suvi 0 Postad 16 September , 2007 jag undrar vad man skall använda under vattenlinjen, räcker det med bara Gelshield 200 eller måste jag ha något mer. Måste man ha någon bottenfärg ska jag ha hård eller polerande, den ligger i en insjö. Samt hur ofta behöver man bottenmåla. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 16 September , 2007 Om du har båten i en insjö så tycker jag att du inte ska ha bottenskrovet målat. Det kostar bara en massa pengar och medför rätt mycket kostnader som inte är till någon nytta om du har den i en insjö. Totalt bortkastade pengar om jag får säga precis som jag tycker! Är bottenskrovet målad redan nu eller är den helt omålad? Vad är det för båt? Om den är trailerbar så är det bara att ta upp båten en eller två gånger per säsong och tvätta av bottenskrovet lite lätt för att hålla den ren. Det är 15 minuters arbete. Värre än så är det inte och även om du låter bli att tvätta den under säsong så är den enkel att tvätta ren på hösten med t.ex. Y-10 då insjö-smutsen inte alls sätter sig lika hårt som om du hade haft båten i saltvatten. I insjö slipper du dessutom snäckor och annat elende som sätter sig som berg på ett skrov. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
suvi 0 Postad 16 September , 2007 ja den tidigare ägaren har bottenmålat den.Räcker det bara att måla Gelshild då. Båten är en suvi 430 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 17 September , 2007 Du måste först ta bort bottenfärgen innan du behandlar med epoxy. Sedan kan det vara bra att köra med en hård färg utanpå, kanske kan VC17eco vara något? Inget vidare beväxningsskydd dock. Att lämna ovehandlad epoxy är inte bra, epoxyn är UV-känslig ocg en primer är ju gjord för att saker ska fastna på den (t ex ett lager färg...) så det kan ju inte vara så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser