Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
hlek

Generator - renovera eller nytt ?

Rekommendera Poster

Verkar ha dålig fart på generatorn, voltmätaren visar bara ca 10 volt.

Är det värt att köpa en ny eller är det OK att renovera den befintliga ?

Någon som har tips på var man kan hitta en ny eller vem som renoverar för en vettig peng ?

/Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan man tar beslut om renovering kontra nyinköp bör man veta vad det är för en generator som du har och hur gammal denn är. Och eftersom du inte redovisar ditt verksamhetsområde, går det heller inte rekommendera någon eventuell reparatör.  mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är fån 94:a så jag antar att generatorn är från samma år. Jag finns i storstockholmsområdet.

/Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Lämna in den på ELHÅ på Erstagatan så får du ett utlåtande vad som är fel. Bra att ha att göra med och vettiga priser tycker jag. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har fortfarnade inte berättat vad det är för generator du har...finns ganska många märken att välja mellan...alla olika att mecka på. bosch är favorit hos mig, mkt enkelt och billigt att byta kol och spänningsregulator, då allt sitter i en enhet bak på generatorn fäst med två skruvar, imånga fall kan generatorn sitta kvar på motorn vid byta av regulator/kol. lucas däremot måste väck från motorn och generatorn delas. lika så med mitsubitsi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma problem i somras och fick tipset att byta kolen i generatorn. Har gjort detta massor av gånger på båtar och bilar tidigare, sp det var bara att skruva trodde jag.

När jag öppnade generatorn så hittade jag inga kol att byta så det blev lite koma. Men det var kolfri generator fick jag lära mig så jag bytte relät och sedanblev det 14,4 volt i systemet.

Generatorn är bara på 35 amp men den klarar 3 batterier som är kopplade på 2 system med relä imellan.

Ja, slutsatsen blir nog från mig - om det är en riktig båtgenerator så renovera. Det är inte svårt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en riktig maringenerator så är det att byta ut regulatorn för någon hundring.

Är det en bilgenerator så finns det billiga på t.e.x. Biltema.

Bra är att kolla alla jordningar och andra anslutningar innan man gör för stora ingrepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen är det antingen kolen eller regulatorn som gett upp.

Kostnad troligen under 100.- (delar) om man fixar själv, och ju äldre grejer desto mer gör-det-själv-vänligt brukar det ju vara 11.gif\

Generator/alternator är simpla grejer, ingen rocket-science direkt smiley-wink.gif\

Senast ändrad av Gunnar_ | 18 september 2007 | 21:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, hej,
jag köppte min generator i Stockholm hos BLIXT-SERVICE.
90 Ah, Bosch-maringenerator för 1900:- incl. bra service. Jätte nöjd.

Mvh, Zahni 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han skrev: Verkar ha dålig fart på generatorn, voltmätaren visar bara ca 10 volt.

Jag skulle nog beväpna mig med en multimeter och en tångamperemeter och mäta, batterierna, så dom är ok, och generatorn och elsystemet. Mäta är att veta. Kolla kablar m.m. Bara rusa iväg och handla kan ju bli dyrt i onödan.

Framför allt kolla hur laddsystemet är uppbyggt, relän, dioder m.m.

Behöver ju inte vara generatorn det kan ju vara ett skitfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller helt med.

En tångamperemeter typ Biltema 15-281  http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-281.PDFför ynka 419.- är allt man behöver för att felsöka ALLA elproblem egentligen (en sådan är både multimeter och tångamperemeter i en enhet). 12.gif\

P.S. köpte först en nästan dubbelt så dyr på Clas-i-sjön..

ett halvår senare kom dom också i biltema:s sortiment..

så då köpte jag en till!

En i båten & en i garaget..guld värt när behovet uppstår!

som sagt: att mäta är att veta 21.gif\

D.S

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 september 2007 | 20:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...