Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Jawa

Ta upp med mast

Rekommendera Poster

Hej, ska ta upp segelbåt ( 29 fot) med mast för första gången, har ett komplett presenningstält som fästs i mantogsfästena men antar att jag inte kan använda detta eller går det?

Vad har ni för andra användbara tips för upptagning med mast?

Tackar för alla råd/Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog upp med riggen på första gången  i fjol. Jag slakade häckstaget för att mobilkranen skulle kunna lyfta, annars går det nog inte. Jag spände tillfälligt både storfallet och dirken lite snett bakåt till akterpulpiten under lyftet. Sen när den stod i vaggan spände jag förstås tillbaka häckstaget.

Jag extrastöttade båten med byggställningsrör, skitenkelt med rörkopplingarna direkt i knaparna.

Otroligt smidigt i våras när jag sjösatte, allt var klart direkt. Annars har jag en 100 kilos mast att handskas med, inte roligt. Jag kommer att göra lika i år. Täcker gör jag minimalt, över sittbrunnen bara. Det blir lika skitigt även om man täcker hela båten. 

post-6890-1394235219,6728_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inga tips. Ty frågan är mer komplex än man kan tro... det blir ganska stora påkänningar av vinden på masten och ner i båten när båten står på land... Det innebär att jag själv läst två sätt att hantera laster på båten, en del rekommenderar att slacka på riggen och de anser att det minskar påkänningar. Andra gör inget mer än att minska på backstagets åtdragagning då detta ofta ger lite mastkrum normalt. Men tusentals båtar i medelhavet kan väl inte ha fel? De tas ofta upp med mast på - spar förstås mycket tid och minskar risk för att kablar går av vid hantering? Skillnaden här i Sverige är väl klimatet där båtar med teakdäck ligger dåligt till om de inte täcks ordentligt - men det går att göra även med masten uppe antagligen? Du har en reletivt liten båt på 29 fot som antagligen ger relativt lite påfrestning av vind mot mast. Stöttar du lite mer än vanligt då? Pressen kan du låta ett proffs sy om så det passar med ett \hål\ runt masten. En del lägger ut spinnackerbommen mot förpulpit har jag sett - för att hålla uppe pressen snyggt. Så det funkar nog. Men jag själv som spanar efter en ganska stor båt - jag planerar att låta denna ligga i sjön under vinter bla för att minska påkänning av vindtrycket. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gäller att ha ordentlig pallning. Dessa båtar välte i Spanien, våt vindmätare visade 38 m/s i byarna.

post-14806-1394235219,795_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en båt på Svinnige Marin (Åkersberga). Båten stod på land med masten på. De åren jag hade kvar båten och första året med min nuvarande båt, hade jag masten på vid landförvaring.

Då det var frågan om gamla båtar med enbart plastdäck, täckte jag från masten och akterut. Att det behövs en ordentlig vagga som står stabilt är ju självklart och att man inte fäster presseningen i vaggans stöttor, utan under båten eller på annat sätt.

Under stormen Gudrun välte två båtar på marinan - ingen av dem hade masten på.

Var i en debatt på Sailguid och blev fullständigt idiotförklarad hur jag kunde va så vårdslös att jag vinterförvarade med masten på. Ingen av dem som argumenterade mot kunde någonsin tänka sig att vinterförvara båten på land med masten på. De var ju annsvarsfulla båtägare, till skillnad från mig.

Om det är praktiskt möjligt kommer jag att vinterförvara båten på land med masten på. Jag har aldrig släppt på riggen och jag har inte heller uppmärksammat några problem. Å andra sidan bör man nog ta ner masten tex vart tredje år för att kunna utföra en bättre besikning än vad man kan från mastkranen.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att extrastötta med Burton byggrör som jag gjorde är mkt enkelt. Rören kostar enl mina ställningsbyggarpolare 40 kr/metern och nya kopplingar 80 kr styck. Har läst att maströret drar ihop sig lite mer än rf vajer när det blir kallt, så då blir det lite slackning av sig självt. När jag sjösatte rörde jag inte en enda vantskruv förutom den ena till häckstagets hanfot. Masten stod fullständigt perfekt hela sommarn, det var fantastiskt lämplig.

De flesta har väl bara en vanlig vagga under båten, men min Isomatmast är som en telefonstolpe, och det var som sagt så enkelt att sätta dit byggställningsrören. Kommer båten i gungning kan ju vaggan ev gå sönder.

Fast det är klart, alla har väl inte lika knapar som jag har, de verkar gjorda för att fästa rören i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...