Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
pettja

Trophy 2159

Rekommendera Poster

Hallå, Är det någon som har tagit ur en bensintank på en 2159? Jag ska sätta in en tank i fören på båten för att få ett bättre viktfördelning.

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite bökigt att först riva ut tanken och sedan flytta på den. Kan du inte låta bränsletanken vara kvar på sin nuvarande plats och sedan montera in en vattentank i fören istället? En sådan åtgärd borde räcka, eller har Trophyn verkligen en så dålig balans att du måste flytta på bränsletanken? Jag tror att du kommer ganska långt med mitt tips och att det kommer göra mycket för båtens viktbalans men helt säker kan man ju inte vara för än man har provat.

 

Hur påverkas båtens balans om du sätter en gubbe på t.ex. 75 kg i fören så som båten är idag? Hur stor bränsletank har du?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena....
 
Nja o flytta tanken låter ju lite sådär... för om man kollar på min trophy, För att få ut den så måste du nog lyfta ur motorn...
Och vart hade du tänkt sätta tanken i fören?
Varför inte prova sig fram med lite sandsäckar ist? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sommras körde jag på natten när min sambo o son låg o sov i fören ca 90 kg, det var som en helt annan båt, det slog ingenting i vågorna.Tanken är på blygsamma 325 L....Jag hadde tänkt låta tillverka en V formad tank. Ett annat problem är att det är svårt att avgöra hur mycké de är kvar i tanken. Om det ej går att flytta tanken så tänkte jag att man får andvända den till ett stuvutrymme.Men jag är öppen för nya inovationer   

smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju ett trimningsproblem. Vanligen vill man trimma upp fören för att ha så lite av båten i vattnet som möjligt, men t.ex. i vågor vill man trimma ner fören för att den vassa bogen skall klyva vågorna. Flyttar du tanken till fören åstadkommer du ju en permanent nedtrimning och det kan inte alltid vara bra. Har du experimenterat med drevtrimmet? Har du trimplan?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har både trimmplan o Powertrim. Jag har inte powrat under körning men trimmplanen får man ju arbeta med helatiden. Tanken var att ha mer vikt fram som klyver vågorna, utan att öka totalvikten på båten, nu känns det som att den är för lätt?smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strunta i trimplanen och använd Powertrimen istället! Dvs.....fäll upp trimplanen helt och pressa ner trimvinkeln till max med powertrimen. Då får du ett utgångsläge för att testa om din powertim är tillräcklig för båten. I det här läget ska båten för pressas ner mot vattnet ganska rejält och i de flesta fall så ska detta räcka alldeles utmärkt. (Det ska rätt mycket till innan man flyttar på bränsletanken för det är en ganska drastisk åtgärd i de flesta fallen!) 

 

Trimplanen ska du egentligen inte behöva använda alls i de flesta situationerna. De kan vara bra för att komma upp snabbare i planing om du har mycket last men det är tveksamt att du ska behöva ha trimplanen ens då. De gör mest nytta om båten kränger i t.ex. sidvind för då kan du balansera upp hela båten med just trimplanen. I andra fall ska powertimen räcka gott. Man kan säga att trimplanen är väldigt bra i sidled medan powertrimen är bra i båtens längdriktning. Och det är ju just längdriktningens egenskaper som du vill förbättra.

 

När det gäller att ha koll på bränsleförbrukningen så finns det sk. bränsleflödesmätare att köpa som har mycket exakt koll på bränsleförbrukningen.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Powertrimen är i botten hela tiden, så jag kan inte trycka ner fören med dom, men jag har åkt med en som powrade under gång, det var en otrolig skillnad jämfört med trimplanen. Det är just i march fart jag vill att den ska gå lugnare, nu är det väldigt stötigt. Det kanske är det som är felet, att drevet ska upp lite? När jag köpte båten så tyckte han att jag inte skulle powra med den. Jag har ett cobradrev så jag vill inte provocera för mycket, då jag hört endel dåliga rykten om det? Flödesmätare är nog en riktigt bra investering till båten tror jag med.

smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okay, men det låter ändå som att du borde kunna få bukt på problemet ändå utan att behöva flytta på bränsletanken. Det bör du försöka sträva efter så långt det bara är möjligt. Att flytta på bränsletanken ska man helst inte göra. I värsta fall (och i sista fall) får du ta till tricket med att lägga sand eller vattensäckar i fören. Eller bly om du vill minimera byggstorleken.

 

Okay, att fälla ner drevet med hjälp av trimmen hjälper inte säjer du. 

I det läget får du då testa med att komplettera och förstärka trimmens egenskaper med hjälp av trimplanen. Fäll ner dem också så får du dubbel effekt i längdriktningen. Har du provat det och hur blir det då?

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde bort att säga det att ibland hjälper det att trimma ut också. Det du kan testa är att trimma ut ordentligt och ha en sådan fart så att du ligger lite ovanpå vågorna. Då måste du förmodligen öka farten en aning, men ibland kan denna körteknik hjälpa för att få bort lite stötighet. Jag ska väl kanske säga det att det här körsättet kan bli bättre men även sämre. Allt beror på en mängd omständigheter och därför måste man prova sig fram på alla tänkbara sätt med sitt körsätt.

 

I vilka slags vatten åker du i? Liten insjl, stor insjö, jättestor insjö....krabb vatten, kustnära på västkusten eller ostkusten, ytterskärgård i väst eller öst? Vattnets egenskaper påverkas ju enormt mycket beroende på var man kör någonstans och i sämsta fall så kan det ju vara så att båten  helt enkelt är lite stötig av sig för det slags vatten som du brukar åka i. Men körtekniken brukar kunna påverka mycket och då göra så att det blir hyfsat drägligt ändå i de flesta båtar. I allra värsta fall så hjälper inte ens det, men jag misstänker att du kan påverka ytterligare lite till enbart med hjälp av körtekniken. Men visst kan jag ha fel, för du har kanske redan kramat ut allt som går?

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag kör i bottenviken där det är korta o snärtiga vågor vilket jag tror spelar in endel med tanke på att båten är byggd i USA. Vid toppfart går den som en drömm, 27kn. Marchfarten ligger på 18-21 kn o 3700 v beroende på vind o packning. Vi brukar vara ute i alla väder så det är just när det blåser riktigt jag vill slippa att ligga i 7 kn o en båt som inte går att styra.smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Menar du att man inte har korta, snärtiga vågor i USA? Hmmm.
 
Din båt har ju längd och såvitt jag vet tyngd inne för att klara lite svårare sjö, och Trophys skrov är väl traditionellt v-bottnade vilket även det borde vara positivt. Gäller bara att trimma rätt.


 
Och att drevet inte skulle tåla trimning pga dålig kvalitet låter rätt konstigt. Hur gammalt är det? Runt 17 år skulle jag gissa. Har det hållit så länge kan det de facto inte vara av dålig kvalitet.
 
Alltså: Ut och trimma! (Och räcker inte det så köp en fatsack -- vattenfylld ballastsäck, vanlig i wakeboardsammanhang. Så kan du trimma med den.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller på att det beror på att det är en US-båt, för det finns krabb sjö även där. Och i bottenviken går det inte alls samma typ av svår krabb sjö som t.ex. i vissa insjöar som kan vara ännu besvärligare än krabb sjö i bottenviken....

 

Vad har båten för tekniska värden?

Längd?

Bredd? 

Vikt?

Motorstyrka?

Hur många vuxna respektive barn brukar ni oftast vara ombord?

Hur ser båtens planlösning ut? (Bifoga gärna en bild på båten ovanifrån så att planlösningen framgår på ett bra sätt.)

 

Ett tips: brukar du tömma ut vattnet ur skrovet genom att skruva bort dyvikan? Det ska man göra varje höst och sedan ska man inte skruva dit den igen för än dagarna innan sjösättningen. Om man inte gör detta så riskerar man både fryssprängning inne i skrovet och att båten blir baktung. Vattnenmängden kan faktiskt bli ganska ansenligt mycket om man inte tömmer ut den varje år och vatten är ju som bekant rätt tungt! Sedan ska man placera båten så att man får en liten lutning från fören till aktern så att vattnet kan rinna ut ordentligt under hela den tid den står på land.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


När det är långa vågor går den betydligt mycké bättre. Måtten är 6,30-2,40. Motorn är en fyrcylindrig sak på 130 hk. Tanken sitter ca 40 cm framför motorn. Det finns inge vatten i skrovet. Vi är två vuxna o ett barn i den. Bild på båten finns i min sjöbod. Jag pratade med en kolega igår, han trodde att jag gasade för lite. Men det blir nog att investera i en flödesmätare under vintern, så man har full koll på bensin förbrukningen.Tack för tipset ang vattnet.

smiley-cool.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...