Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
quest

Startmotor och tändplatta köpes till Evinrude

Rekommendera Poster

Tjena skulle behöva startmotor och ev. tändplatta till en evinrude 40hk tror det är en 84 års. Jag får gnista men ganska svag. Har kollat avståndet på brytarna Ca 0.30-0.40, motorn tänder inte ens på startgas! kan det vara att man inte drar runt motorn tillräckligt snabbt? Några förslag? Men är som sakt intreserad av dessa grejor och tror det passar från flera årsmod..även från 50 hk. M.v.h, Erik

Ny här på forumet =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 80-talet hade evinrude slutat med brytarspetsar på allt utom småmotorer.Din motor borde vara från ca 1975 eller äldre (om du är säker på att det är en 40 hk). Då är det också stor risk att startmotorn inte är samma på 84:an som på din motor.

Du måste kolla upp tillverkningsåret på din motor för att kunna köpa delar till den.

mvh Waxholm4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du får en gnista om än svag borde det tända. Har du kollat kompressionen? Mät och jämför cylindrarnas komp. Om det nu är ett tändfel kan jag rekommendera en båtmotorskrot som ligger i Lista utanför Eskilstuna jag har för mig att den heter Marinhallen. De har allt i delar. Hälsn Thomas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej har kollat vilket model nummer det var på båten:40303 D Tittade på BRP men hittade ingen årsmodel det stämde med, var kan jag mer titta? Ska göra komp test någon dag med..vet någon vad det ska vara i komp? M.v.h, Erik 

Hur kan jag kolla årsmodel? Köpte båten och fick motor med..ska vara vit och blå kåpa över motorn tror jag. (Målad) Men har kollat på sprängskisser och tycker det ser ut att vara likt som 84 an. Men ska kolla igen senare! Tack för svaren

Senast ändrad av quest | 19 september 2007 | 19:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...