Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
alpre

Motorproblem

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har problem med min Nissan/Tohatsu på 70Hk från -93. Den vill inte gå på fullvarv. Efter att ha vavat upp den i ca 6000 rpm så sjunker varvtalet till 4500 rpm succesivt. De hackar också när man drar på eller drar av på gasen. På tomgång går den perfekt. Jag har testa med olika trycktankar och det är samma problem ändå. Jag har kollat stift och cylindrar och dom är ok. Membranet i bensinpumpen är bytt. Jag tror att det kan vara tändspolar eller förgasarna eller kanske om det är nån övervarvsskydd som spökar. Är det nån som har nåt tips eller ide vad det kan vara för fel?

 

/ Rickard  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du säger att du har provat med olika trycktankar....har du provat olika bränsleslangar också? Det är inte så långsökt att du har problem med just bränsleslangen, men det kan ju naturligtvis vara något annat fel också. Men det är inget ovanligt att det kan vara fel på bränsleslangens anslutningar så att den inte sluter tätt. Även slangens blåsa kan ibland ställa till det. Försök att få låna en bränsleslang från en verkstad om de har bara för att testa.

 

För övrigt: Hur har du vårdat motorn..alltså vilka åtgärder har du gjort på den varje år? Och hur ofta har du bytt impeller på den?

 

Om övervarvsskyddet träder i kraft så borde den gå ner långt under 4500 rpm tycker jag. Tror inte att det är övervarvsskyddet. Har du gjort rent förgasarna? Det skulle ju kunna vara en lite skitsak som täpper till vid höga farter men att det släpper när du drar ner på gasen. Svårt att veta innan man provar. Å andra sidan är jag ingen mekaniner!

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg på medan en mekaniker fick bort skit i förgasaren på en tvåtakts gräsklipparmotor som gick sämre så fort den blev varm. Han körde den med full chook under ett par minuter trots att motorn spottade och hackade. Enligt mekanikern kan man med lite tur då man ökar binsinflödet spola bort skit.

Det fungerade för den motorn i alla fall. Jag hörde själv skillnaden och vet att efteråt har den gått som en klocka.

Tvåtaktare som tvåtaktare. Det är iallafall lätt att testa.

mvh

Patrick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för svaret.

Jag har skaffat ny slang och boll men behållt samma koppling till motorn. Jag har också kollat alla slangar inne i motorn och dom är bra.

 

Jag har nyligen köpt motor och tyvärr så testade jag den bara i tunna.

Den var då lättstartad och varv villig men då var det ju ingen belastning på motorn och jag märkte inga problem. Säljaren har servat motorn med det vanliga och impellbyte så sent som i våras och sedan använt båten vid en 5-6 tillfällen i sommar utan några problem.

 

Jag tror att jag måste riva förgasarna men tänkte först kolla runt lite om någon har nån annan ide om vad det kan vara. Jag tycker att problemet uppträder så systematiskt att skit i förgasarna inte verkar vara orsaken. Då borde ju motorn gå dåligt på alla varv väl.

 

Vad tror du om tändspolarna eller elektronik boxen?

 

/ Rickard

 

Ps. Har lärt mej läxan att inte köpa motor utan ordentlig test i sjön. Bara landkörning duger inte.Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för tipset.

Jag har kollat att automatchooken fungerar som den ska och också testat att flödat den med både chook och tryckt på bollen.

 

nvh

Rickard

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,
Hade samma problem med min Tohatsu förra sommaren. Det visade sig vara glasfiberrester som vandrat från tanken (fasttank ) in till motorn. Först i bajonetten till slangen, sedan i andra trånga passager i bränslesystemet.
 Efter rengöring går den som en klocka.
 
/Dan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Du skrev att du har kollat stiften. Men har du bytt? Kolla att du har rätt typ och märke (NGK) Har en Yammaha 40 som jag provade annat märke än NGK och då fick jag din felsymtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är väldigt vanligt att skit i förgasaren visar sig just på de högre farterna. När man sedan drar ner på gasen så brukar skiten kunna åka tillbaka en bit vilket då gör att motorn går bra igen. Mer gas liksom suger in skiten istället och släpper alltså när du drar av. Det behöver inte alls vara det här som är ditt problem, men det är inte en alltför långsökt teori om att det skulle kunna vara det.

 

Nya tändstift är ett bra förslag även om jag personligen inte tror att det är huvudorsaken till ditt problem. Men det kan mycket väl vara ett delproblem, så att se till att stiften är nya och av rätt sort är nog rätt klokt tycker jag.

 

Kolla även bränsle/luft-blandningen. Hur skruven ska justeras för att den ska stå rätt kan jag däremot inte hjälpa dig med.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan! Eftersom du har enligt egen utsaga varvat den till 6000 har du ju redan där facit på att tändningen hänger med ända dit upp. Ditt problem verkar vara inom bränsletillförseln. Kolla bränslepump än en gång. Hälsn Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tack för tipsen. Stiften är nya sedan i våras, membranet i pumpen är bytt för några veckor sedan, så jag kommer att riva förgasarna och rengöra dem. Återkommer sen om det har hjälpt eller inte (hoppas att jag får ihop dem igen).

mvh

Rickard 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det verkar som du och jag har samma symtom på fel. Men jag har inte fått nå svar på mitt inlägg;) Ska nog göra samma sak som digoch hoppas att jag får ihop det sen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har nu tagit isär förgasarna. i inloppet från bränslepumpen till den nedersta sat det lämningar från ett gammalt bränslepumpsmembran. Efter att jag plockat bort det och blåst rent alla förgasarna så går motorn som en klocka! Ser fram emot nästa sommar med mycket sol, bad och vattenskidor. Tack för eran hjälp.

 

/Rickard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...