andre 0 Postad 17 September , 2007 Jag tittar en på en båt som har en partialrigg i kolfiber. Är det någon som har någon uppfattning på livslängden för en kolfiberrig VS en aluminium? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 18 September , 2007 En av de största fördelarna med kolfiber som material är att det kan flexa utan att nånsin drabbas av materialutmattning på samma sätt som metall gör. Detta borde innebära att en kolfiberrigg teoretiskt har längre livslängd. Dock är kolfiber känsligare för exempelvis slag och stötar (ex ovarsam hantering på land) och (åteminstone på min mast) ytskiktet kräver omlackering om inte annat av estetiska skäl med ett antal års mellanrum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andre 0 Postad 19 September , 2007 Tack, jag har läst att man kan lacka med 2-komponentslack och få samma finisch som när masten var ny. Är inte 2-komponents lack helt oflexibelt och kommer att spricka när masten rörsig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser