larsan 17 Postad 17 September , 2007 Halloj,båten upptagen på land. Har ingen bottenfärg på den,men har en gul botten nu efter en säsong i Mälaren. Hur får man den ren igen??? Tips mottages:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 17 September , 2007 Hej! Använd ett rengöringsmedel som innehåller oxalsyra så ska du få se något som liknar magi (t ex Hempel gelcoat cleaner eller Y10). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 17 September , 2007 Leta i forumet på ordet oxalsyra så får du hur många tips som helst på bottenrengöring. \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 17 September , 2007 Sök i MG och du skall finna. :-) Finns många alternativ: Autosol WaterLine och de som skrivits om ovan alernativt den Finska som heter Båtbottentvättmedel http://hillskär-marin.com/index.php/744989 Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 September , 2007 Eftersom jag är oerhört lat av mig samtidigt som jag pedantvårdar mina båtar så gör jag det så enkelt för mig som jag bara kan men utan att det ska gå ut över kvaliteten. Jag gör så här med bottenskrovet: 1: Högtryckspolar bottenskrovet ganska noga för att ta bort den värsta skiten samtidigt som jag då mjukar upp den skit som inte försvinner med högtryckarn. 2: Jag applicerar sedan Y-10 med en pensel och låter sedan medlet ligga på i ca. 20 minuter. 3: Jag avslutar det hela med att spola av Y-10 med högtryckstvätten och ser till att göra detta mycket noga. Eventuellt kan man behöva göra om proceduren om bottenskrovet är mycket hårt smutsig men eftersom jag brukar göra rent mitt bottentskrov även under pågående båtsäsong genom att spola av den med högtryckarn 1-3 gg/sommar så behövs inte det. Ska kanske tilläga det att jag inte har målat mitt bottenskrov eftersom jag gör rent den så ofta istället. Kör både i söt och i saltvatten. Inför varje vår ser jag även till att ha bottenskrovet ordentligt vaxad innan sjösättningen. På det hä sättet (rengöring vax och polering) har jag alltid mina bottenskrov i absolut nyskick varje år liksom resten av båten. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_G 1 Postad 17 September , 2007 Ohoy.Jag har inte heller bottenmålat, har vaxat med sonax flyande hårdvax, inte riktigt nöjd. La på autosol båtvax i våras och vi får se om det blir bättre.Vad vaxar ni med? //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 17 September , 2007 Jag brukar använda just Sonax flytande Bilvax och det har blivit väldigt bra på min båt. Men då är jag extremt noga med förarbetet innan vaxet kommer på. Vart 3:e år kör jag även Sonax Bilrubbing först. Det gör att gelcoaten förblir båte ren och vit. Vill inte köra rubbing för ofta då det sliter lite på gelcoaten, men det är just av den orsaken som jag väljer bilrubbing. Bilrubbing är mycket mildare för gelcoaten och om man kör den vart annat eller vart 3:e år så gör den sitt jobb bra. I år har jag använt TC-Nano Gelcoatförsegling som är en kombipridukt av rubbing och vax. Jag har då tagit hela båten både ut och invändigt på all gelcoat. Fungerar väldigt bra även till plexiglasrutor. Resultatet är helt enkelt förbluffande fantastiskt!! Men återigen så är förarbetet A och O. Båten har jag gjort rent oerhört noga innan jag plockar fram någon form av vax. TC-Nano ska bearbetas in i porerna väldigt noga innan man börjar polera. Då blir den både ren och vit. Färgad gelcoat får ett djup i färgen. Detta bearbetnings-jobb är lite tyngre än ett vanligt flytande vax eftersom det blir ett lite motstånd då medlet innehåller lite slipmedel. Men det är just denna procedur som gör båten ren och vit. När man sedan ska polera det man har bearbetat in i gelcoaten så går det däremot mycket lättare att polera än sedvanliga vaxer. Själva poleringen är så bekväm att den går på nolltid. Och blankt blir det. Riktigt blankt! Om man gör allt detta med en lågvarvig maskin så blir resultatet allra bäst, men även om man gör det för hand så blir det otroligt bra! Blänket är faktiskt enastående, i alla fall på min båt och den ska hålla minst en sommar. Jag är så pass nöjd med TC-Nano att jag kommer att fortsätta med den, även om jag har varit väldigt nöjd med Sonax Bilvax också. Troligen kommer jag att pendla mellan Sonax och TC-Nano vart annat år för att inte slita alltför mycket på gelcoaten. Å andra sidan kan man styra hur mycket slipeffekt TC-Nano ger genom att gnugga mer eller mindre när man bearbetar den innan själv poleringen. Gnuggar man lite så sliter det mindre och vaxeffekten får man nästan lika bra ändå även om den då inte går in lika mycket på djupet då. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser