Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
hkpsyte

Tändningsproblem

Rekommendera Poster

Jag har en Mariner 75Hk 3cyl -87. Motorn går på två cylindrar när den är kall. Jag har nyligen kontrollerat gnistan på resp. cylinder och den ena cylindern bara glimmar(testat med Biltemas tändningdprovare). Efter ett tag, när motorn är varm kommer den tredje cylindern och motorn går som ett spjut. Vad tror ni det är för fel? Tändkablel, stift, tändspole eller rent av tändmodul? Är det någon som känner igen felet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte koll på om mariner och mercury var samma -87, men var dom det så är det nog mkt möjligt att det är statorn, en mkt fragile sak på mercury motorer på 80talet, det sorgliga är att statorn oftast tar med sig thunderboltenheten tändmodulen när den tackar för sig, inte alltid...men. nåja såkert någon som sitter på verkstadshandboken här och kan ge dig mätvärdena på tåtarna ut från statorn, då jag lånat boken när jag meckat tändning, och inte kommer ihåg värdena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt svar vore rimligt om det nu inte vore det att plötsligt går den på alla tre. Jag har en kollega som hade problem med fukt i switchboxen. Jag har manualen för Mercury 70-tals motorer och kan inte tänka mig annat än att det är samma skit som sitter i 80-talarna. Det är samma motor som Mercury, bara olika skal.

Landkrabba, knappast. Sjöoperativ helikopter och tillräckligt gammal för att ha åkt riktiga krigsfartyg och inte dagens bjäffs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Det brukar vara så att när en motor inte vill gå på alla cylindrarna vid start men sedan efter ett tag kommer igång att den cylindern läcker och inte har samma kompression. Mät kompressionen på dina cylindrar innan du letar efter tändningsfel. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blev inkallad i sommras till en 3cyl mercury (minns ej hk), som gjort exakt som din, kall motor 2 cyl, efter 5 min så kom den tredje, gick så några veckor för att sedan vägra starta, ingen gnista på ngn cylinder, lånade då meckblad med värden för tåtarna som kommer från statorn till tändboxen, felet var statorn, kommer 4 kablar om jag minns rätt till tändbox 2 bruna 2 röda, nu sviktar minnet men har för mig att det var dom röda som skulle leverera massor med spänning kanske 400 eller 4000 volt när man kör på starten, men det kom kanske bara 50 volt, så jag tror fortfarnade på statorn om det är en mercury clone då alla mercury gurus man snackar med säjer att statorn är nästan förbrukningsvara på dessa motorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ett tips: På min lossade hela plattan för spolarna plötsligt en dag och detta medförde lite märkliga tändfel men när ändå allt var löst så lossades spolarna från plattan de är ditskruvade på, avoxiderade plattan och kontaktytan på spolarna försiktigt med sandpapper där finns oxå 2 kablar som ska jorda på varje spole, min missade lite iblad på någon cylinder och den symptomen verkar nu försvunnet efter kontakt ytorna leder lite bättre.

 

Tidigare el fel som oxå orsakat tidvis cyl bortfall är nästintill sönder oxiderade kablar till styrboxen, dra i sladdarna och se om någon ger efter eller ser oxiderad ut.

 

kolla även stiften hårt sotat eller skadad isolator kan spöka till gången en del

 

Annars är det troligen något av ovanstående dyrare fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tomas!

Jag uppskattar all hjälp jag kan få, eftersom jag inte har meckat med utombordare direkt. Gnista eller inte gnista kan knappast ha med kompressionen att göra. Testlampan lyser som fasen på två cylindrar men glimmar på en. Styrkan i den inducerade tändpulsen ligger i kedjan stator, switchbox,tändspole, tändkabel, stift. Möjligtvis om det sitter en loppa på stiftet kan det bli knas och som sedan lossnar. Motorn har varit på en marina i Ängelholm där det bl.a. gjordes rent förgasare p.g.a. startsvårigheter och ideligna stopp på tomgång. Då bör de även ha kollat kompet tycker man. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall kolla med trecylindriga sjuttiotalare med Thunderboltsystem. Jag har manualen. Det bör vara samma stator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall även kolla spolarna. Enligt min gamla manual är det viktigt att spolarna har god kontakt med gods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sannolikt inte laddningskretsen till kondensatorerna. Det brukar bara finnas en och det förklarar inte att två cylindrar funkar. F.ö kan man inte mäta spanningen från laddningen med vanlig multimeter då den inte kan fånga toppvärdet och det är detta som är intressantast.

 

Prova att skifta runt två tändspolar och se om du kan flytta felet.

 

Om motorn har tre triggspolar kan du även skifta 2 av de 3 kanalerna på CDI:n genom att vid CDI:n skifta triggingång för två cyl och utgångarna till tändspolarna för samma cylindrar. Om samma cyl fallerar är det triggern. Om felet byter cyl så är det CDI:n.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...