jaww 2 Postad 17 September , 2007 Hej båtägare, Läser ofta tips och trix i detta forum och nu måste även jag be om hjälp och råd. Spolmuff har jag läst om men hur används en sådan, jag har en Mercruiser med Bravo one drev, sjövattenkylt. Det är ju dags att ta upp nu , tacksam för alla tips och råd. Mvh/Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 17 September , 2007 är en ganska enkel konstruktion, spolmuff, mussepiggöron, kärt barn har många namn, den består av två gummimuffar öronen och en stadig ståltråd som fäster muffarna mot varandra, liknar väl lite på ett par hörlurar om man har lite fantasi. muffarna för du över vattenintaget på drevet och kopplar in trädgårdslangen till muffarna, sedan är det bara att skruva på vattnet och starta motorn och låta den gå en stund så det spolar bort allt sjövatten, sedan kan du mha sughävert slanga köra in glykol och ev andra konserveringsvätskor i kylsystemet med hjälp av mussepiggarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winga25 0 Postad 17 September , 2007 Kolla här //Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 26 September , 2007 Hej, på Biltema står att det passar utombordsmotorer, funkar det även på inombordare eller är det enklare att köra direkt slang i motorn bakom drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 26 September , 2007 Jag köpte mina på Clas Ohlson, 49 spänn- Jag har ett alpha one och det gick utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 26 September , 2007 Samma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hawaii-industries 0 Postad 26 September , 2007 Måste nog flika in att öronen på min spolmuff som jag köpte på erlandsons var stenhårda så det blev inte riktigt så tätt som man vill att det ska vara. Kolla så att gummit är mjukt och följsamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 26 September , 2007 Det är inte alla utombordare som spolmuffen passar på, vissa motorer har kylvattenintaget placerat så, att muffen inte når dit, nämligen rakt under skäddan o mitt på, så då får man kanske använda en spann eller liknande och ha vatten i. Tag loss propellern först så går det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 27 September , 2007 Hej! Jag är inte säker på vad som menas med slang i motorn bakom drevet, men om man har ett Alpha-drev så innebär det sannolikt att kylvattnet går in efter impellern och att man då får en smält impeller på någon minut. Använd en spolmuff, vänta till motorn har blivit riktigt varm, koppla loss vattenslangen och anslut istället en slang från en (minst) 10-liters dunk med glykolblandning som står uppe på badbryggan. Låt motorn suga i sig hela innehållet så är du säker inför vintern. Om man inte väntar tills termostaten har öppnat så får man ingen glykol i blocket (enbart i termostathus och limpor) och då fryser det sönder. Glöm inte att även tömma färskvattentanken, varmvattenberedare, septitank och slå i en skvätt glykol i avlopp från t ex dusch (om det inte går rakt ut, utan via en pump) för att undvika frysning. Ett bra tips för att tömma varmvattenberedare är att öppna avtappningen på beredaren samt en kran i t ex diskhon, sätt ditt en luftmadrasspump i kranen och pumpa ut vattnet i beredaren. Problemet är att vattnet annars blir hängande i beredaren (p g a att vattenpumpen inte släpper tillbaka luft till beredaren) och fryser i vinter. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Guda 0 Postad 28 September , 2007 Hej, när jag skrev slang in bakom drevet så gäller det mitt 280 drev. Sitter ingen impell i själva derevet så det kan jag inte missa/bränna. De flesta jag sett på min båtklubb plockar ner drevet helt och konserverar sedan motorn. Däremot har jag färskvattenkylning så då har jag fått för mig att jag inte behöver vänta på att termostaten ska öppna sig. Det slutna systemet har redan okej med kylarvätska. Det är bara sjövattnet som ska köras igenom. Men jag har införskaffat en muff och hugger en båtgranne för hjälp imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 28 September , 2007 OK - han som startade tråden skrev dock att han hade sjövattenkylning - därav min kommentar om att det är viktigt att vänta på att termostaten öppnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser