbaka en datorbox även om den inte är använd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljungan 0 Postad 21 September , 2007 Tack för alla komentarer och svar. Jag kommer att beställa 2st 6,2 L motorer med förgasare. Har bra erfarenhet av förgasar motorer, att dom fungerar i ur och skur. Jobbar själv på en bilfirma och vet vad det kan kosta när elektroniken spökar. Räknar också med att få byta brons propellrarna för att komma ner i varv på marchfart med dom starkare motorerna. Jag tror och hoppas att det kommer bli en del bränslebesparing (vid normal körning) samt bättre ax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser