Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025
Lages

Stävstege?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa om en stävstege till vår Orrskär 27? Hos marinhandlarna vet de inte om någon passar...

/Lage

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på den som finns på Jula-varuhuset... där köpte vi våran till vår Ancas Queen 24... passade alldeles utmärkt...

Har du kollat på de vanliga Seasea, Hjertmans mm...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..det vet säker ingen här heller !

Du utgår från att alla vet vet hur en Orrskär 27 ser ut ...

Vill du har fler svar så får du nog vara mer informativ , kanske skulle sitta fint med en bild på fören,där du vill ha den  ...eller ?

-jag satte stävstege på min SeaRay , men det fick jag hitta på själv ,för inte fanns det någon färdig lösning till den !

//Jocke-ChrisCraft

post-11345-1394235220,5466_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Kanske en stävstege från Ryds skulle passa? Den hänger i s k NOA fästen så det bör bli minimala ingrepp på båten.

Bild på infästningen ser du här (Ryds Tillbehörskatalog 2007 sid 25).

Du kan förmodligen köpa NOA fästena själv och hänga en valfri stävstege från t ex Båtsystem i dessa.

NOA: http://www.noa.se/

Båtsystem: http://www.batsystem.se/

/Bo

post-1495-1394235220,6105_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jooo... Orrskär 27:an har ungefär likadan stäv som Ancasen... med en stång mellan grabbräcken fram. Den stången hänger man då stegen på...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen! Jula-stegen låter som ett bra tips!

/Lage

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Undersöker samma sak. På Jula finns en stege som man kan hänga på staget mellan pulpeträckena i fören. Besökte Jula och mätte Julastegen (pris typ 995 kr) till ca 27-29 cm bred - gäller ju att få in hängstegen emellan. Julastegen är dock inte ledad upptill i hängbågarna, vilket kanske vore det allra bästa. Verkar finnas en sådan på Hjertmans, fast dyrare.

En annan stegfråga: Kabinstegar finns det att köpa? Eller får man snickra själv (i o f s kul, men det är en fråga om tid)?

Alltså en löstagbar stege i förruffen upp till däcksluckan så att man slipper häva sig upp och tar sig ut och in enkelt och snabbt. Och finns det ngr bra fästen för en sådan stege i handeln. Som sitter i framkant under luckan.

Anders 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...