Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
jaww

Spolmuff

Rekommendera Poster

Hej båtägare,

Läser ofta tips och trix i detta forum och nu måste även jag be om hjälp och råd.

 

Spolmuff har jag läst om men hur används en sådan, jag har en Mercruiser med Bravo one drev, sjövattenkylt. Det är ju dags att ta upp nu 3.gif\, tacksam för alla tips och råd.

 

Mvh/Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är en ganska enkel konstruktion, spolmuff, mussepiggöron, kärt barn har många namn, den består av två gummimuffar öronen och en stadig ståltråd som fäster muffarna mot varandra, liknar väl lite på ett par hörlurar om man har lite fantasi. muffarna för du över vattenintaget på drevet och kopplar in trädgårdslangen till muffarna, sedan är det bara att skruva på vattnet och starta motorn och låta den gå en stund så det spolar bort allt sjövatten, sedan kan du mha sughävert slanga köra in glykol och ev andra konserveringsvätskor i kylsystemet med hjälp av mussepiggarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, på Biltema står att det passar utombordsmotorer, funkar det även på inombordare eller är det enklare att köra direkt slang i motorn bakom drevet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mina på Clas Ohlson, 49 spänn-

Jag har ett alpha one och det gick utmärkt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste nog flika in att öronen på min spolmuff som jag köpte på erlandsons var stenhårda så det blev inte riktigt så tätt som man vill att det ska vara. Kolla så att gummit är mjukt och följsamt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte alla utombordare som spolmuffen passar på, vissa motorer har kylvattenintaget placerat så, att muffen inte når dit, nämligen rakt under skäddan o mitt på, så då får man kanske använda en spann eller liknande och ha vatten i. Tag loss propellern först så går det bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är inte säker på vad som menas med slang i motorn bakom drevet, men om man har ett Alpha-drev så innebär det sannolikt att kylvattnet går in efter impellern och att man då får en smält impeller på någon minut.

Använd en spolmuff, vänta till motorn har blivit riktigt varm, koppla loss vattenslangen och anslut istället en slang från en (minst) 10-liters dunk med glykolblandning som står uppe på badbryggan. Låt motorn suga i sig hela innehållet så är du säker inför vintern.

Om man inte väntar tills termostaten har öppnat så får man ingen glykol i blocket (enbart i termostathus och limpor) och då fryser det sönder.

Glöm inte att även tömma färskvattentanken, varmvattenberedare, septitank och slå i en skvätt glykol i avlopp från t ex dusch (om det inte går rakt ut, utan via en pump) för att undvika frysning.

Ett bra tips för att tömma varmvattenberedare är att öppna avtappningen på beredaren samt en kran i t ex diskhon, sätt ditt en luftmadrasspump i kranen och pumpa ut vattnet i beredaren. Problemet är att vattnet annars blir hängande i beredaren (p g a att vattenpumpen inte släpper tillbaka luft till beredaren) och fryser i vinter.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej, när jag skrev slang in bakom drevet så gäller det mitt 280 drev. Sitter ingen impell i själva derevet så det kan jag inte missa/bränna. De flesta jag sett på min båtklubb plockar ner drevet helt och konserverar sedan motorn.


Däremot har jag färskvattenkylning så då har jag fått för mig att jag inte behöver vänta på att termostaten ska öppna sig. Det slutna systemet har redan okej med kylarvätska. Det är bara sjövattnet som ska köras igenom. Men jag har införskaffat en muff och hugger en båtgranne för hjälp imorgon.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


OK - han som startade tråden skrev dock att han hade sjövattenkylning - därav min kommentar om att det är viktigt att vänta på att termostaten öppnar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...