Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
TrollingToken

Mariner 30 Olja

Rekommendera Poster


Har upptäckt ytterligare en konstighet ang. min Mariner 30ELO 1993 och det är att det samlas olja längst ner i motorutrymmet, och tränger ner igenom de packningar som finns där vilket gör att motor blir oljig undertill. Verkar som det blir endast då man kör och att det sedan slutar läcka.

 

Trodde först att det berode på att jag fyllt på för mycket olja i oljetanken men nu är oljenivån ca 1cm under max-strecket så det borde inte vara felet. Oljetanken är kladdig utanpå så jag misstänker att oljan på något sätt tränger ut genom antingen oljepåfyllningshålet eller olje nivåsensorns hål.

 

Det är inte speciellt mycket olja som läckt ut men är ju ändå oroväckande att det blir så här.

 

Några tips ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Detta är ett vanligt fel på denna typen av motorer. Lätta på centralboxen och lägg en packning på 0.001 där, kommer då att pumpa lite mindre säger en kompis till mig som har haft en liknande motor. Hälsn. Thomas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att lämna in motor på service för byte av impeller samt för att se om det går att justera oljeinblandningen och samtidigt går att få bort oljeläckaget.

 

Vad jag kan se så verkar ju en motor av denna typen i hyffsat skick i alla fall gå på minst 10000:- så det borde ju vara värt att satsa en slant på den...

 

Någon som vet vad en sådan service inkl. delar bör gå på mellan tummen och lilltån?

 

Tips på bästa motorverkstden i Växjötrakten mottages tacksamt !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...