Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
guzzlon

Eberspächer D1L... Eltoa -90

Rekommendera Poster

Hoj!

 

Jag får inte min värmare att starta, har kommit så långt i felsökandet att jag upptäckt att den inte får någon diesel.

Den har inte varit startad på ca 2 år men pumpen tickar i allafall.

Provade i kväll med diesel ledningen lös och sög samtidigt i den, men tyvärr så fick jag ingen dieselkallsup...

 

Och jo det finns bränsle i tanken, den är till och med nästan full och ja det finns gott om ström i batterierna...

 

Vad ska jag ta mig till härnäst??

Går pumpen att skruva isär och kontrolleras??

Eller måste jag köpa en ny pump??

 

Så till eltoan: Köpt på Watski 1990 (1520kr),nu gick impellern så trögt att säkringen gick upp i rök..(toan ej använd på ett år)

Har putsat av impellern lite i smärgeln (hehe) så nu snurrar det på som det ska utan att säkringen ryker men tyvärr så tog jag nog livet totalt ur gummitrissan(impellern) för den pumpar nu endast pytte-ynkligt lite..Nästan inget..

Utpumpningen funkar som den ska förutom att backventilen inte verkar vara tät så det rinner tillbaka lite till muggen..

Repsats med packningar,ventil och impeller finns att köpa för 537kr, och samma toalett säljs fortfarande på Watski för 2995kr..

http://www.watski.se/www/index.asp

Hur ska man nu göra?? Repa den 17 år gammla toan för en femhundring eller ska jag köpa en helt ny för 3-4000kr??

Båten är nyinköpt och jag planerar att ha den i minst 5-6 år..

Det lutar mot en ny mugg, men vad säger ni??

 

Tack på förhand/

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En Eberspächer D1L kan gå utan bränslepump om inte sughöjden är för stor, jag tror den klar ca 1 m sughöjd utan pump Pumpar inte pumpen så stänger den ledningen och brännaren går inte.Jag hade en sådan för länge sedan där pumpen strejkade, jag tog bort pumpen och brännaren fungerade så länge jag hade den båten. Detta är 15-20 år sedan men kan vara så även med nyare värmare. 

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ar det den lilla pumpmodellen stor som en trådrulle så lossa ena anslutningen där hittar du en kula och fjäder, gör rent se till att det tätar riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja pumpen är riktigt liten..Kollade igår så att det gick att få upp diesel till pumpen från tanken och det var inga problem (smakade lite illa bara)

Då ska jag kolla upp den där kulan lite,antar att den funkar som backventil..

Tack för tipset!!

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

pumpen är en elektomagnet som bara pulserar kulan måste löpa lätt och täta 100% sen ska pumpen sitta i lodläge om jag minns rätt och slangen måste vara av hårdtyp annars försvinner pumppulserna till insprutningsmunstycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas

Svaren du har fått är till stor del korrekt, bortset ifrån att D1L värmaren INTE kan gå utan pump, samt att pumpen kan monteras från 15 - 90 grader.

När du skruvar av slang anslutningen skall det finns en liten sil, som du måste se till inte är igensatt, och helt korrekt kuglan är en backventil, så det är viktigt att den löper lätt och att anläggsytan är i fint skick och inte korroderat.

Mvh.  Frank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt alla slangarna och se till att du inte har rört den lilla muttern på pumpen som är till sjusteringen av bränsle mängden (muttern är gulmålad oftast) då kommer den säkert att funka.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min mugg funkar men jag ska köpa en ny till nästa säsong för den börjar att sjunga på sista versen... finns väl inge tråkigare än att meka toa en varm sommardag o det luktar skit =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vänta 3 månader och du slipper både lukt och värme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska montera ny slang mellan tanken och pumpen i helgen för att vara säker på att pumpen inte drar tjyvluft samtidigt så ska jag kolla kulan och ev. sil..Såg dock inte till nån sil på sugsidan...ledningen från pumpen å upp till värmaren är en tunn hårdplastledning så då är ju det som det ska vara..

 

Tack så länge sjöbusar jag återkommer i ärendet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en håltimma på jobbet idag så jag åkte till båten och bytte slangen från tanken till pumpen och slangstumparna i ändan på den hårda slangen som sitter mellan pumpen och värmaren.

Å trot eller ej den började att pumpa diesel direkt och värmaren gick igång utan problem!! Jippie!!

Tack för alla tipps!!

Hade det inte varit för den icke fungerande toan så hade vi nog provat att ligga ute en natt i helgen, men en ordentlig provtur kommer det i allafall att bli bara vädret inte blir allt för sunkigt...

 

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ska man nu göra?? Repa den 17 år gammla toan för en femhundring eller ska jag köpa en helt ny för 3-4000kr??

Båten är nyinköpt och jag planerar att ha den i minst 5-6 år..

Det lutar mot en ny mugg, men vad säger ni??

 

Om resten av toa:n är i gott/sanitärt skick så hade jag valt 500 spänn för en repsats, varför köpa samma toalett en gång till när det bara är ålderns rätt som gjort gummit i impellern så hårt att det til slut inte längre är böjligt ?

Den enda reservdel som kostar nåt av signifikans är elmotorn, så om den var/är i tvivelaktigt skick, skulle nog jag köpt ny toa.

 

Dock inte på Watski..Biltema:s eltoa (som jag har i min båt) uppfyller alla krav man kan ha på en dylik tingest och man spar typ 500 spänn i inköpskostnad, ~20%).

 

Det är ju i grunden väldigt enkla grejer:

en skål, en elmotor som driver både invattenpump (impellern) och utvattenpump(maceratorknivar och rotorpump)..har väl inte hänt nåt revolutionerande på den fronten sen eltoa:n uppfanns smiley-wink.gif\

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 september 2007 | 20:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Guzzlon,

Det du troligen råkade ut för var samma som vi hade problem med i vår D1L i våras, den startade inte trots otaliga försök, efter att ha polerat glödstiftet lite granna från korrosion så tänder den och gick (men du slapp polera för dina återkommande startförsök löste den ringa korrosion du hade) - dock visade det sig att vår brännare var sönderkorroderad och den enda kvarvarande brännardelen som Eberspächer i Trollhättan hade på hyllan då (i juni) betingade 7000 kr. Kändes inte direkt ok att lägga ner så mycket på en 30 år gammal D1L så vi bytte hela rasket och installerade en ny D4:a - kan bara säga.....WOW!!!

Lycka till!

 

Vi hörs!

TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tänka på är att pumpen trycker bättre än den suger. Pumpen bör sitta så nära tanken som möjligt och luta 15 grader med trycksidan uppåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...